Garagevulling: Trabant 601 '87

Vertel hier alles wat je wilt over jezelf, en je trabi('s). Houd je topic duidelijk.
Gebruikersavatar
ruton
moderator
Berichten: 4141
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:01
Locatie: Westelijke Mijnstreek

Re: Garagevulling: Trabant 601 '87

Bericht door ruton » 14 jul 2015, 22:56

Die Olyslager-boekjes zijn verrekte summier.
GHV schreef: En kwam een 'lekkage' tegen bij mijn brandstof leiding, had alleen geen tijd om verder te kijken, misschien morgen tijd om even naar Wilfred (in Heukelum) te gaan.
Goede kans dat die gewoon het benzinekraantje dicht doet.
- hoe peil je olie?
Met een schroefje aan de zijkant van de bak kun je het olieniveau van de transmissie controleren.
Tweetaktmotoren gebruiken mengsmering.

Mocht je je eerdaags vervelen:
Reparatiehandboek Nederlandstalig uitgave 1966 (22.7MB)

Trabant 601 Reparaturhandbuch 1974

Trabant 601 Reparaturhandbuch 4. Weiterentwicklung 1987

En naast de reparatiehandboeken die zich op de geschoolde monteur richten heb je ook de consumentenversie WHIMS, zie hieronder, en de wat oppervlakkiger "Ich Fahre einen.." boekjes.

Gebruikersavatar
GHV
Berichten: 71
Lid geworden op: 13 jul 2015, 12:58
Locatie: Meteren (Betuwe Gelderland)

Re: Garagevulling: Trabant 601 '87

Bericht door GHV » 15 jul 2015, 19:02

Super bedankt tot zover!
31/7 lekker twee weekjes naar de zon dus die documentatie gaat mee ;-)

De benzinekraan is niet meer origineel, maar daar lijkt het wel te lekken.'
Het is niet mijn intentie om de auto zo origineel mogelijk te maken/laten maar wel betrouwbaar.
Vanavond even naar Hoogeveen voor mijn meisje, dus geen Heukelum ;-)
De Trabbie staat lekker warm onder z'n hoes in de de garage. Misschien morgenavond tijd om retourtje Heukelum te doen.

Na even Google te hebben gebruikt heb ik volgens mij een Standaard of S?
Trabant 601 Standard (as Limousine & Universal).
Trabant 601 S (Sonderwunsch - Special Edition) With optional equipment like fog lamps, rear white light and an odometer (as Limousine & Universal).
Trabant 601 DeLuxe. Like the 601 S and additional twin-tone colouring and chrome bumper (as Limousine & Universal).

Originele kleur van de auto was 'gewoon' wit/creme dus niet twin/tone.
Maar heb wel een dagteller/odometer
Of zijn er nog meer verschillen?
Trabant 601 / '87 / custom

Gebruikersavatar
ruton
moderator
Berichten: 4141
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:01
Locatie: Westelijke Mijnstreek

Re: Garagevulling: Trabant 601 '87

Bericht door ruton » 15 jul 2015, 19:06

Sonderwünsch was een of meerdere opties, de Luxe was alle fabrieksopties.
Maar stel dat jouw auto ooit een de Luxe was, dan is het door die verlaging een Sonderwünsch geworden, omdat dat weer niet Ab Werk geleverd werd... ;)
GHV schreef:odometer
Weer wat geleerd. Ruilen tegen Mäusekino?

Gebruikersavatar
GHV
Berichten: 71
Lid geworden op: 13 jul 2015, 12:58
Locatie: Meteren (Betuwe Gelderland)

Re: Garagevulling: Trabant 601 '87

Bericht door GHV » 15 jul 2015, 19:21

Haha geweldig leuk dit :-)

Nu nog even de juiste 2takt olie vinden en verhouding kiezen/proberen..
Vorige eigenaar smeerde altijd 1:33, maar 1:40 kan dus ook en soms 1:50 las ik.

Handig zo'n forum!
26/9 de eerste geplande rit staan, voor die tijd wil ik 'm technisch wel even heel goed laten nakijken.
Maar ben met de T Ford en A Ford niet gewend zoveel reserve onderdelen mee te nemen zoals ik op een lijstje ergens tegenkwam.
Sowieso ga ik richting Zeeland op de trailer, dus heb altijd iets achter de hand :-)
Trabant 601 / '87 / custom

Gebruikersavatar
ruton
moderator
Berichten: 4141
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:01
Locatie: Westelijke Mijnstreek

Re: Garagevulling: Trabant 601 '87

Bericht door ruton » 15 jul 2015, 19:41

Welk motornummer heb je op die schuine flens boven de startmotor staan?
Vanaf ± halverwege 1974 vanaf motornummer M 65/001501 (danwel M 66/000001 voor de Hycomat) luidt het: Nadellagerung für Kolbenbolzen; Mischungsverhältnis Öl:Benzin 1:50
En vanaf 1976:
Veränderung Motornummernsystem:
von 65-000000 in 5000000
von 66-000000 in 6000000
von 65A000000 in 5A000000

Het is erg onwaarschijnlijk dat bij een 1:50 motor de naaldlagers weer terug zijn gebouwd naar de vroegere bronzen bussen die 1:33 nodig hadden.

In mijn begintijd mat ik de olie nog heel precies af, wat lange rijen op het tankstation kon veroorzaken. :twisted:
Tegenwoordig tank ik pas nadat ik op reserve ben gegaan en gooi er dan ongeveer een halve liter olie in en dan vul ik de 26 Litertank* weer tot de rand, wat ongeveer 21-25 liter is.

*De 26 Litertank is standaard sinds april 1973 en je herkent die eraan dat de vuldop als je ervoor staat rechts zit. Daarvoor kon er maar 24 L in)

Gebruikersavatar
GHV
Berichten: 71
Lid geworden op: 13 jul 2015, 12:58
Locatie: Meteren (Betuwe Gelderland)

Re: Garagevulling: Trabant 601 '87

Bericht door GHV » 15 jul 2015, 19:58

Zodra ik de Trabbie weer ontdaan heb van z'n afdekhoes ga ik op zoek naar het motornummer! Bedankt.

Reserve? Volgens mij heb ik dat niet, zal is wat foto's 'under-the-hood' maken voor jullie.
Weet in elk geval dat het stuk tussen de tank en de carburateur niet origineel meer is.
Heb in wel denk een 26L tank, foto's van onder de kap staan wel op m'n Facebook en de 'Trabant liefhebbers Nederland Facebookpagina'.

We zijn ondertussen bijna in Hoogeveen, best handig zo'n laptop met dongel :-)
Trabant 601 / '87 / custom

Gebruikersavatar
ruton
moderator
Berichten: 4141
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:01
Locatie: Westelijke Mijnstreek

Re: Garagevulling: Trabant 601 '87

Bericht door ruton » 15 jul 2015, 20:02

GHV schreef:Weet in elk geval dat het stuk tussen de tank en de carburateur niet origineel meer is.
Als dat slangetje wel nog origineel zou zijn, ben je gevaarlijk bezig.

à Propos olie:
Wat de juiste olie is, kan onderwerp zijn van heftige discussies. Waar men het wel over eens is (en nu begeef ik me al op glad ijs) is:
-dat de Trabantmotor in de DDR ook maar moest vreten wat die voorgezet kreeg
-en dat die soms peperdure tweetaktolie die je op tankstations kunt krijgen gemaakt is voor heel geavanceerde tweetaktmotorfietsen, die een stuk kieskeuriger zijn dan onze pruttelpotjes.

Gebruikersavatar
GHV
Berichten: 71
Lid geworden op: 13 jul 2015, 12:58
Locatie: Meteren (Betuwe Gelderland)

Re: Garagevulling: Trabant 601 '87

Bericht door GHV » 15 jul 2015, 20:51

Klopt, bij onze andere garagevulling zeggen we ook altijd, in de jaren '20 was het niet beter als dat het nu is...

Resumé Trabant 601:
- koplamp unit/rand rechts monteren
- benzine toevoer controleren
- motornummer opzoeken en smering bepalen
- algehele check doen bij een 'kenner'
Trabant 601 / '87 / custom

Gebruikersavatar
michiel01
Berichten: 299
Lid geworden op: 12 dec 2011, 21:51
Locatie: Meppel

Re: Garagevulling: Trabant 601 '87

Bericht door michiel01 » 15 jul 2015, 20:55

Hoogeveen?!? dat is de andere kant op van Heukelum.
Ik woon in Meppel,had je misschien ook wat kunnen uitleggen.....
Rookworst zonder R is ookworst.

Gebruikersavatar
GHV
Berichten: 71
Lid geworden op: 13 jul 2015, 12:58
Locatie: Meteren (Betuwe Gelderland)

Re: Garagevulling: Trabant 601 '87

Bericht door GHV » 15 jul 2015, 21:03

Haha ja, vrouwtje had een buitenvolière laten maken en die hebben we 'even' opgehaald, nu onderweg weer naar huis.

We wonen zelf in Meteren (Betuwe) dus 160km enkele rit, maar dat voelt m'n auto niet :-)
Trabant 601 / '87 / custom

Plaats reactie