Eindelijk een Trabant!

Vertel hier alles wat je wilt over jezelf, en je trabi('s). Houd je topic duidelijk.
Trabantenaar
Contacteer:

Re: Eindelijk een Trabant!

Bericht door Trabantenaar » 27 mei 2018, 23:11

eeuwige_student schreef:14 jaar oud......? Is het echt al zo lang geleden?
Dot was van 2004. Invoering 6/2006 dus ze hebben op zn minst 12+ jaar (waarvan c.a. 5a6 slapend) op de velgen gezeten.

Kilometerstand is inmiddels de (1)19.000 gepasseerd.
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 28 mei 2018, 18:57

Ik word oud....

Trabantenaar
Contacteer:

Bericht door Trabantenaar » 01 jun 2018, 16:42

Iets waar ik al bang voor was: van de dynamo die er nu op zit, zijn de lagers ook aan vervanging toe. Na een kleine 800km beginnen ze nu ook te jakkeren.
Eigenlijk was dat iets wat ik nog voor het monteren wilde vervangen.

Lagertjes zijn op zich goedkoop te vinden (nog geen 10tje)
En een slagschroevendraaier scoren is ook wel handig (wie bedenkt er om kruiskop schroeven te gebruiken voor zoiets :evil: ? Waarschijnlijk dezelfde die dat bij remschijven logisch vond, en torx nog logischer... :roll: ) Dat was namelijk de hoofdreden waarom ik de boel niet uit elkaar heb gehad.

Wordt ook eens tijd om de bak te voorzien van een nieuwe keerring. Elke keer als de bak warm is ruik je goed dattie olie lekt. Tis nog net niet dat de auto blauw walmt zegmaar :mrgreen: Ben dat geurtje een beetje zat. Motor(en bak)wissel is sowieso op de lange termijn geschoven, dus die paar euro voor een keerring kan er ook wel vanaf (gelukkig hoef ik die niet in duitsland te bestellen)

Grip van de banden met regenweer is trouwens ook enorm verbeterd. :mrgreen:
Dubbel zo taktisch...

ruton
moderator

Bericht door ruton » 01 jun 2018, 17:00

Dat laatste heb je de afgelopen week inderdaad voldoende kunnen testen.

Slagschroevendraaier heb ik hier liggen, en anders gaan we bij pascal aan de bar...

Trabantenaar
Contacteer:

Bericht door Trabantenaar » 11 jun 2018, 00:22

Hoe een avontuur met Iets van minder dan 15cm ervoor zorgde dat iets wat een uurtje zou duren, uiteindelijk 4,5 uur duurde.
Bij bepaalde activiteiten met gemiddeld 15cm is dat normaal wel leuk. Maar in dit geval was het toch echt geen pretje en ook geen schunnig verhaaltje...

Ik zou rond 18.00 uur gvHoey treffen vlak over de grens bij maasmechelen voor wat onderdelen. Voor mij een ritje van pakweg 20 minuten en hij had een rit die daar langs kwam, dus dan tref je elkaar in het midden. Scheelt toch weer wat benzine... Dacht ik...

c.a. 10 minuten Onderweg merkte ik ineens een benzinegeur. Naja doorgereden, ik denk dat zal wel weer een van die ontluchtingsslangen zijn, die geur heb ik vaker gehad.

Aangekomen bleek dat de hele tank en alles eromheen vol zat met zwarte drap en de benzinelucht was niet om te harden. Hele achterkant (tot op de ruit) ook vol met zwarte spetters
bitumen op de bodem en benzine gaan niet samen...

Nadat alle onderdelen in de auto lagen, auto gestart en gekeken. Benzine liep er gewoon straal onderuit. Oftewel, daar ging ik niet meer mee verder rijden.
Het liep stationair via de draagarmen, die ook met bitumen gespoten zijn, aan de zijkant van de auto naar beneden. Een enorme lekkage.

Onder de auto gaan liggen. Slang bleek lek net onder de klem. Losgehaald, Ingekort, opnieuw vastgezet (altijd fijn, slangklemmen die niet meer terug dicht te krijgen zijn), oke droog. Gill is toen (want met vrouw en kinderen) naar huis gereden. Ik kon hem wel bellen als ik alsnog gesleept moest worden.

Vervolgens rij ik naar het tankstation om te tanken (lag ernaast en was sowieso al de bedoeling) en na getankt te hebben zag ik het alweer onder de auto uit komen.
Teruggereden naar de parkeerplaats. Benzine spoot er nog harder uit dan eerst.

Paar belletjes gedaan. o.a. de anwb, maar dan ben je voor hulp minimaal een uur verder terwijl ze niet kunnen garanderen dat ze een benzineslang en wat slangklemmen bij zich hebben (...)

Ruton woont er niet ver vanaf, die had ik al gebeld maar kon helaas niet komen, maar ik kon wel langskomen voor onderdelen indien nodig.
Uiteindelijk mn ouders aan de lijn gekregen die konden iig slepen indien nodig. Mn pa is af komen rijden.

Bleek dus dat de hele slang poreus was en simpelweg schuin doorgescheurd was toen ik hem er onderuit gehaald had. Enkelwandig en met zo'n vlechting eromheen. Zelfde type slang als eerder (lees bij de apk in 2017) ook al ver op was binnen 1 jaar. In dit geval had het slangetje er 27 jaar over gedaan, maar toch.

Oplossing: benzineslang in de motorruimte (waarschijnlijk net zo oud, maar wel dubbelwandig, met interne mantel en niet poreus) ingekort, Dat stukje op de plaats van de gescheurde slang gezet. Slangklem eraan.... en toen bleek dat de andere slangklem niet paste...

Gelukkig kon ik Ruton dus even bellen. Daarheen gereden voor een paar slangklemmen (en wat andere delen die ik nog bij hem zou gaan halen een keer)
En na monteren van die slangklem was de boel eindelijk lekvrij... het was inmiddels c.a. 21.30 en kon ik op eigen kracht naar huis. Wel binnendoor, voor het geval dat. Mn pa is op enige afstand achter me aan gereden, voor het geval dat er alsnog gesleept moest worden.

Afijn... Ik was uiteindelijk om 22.00 ongeveer thuis. Slang nog steeds lekvrij.

Het betrof trouwens de slang van de pomp naar de leiding die naar voren loopt (oorspronkelijk vanaf de tank naar voren) Dus het is een wonder dat ik daar nog mee heb kunnen rijden, aangezien er meer benzine op de grond dan in de motor terecht kwam.

Dussss....volgende werkzaamheden:
Alle nog originele benzineslangen vervangen voor nieuwe. Inc slangklemmen die meer dan 1x bruikbaar zijn en passend.
Dat betekend ook de ontluchtingsslangen die al meermaals ingekort zijn en nog geur geven na het tanken.

En een nieuw rolletje maken voor een extra reservepakket in de auto met te weten: minimaal 1,5 meter benzineslang in 3 verschillende maten inc bijbehorende slangklemmen en een een paar doeken...
Waarom 3 verschillende maten: Heen is 8mm, retour is 6mm en de slang tussen pomp en filter is (inc verloop naar 8mm) 13mm Die laatste is al 2x vervangen.
En omdat het kan ook een Vsnaar erbij, want dat hoort toch als je een trabant hebt? ;)

De reservebobine en ontsteking die al in de auto lagen, waren in dit geval niet voldoende...

Aangezien de polo nu even prioriteit heeft (keuring binnenkort) zal de keuring voor de trabant (om de keurdatum gunstiger te krijgen) wat vooruit geschoven worden.

Daarnaast kan ik met de opgehaalde onderdelen ook weer wat vooruit.
Dubbel zo taktisch...

ruton
moderator

Bericht door ruton » 11 jun 2018, 10:14

Andere mensen vliegen naar de andere kant van de wereld voor wat avontuur, wij rijden Trabant.

Je wist dan ook wel het moment van bellen uit te kiezen; We waren bekaf van een 160km lange bolletjepijltje-rally en het eten was net opgediend. Maar doorslaggevend waren het gezicht van de vrouw die ook doodmoe was, maar toch nog had gekookt en dat dat ene glas wijn me al rozig had gemaakt.
Trabantenaar schreef: slangklemmen die meer dan 1x bruikbaar zijn
Bij lasklemmen en fittingen flikken ze dat kutgeintje ook al, 'waar nog meer?' vraag je je af.

Enfin, ik heb je oudeheer mogen leren kennen (hij is langer dan je jongeheer), en de fez deed ook zijn werk.

Trabantenaar
Contacteer:

Bericht door Trabantenaar » 06 jul 2018, 20:31

Alvast een meter benzineslang van de maten 6mm en 8mm gekocht, nieuw, dubbelwandig en niet die buitenmantel ellende. De 13mm had ik nog genoeg van liggen in de schuur.

Binnenkort de tank er maar eens onderuit halen. Kan die schoongemaakt, geschuurd en gespoten worden.

Aangezien de slangen van de tank naar de pomp en de retourslang ook nog steeds de originele zijn, zullen die het ook niet lang meer uithouden. En de tank loopt toch leeg als ik die demonteer.
Iemand een magische tip om de tank even aan de binnenkant door te spoelen zodat eventuele rotzooi die erin zit, eruit gehaald kan worden?
Denk dat intern coaten niet nodig is.
Zie mensen die grint in de tank gooien en m dan op een betonmolen of met de hand door elkaar schudden. Maar ik vind dat nogal een radicale methode. Vraag me ook sterk af of je alles er dan ook weer uit krijgt.

Eerst de daily op apk. Daarvoor vandaag ook inkopen moeten doen. Iemand vond het leuk om 1 van mn zijknipperichten te jatten of opzettelijk eruit te slopen. Dus ik heb vanmiddag ook een setje gehaald op de sloop.
Hopelijk is het morgen niet al te stikheet, dan kan ik m even rustig nakijken.
Dubbel zo taktisch...

Trabantenaar
Contacteer:

Bericht door Trabantenaar » 08 aug 2018, 21:35

"blaast stof er weer af"

Inmiddels heeft de daily weer al even apk (gewoon ongezien erheen gereden) maar ik ga toch op zoek naar wat anders wat dat betreft.
Helaas werd het daarna zo warm dat ik het te gevaarlijk vond om even met een benzinetank te beginnen.

Vandaag was het gelukkig een stuk afgekoeld.
De gamma had schoonmaakazijn in de aanbieding. Gelijk 10l mee genomen. Kan straks de tank goed mee schoongemaakt worden.

Auto weer eens aan de praat gebracht. En na het omdraaien warm laten lopen zonder lekkages.
Gelijk even geprobeerd om de uitschuifsteun voor de kofferklep te monteren, maar die past idd niet zonder modificaties. Klep is het probleem niet. Positie van de onderste steun wel. Naast dat het gat te klein is, lijkt het erop dat de klep ook niet dicht kan als ik hem daar monteer.
Dat wordt dus even zoeken of iets verzinnen waardoor die dat probleem niet meer heeft.

Binnenkort verder met het leegmaken en demonteren van de tank..
Dubbel zo taktisch...

Trabantenaar
Contacteer:

Bericht door Trabantenaar » 10 aug 2018, 18:17

Vandaag weer verder met de uitschuifsteun. Omdat ik me al heel lang erger aan de manier hoe de klep open gehouden moest worden.

Nou had ik al een hele tijd een houten stok als steun voor de achterklep. Met als gedachte daar ooit een originele trabant uitschuifsteun te zetten. In plaats van de gasveren die op de andere klep zaten. Omdat daardoor gaten geboord moesten worden en ik die bevestiging niet mooi vind. Foto van Augustus vorig jaar:
Afbeelding
Voor het lang openzetten van de klep op zich een goeie oplossing. Voor het even snel iets uit de auto pakken een ellende, want de stok lag altijd tegen het achterschot aan (want dan rammelde die niet) en dan heb je meer werk om te graaien naar de stok dan wat je uit de auto wil pakken.

Dus, maar weer een korte howto gemaakt:
Hoe krijg je een oude uitschuifsteun voor de achterklep in een nieuwe Trabant waar gasveren in zaten/zitten?

Bij de originele Trabanten met dit type schuifsteun, zit de bevestigingsbeugel in de auto lager (ongeveer ter hoogte van de "vangrubbers") Daardoor moest ik dat punt even verlagen.
Monteren op de originele beugel ging niet. Dan ging de klep niet dicht.

- Zorg dat je een lange versie van de uitschuifsteun vind. Liefst met de beugel voor de achterklep erbij, want daar is lastig aan te komen. Mogelijk zijn beide types niet heel verschillend overigens.
Let op, er bestaat ook een versie die bedoeld is voor oudere trabanten waar in de carosserie een uitsparing zit om de steun te herbergen. De achterklep verschilt daarvan ook!
- Zorg dat je een klep hebt met de juiste bevestigingsgaten aan de linker zijkant en monteer daar de ene kant van de uitschuifsteun aan dmv de bijbehorende beugel. Gaten zitten halfverwege de ruit.
- Originele kogel van het beugeltje in de auto demonteren
- Eenmaal aluminium strip (zorg wel voor een goeie dikte, want het draagt een paar kg). Lengte nader te bepalen (kan per auto verschillen)
- maak er op de juiste positie 3 gaten en een kwart draai er in.
- Met boutjes en moertjes de strip vastzetten op de juiste positie en lengte. Onderaan kan dat op een eventueel aanwezig massapunt. of je dient hiervoor maar liefst 1 gat te boren voor een bevestigingsboutje.
- Uitschuifsteun erin en borgen(in dit geval met ijzerdraad, want de originele borging zat er niet meer bij)

En toen had de acherklep eindelijk (dwz na 1,5 jaar) een werkende uitschuifsteun.
Afbeelding

Mooi? nee, wel functioneel. En daar gaat het om.
Misschien dat ik hem ooit nog vervang voor een metalen versie. Dat zal wat sterker zijn. Aluminium van de dikte die ik heb gebruikt is toch net iets te flexibel.

Hoogte van de opening is ongeveer hetzelfde gebleven. maar ik hoef nu tenminste niet meer de klep zelf open te houden tot de stok eronder zit...

Met dank aan Joost(Ruton) voor het vinden van een goedkope uitschuifsteun met beugel op een treffen. 8-)

Totale kosten: 20 euro voor de steun.
Strip kwam uit de voorraad maar kost (lengte 1m, waar je er 2 uit kan halen) slechts een paar euro bouwmarkt. Bevestigingsboutjes ook voorraadspul.
Dubbel zo taktisch...

Trabantenaar
Contacteer:

Bericht door Trabantenaar » 17 aug 2018, 20:14

Vanavond de moeite genomen om de tank onder de auto uit te halen.
Kwam nog c.a. 10l uit (zoveel had ik ook getankt nadat het lek ontdekt was trouwens)
Dat zit nu in de daily. Voor de trabant heb ik een jerrycan. Dus het is een keer naar het tankstation rijden voor een volle jerrycan en ik kan hem weer thuis bijvullen.

De boosdoener(althans een deel ervan) zag er zo uit. En werd eigenlijk alleen nog bij elkaar gehouden door de mantel.
Afbeelding

Na het demonteren van de tank zag het er zo uit:
Afbeelding
Witte gedeelte bij de draagarm is een gevolg van de lekkage. Benzine en bitumen gaan niet goed samen.
Gelukkig is de witte lak eronder nog netjes (en niet roestbruin geworden) Dus Frank heeft goed werk verricht tijdens de restauratie. ;)
Zoals verwacht is het draagarmrubber een paar mm dunner. Maar die gingen we sowieso al vervangen.

Pomp plus slangen. De slang van de pomp met het bochtje is de noodslang die ik vanonder de motorkap had gehaald. Zoals je ziet is de slang tussen filter en verloop naar de dikke slang ook nog een stuk oud slang (kwam van de carburateur af) en beide slangen op de tank (de retour en de aanvoer naar de filter) waren ook nog oude slangen. De slang die gesprongen was. Heb ik tijdens de ombouw moeten verdraaien. Waarschijnlijk was het daarom het zwakste punt. Daarnaast staat er 1,3bar druk op.
Afbeelding

En als laatste de tank zelf
Afbeelding
Gelijk kwam de oorzaak van de benzinelucht na het tanken ook tevoorschijn. De vulslang lekt. Die gaat op de bestellijst.
Na het verwijderen van de vlotter kwam ik erachter dat ook dat rubber aan vervanging toe is. Ook die gaat op de bestellijst.
Staat nu in de schuur met 5l schoonmaakazijn er in. Hoewel de tank nog steeds vrij schoon is van binnen.
Morgen nog eens goed schudden met een paar moeren erbij. En dan kunnen we de buitenkant gaan schoonmaken, ontroesten en lakken.

Maar wat ga ik doen met de bodem...?
Schoonmaken waar nodig en bijwerken? Of maak ik hem geheel schoon en zet hem dan in een laag vet of iets anders roestwerend?

Voor de bescherming is het eigenlijk niet eens persee nodig.
Het is opgebouwd uit loodmenie, epoxy,overspuitbare bodenschutz, lak en daarna bitumen.
Alleen op steenslagplekken en krikplekken op de dorpels en het gewei (waar niet overal loodmenie zat maar wel primer) zie je her en der wat roestplekjes.
Voor de rest is de bodem alleen vuil en is de bitumen bij de voorste demper weggesmolten door het gebrek aan een hitteschild (wat er uiteraard wel nog op komt.)
Dubbel zo taktisch...

Plaats reactie