Jetzt geht 's los !

Vertel hier alles wat je wilt over jezelf, en je trabi('s). Houd je topic duidelijk.
brandhoutXL

Jetzt geht 's los !

Bericht door brandhoutXL » 20 aug 2015, 22:03

Zo terwijl ik "trough the wormhole" zit te kijken is het wel netjes om mezelf eens voor te stellen.
Ik ben Rick. 16 jaar, en heb sinds kort mijn eerste trabant staan. Een kombi.
Mijn vrienden waren verbaasd. Wat moet ik nu al met een auto? Waarom een trabant en niet een mooie oude golf GTI?

Dat zit ongeveer zo:
Mijn vader kocht recent een huisje in de voormalige DDR.

Al snel zie je daar een trabant staan. Bij de bouwmarkt (wat wil je in hemelsnaam mee vervoeren!) of ergens in een straatje.
Toen ik er eentje zag begon ik al te denken. Hoeveel zal het kosten als ik er eentje te hebben? Verzekering? Onderhoud?
Niet zo gek lang later heb ik er een. Nog niet op kenteken. Hij staat namelijk op export bij de rdw. Ik wil binnenkort
een kenteken regelen, maar dan moet ik eerst kijken hoe ik de trabant daar krijg (en de carberateur moet er nog steeds in,
maar dat lukt waarschijnlijk wel)

Dit is hem:

Naja de afbeelding werkt niet dus hier zijn wat links.
http://www.mediafire.com/view/uj4gr70kr ... 191137.jpg
http://www.mediafire.com/view/52p8jkya3 ... 192210.jpg
http://www.mediafire.com/view/z8nhjwtcz ... 191146.jpg

Een sachsenring Trabant 601 kombi uit ........ pfoe, zo even opzoeken. Hij liep in het begin héél erg hard stationair.
Het bleek dat de stationair schroef miste (mijn vader is een stuk handiger als ik, ik doe mijn best. Ik heb sinds ik hem heb enorm
veel geleerd). Toen liep hij al een stuk beter maar helemaal 'lekker' liep hij niet. Dus haalden we de carberateur eruit.
Die was goed vies. Helaas brak de hals tijdens het 'rommelen' af. Gelukkig vond ik de marktplaats advertentie van meneer Andries, dus ik had vrij vlot een nieuwe. Die moet er nog in. Volgens mijn vader heb ik geen nieuwe pakking nodig en moet ik deze een beetje insmeren met olie (is dat verstandig trouwens :lol: )

Nou dat was hem even, ik ga deze post nog wel een keer bijwerken als ik tijd (en zin) heb.

ruton
moderator

Re: Jetzt geht 's los !

Bericht door ruton » 20 aug 2015, 22:44

Die olie blijft nooit zo goed zitten als een pakking en dan zuigt hij vroeg of laat valse lucht en dan kun je je vader vragen of hij zijn vingers eromheen houdt... :twisted:
Heb je de auto al eens goed doorzocht? Best mogelijk dat je in de deurvakken of bij het reservewiel nog wat nuttige Kleinteile vindt.
In welke hoek van het land woon je, Rick? Niet in het Heuvelland, als ik van die foto's mag uitgaan.

Autootje lijkt me een goed geconserveerd oudje, waar wat modernere onderdelen (zoals die profilgewälzte Stoßstangen mit Plastecken) op zijn geschroefd. Hij heeft zelfs nog de oude Ostereiergrille en een motorklep zonder het Warenzeichen (Dat is die Sachsenring-S in die cirkel). Ga niet in die klep boren. Op dit eerste gezicht heeft die auto (ook gezien de vermoedelijke leeftijd) de potentie weer een mooi historisch voertuig te worden, ik zou het zonde vinden als er hiermee een zware optische tuning zou plaatsvinden, maar het is niet mijn auto...

Hoewel je druk zult zijn met school, heb ik wat huiswerk voor je.
Ten eerste de WHIMS, die je in mijn signature vind. RTFM!
Die website geeft meer documentatie, zoals de explosietekeningencatalogus, die verdomd handig is bij het benoemen van onderdelen.

Jouw auto lijkt me oud genoeg om nog wel wat aan het Nederlandstalige Reparatiehandboek uit 1966 (22,7MB) (dat bedoeld is voor monteurs) te hebben.

En anders het Duitstalige Reparaturhandbuch uit 1974 (4,2MB).

brandhoutXL

Re: Jetzt geht los !

Bericht door brandhoutXL » 21 aug 2015, 07:33

Dan ga ik vanmiddag maar een setje pakkingen bestellen. Ik was het al enigszins van plan.
Ik woon in midden-Nederland. Almere om precies te zijn.

Helaas was hij net wat minder goed geconserveerd dan gehoopt. Het bleek dat de voormalige
eigenaar veel delen even snel 'bijgekwast' had en daarom ziet nu bijvoorbeeld na een paar weken mijn kofferbak er totaal niet uit. Maar het is niet al te extreem gelukkig

Zware optische Tuning is in ieder geval iets wat ik niet ga doen.
Ik wil hem zo origineel mogelijk.

Dank u wel voor het antwoord in ieder geval :)

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Re: Jetzt geht los !

Bericht door eeuwige_student » 21 aug 2015, 08:45

Leuke auto en kleurkombinatie. Veel succes ermee. Maar in welke hoek van het land moeten we hem plaatsen?

ruton
moderator

Bericht door ruton » 21 aug 2015, 10:38

Almere, E_S.
Rick, niet te haastig. Als je in Duitsland bestelt komt er voor Nederland al snel €17,- verzendkosten bovenop en bij meer bestellingen kan dat aardig oplopen.
Tussen de carburateur en de motor zit een 'Isolierplatte' van een paar milimeter dik -die kun je gerust hergebruiken- met aan elke kant een pakking, van gewoon pakkingpapier.
In een Duitse webwinkel ben je voor dat trio vier à vijf euro voor kwijt excl. verzending, dat maakt het duur. Als die Isolierplatte nog op de motor zit, met een pakking erachter, dan wil ik nog wel een postzegel op zo'n pakking plakken, dan kun je vooralsnog weer verder. Want je zult nog wel meer dingen nodig gaan hebben.

Of je zet even die carburateur er zo op om te kijken of die überhaupt iets voor elkaar krijgt.* Maar spuit hem sowieso even goed schoon. Dat die Leerlaufgemischregulierschraube ontbreekt, kan komen omdat het ding ergens verstopt zat en de vorige baas hem steeds verder eruit heeft gedraaid totdat die er vanzelf uitviel.

Op de zijkant van de vlotterkamer staat het type carburateur, het begint met een H.

Over de soorten trabantcarburateurs heb ik hier en hier e.e.a. geschreven.

*Kijk dan meteen even wat het motornummer is, dat staat op het schuine deel boven de startmotor en bij de oudere motoren boven de carburateurflens.

brandhoutXL

Bericht door brandhoutXL » 21 aug 2015, 11:39

Haha, er zit momenteel sowieso niet zoveel vaart in.
Maar er zit een spaarcarberateur in.
Maar met wat moet ik het schoonmaken? Benzine? Remreiniger?

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 21 aug 2015, 12:27

Ik had mijn bril niet op :-). Maar een spaarcarburateur, ik wil je maar een tip geven, weggooien. Indien je de tip niet volgt, haal dan bij het schoonmaken alleen de voltterkamer eraf en de sproeiers eruit, maar kom niet aan de afstelling. De handleiding om hem af te stellen is 25 bladzijden. De oude modelletjes doen het dan ook veel beter (betrouwbaarder, makkelijker schoon te krijgen, makkelijker af te stellen).

ruton
moderator

Bericht door ruton » 21 aug 2015, 12:40

Blijf in elk geval van de verzegelde schroeven af. Koop een spuitbus Carburettor cleaner, en spuit in elk gat dat je vinden kan. Het is niet alleen de chemie, maar ook de spuitdruk waarmee je hem schoonmaakt. (Vuil losmaken is één ding, het moet er ook uit)

Anders dan E_S rij ik al decennia zonder klachten met zo'n spaarcarburateur, maar ik ben te lui om dat ding eens te wisselen; er is altijd wel iets anders dat eerst moet.
Je hebt 'm nu, maak 'm schoon en rij er in elk geval tot en met de keuring mee.
En dan ga je bij behoefte in alle rust eens zoeken naar een HB2, HB3 of misschien wel een HB4 Vergaser.

brandhoutXL

Bericht door brandhoutXL » 21 aug 2015, 14:25

ruton schreef:Almere, E_S.
Als die Isolierplatte nog op de motor zit, met een pakking erachter, dan wil ik nog wel een postzegel op zo'n pakking plakken, dan kun je vooralsnog weer verder.
Hmmz, die zit er helaas niet meer op. Kan ik ze dan nog steeds hergebruiken volgens u ?

edit: Het zal wel eens kunnen zijn dat ik me vergis. Ik ga morgen toch nog even kijken
Laatst gewijzigd door brandhoutXL op 21 aug 2015, 17:43, 1 keer totaal gewijzigd.

ruton
moderator

Bericht door ruton » 21 aug 2015, 16:41

Wat er niet meer is, kun je niet hergebruiken.

Dat dikkere plastic plaatje kun je nog wel opnieuw gebruiken, maar als je een pakking van het metaal moet afschrapen is die echt niet meer te hergebruiken.
Maar waar is die vorige carburateur dan precies afgebroken? In de aanzuigbuis vlak voor de flens aan de motor of die wijde krommer waar je de buis van het luchtfilter op zet?
In beide gevallen zou dat dikke (doorgaans rode) plaatje nog op de motor moeten zitten.

Het ding heet Isolierplatte. Het isoleert. Het voorkomt dat bij een hete motor ook de carburateur oververhit raakt. Daarbij geeft het wat vering zodat de flens luchtdicht afgesloten blijft.

Om even te kijken of de carburateur het doet heb je dat plaatje niet meteen nodig, maar ga niet zonder hele reizen maken.

Plaats reactie