Eindelijk een Trabant!

Vertel hier alles wat je wilt over jezelf, en je trabi('s). Houd je topic duidelijk.
Trabantenaar
Contacteer:

Re: Eindelijk een Trabant!

Bericht door Trabantenaar » 18 aug 2018, 20:47

Zojuist weer even wat aan de tank gedaan.
Gisteren de vlotter al uitgebouwd en vandaag wat afdichtdoppen gekocht.

Na een nachtje en een keer schudden met wat moeren en ringen er in, kwam de schoonmaakazijn er zo uit:
Afbeelding

Ter vergelijk, naast de fles schone azijn:
Afbeelding

Dus niet veel vuiler dan een gemiddelde emmer water na het poetsen van een auto eigenlijk.

Alles (nu dus 10l) is inc moeren en ringen terug in de tank gegaan. Daarna begonnen met de buitenkant alvast (in elk geval aan de bovenkant) schoon te maken en alvast met een messing borstel eroverheen geweest. her en der liet de lak los. De lak bovenop is deels achtergebleven op de auto. niet andersom.
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

gvhoey

Bericht door gvhoey » 20 aug 2018, 15:29

Komt goed!

Trabantenaar
Contacteer:

Bericht door Trabantenaar » 20 aug 2018, 20:33

Wat strubbelingen met de tank. Aangezien je dus met azijnzuur wel roest kunt verwijderen. Maar als het alleen als damp en wat druppels in de tank aanwezig is en je laat het even staan gaat het juist roesten.
Inmiddels de tank alweer volgegooid met azijnzuur en daarna aangevuld met water (ook dat zorgt voor roest, maar het is nu verdunde azijnzuur (ongeveer 1 op 2)
In tegenstelling tot roestoplosser (fosforzuur) zorgt het dus niet voor een beschermende laag.

Het is dus belangrijk om de tank te spoelen na een azijnzuurbehandeling. Hiervoor heb ik spiritus gekocht (wordt aangeraden ipv water)
En daarna gaat er een behandeling roestoplosser in (alleen een keertje door de tank laten klotsen en weer eruit.
Daarna weer spoelen met spiritus en daarna 2liter 2takt olie er in wat er in blijft tot de buitenkant gespoten is.
En dit is het enige bij een Trabant waar je wel action 2takt olie voor kan gebruiken ;) (net zoals het gevuld stallen van motoren trouwens)

Bij het vullen van de tank kwam ik erachter dat er idd ongeveer 28 liter in de tank past. Maar dat daarmee ook echt de tank tot de nok toe vol zit zonder enige expansieruimte.
Zelfs een jerrycan heeft expansieruimte, zodat temperatuursverschillen opgevangen kunnen worden.
Dit is de hoofdreden waarom het rubber van de tankvulhals lekte en een benzinegeur gaf na het tanken. Je vult immers ook een stukje vulhals bij het tanken (tot waar het pistool zit)
Blijkbaar hebben ze bij sachsenring niet nagedacht over het ontwerp wat dat betreft.
Bij navraag blijkt dat het sowieso aan te raden is om minstens 10km te rijden nadat je de tank gevuld hebt. Zodat er niks meer in die vulhals staat.
Andere optie is om alleen vol te tanken als je er ook echt gelijk een heel eind mee gaat rijden en anders hooguit halfvol.

Maar aangezien ik toch van plan ben de benzinedop naar binnen te verplaatsen. Kan die vulhals nu wel wat korter. Zodat de tank wat minder ver gevuld wordt... (want als het pistool al bijna in de tank hangt, stopt de toevoer ook eerder)
Zo komt het eigenlijk op hetzelfde neer als een normale Trabant tank.

Komt die achterklepsteun straks goed van pas bij het tanken :mrgreen:

Beetje een tegenslag dus. Maar we gaan rustig verder.
Dubbel zo taktisch...

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 20 aug 2018, 21:20

Een jerrycan heeft geen ontluchting, een tankdop wel. Vandaar is er geen expansieruimte nodig.

Trabantenaar
Contacteer:

Bericht door Trabantenaar » 20 aug 2018, 21:59

eeuwige_student schreef:Een jerrycan heeft geen ontluchting, een tankdop wel. Vandaar is er geen expansieruimte nodig.
Bij "moderne" tanks zit de vulpijp een stuk lager dan de bovenkant van de tank. Waardoor je hem als de vulhals vol zit, toch nooit geheel vol hebt zitten. Ook daar zit ontluchting op aan de bovenkant van de tank. Vaak zit er ook een ventiel in waardoor die ruimte altijd ongeveer gelijk is. Ongeacht hoe warm het is als je tankt.

Maargoed ik was toch al van plan om die vulhals in de auto te zetten. Alleen maak ik hem wel anders qua constructie dan ik in gedachten had.

Eerst maar eens goed ontroesten en een laag lak geven aan de buitenkant.
Dubbel zo taktisch...

Trabantenaar
Contacteer:

Bericht door Trabantenaar » 22 aug 2018, 16:53

Trekhaak eronderuit halen was een goed idee. Wat een troep zit daaraan zeg...
Moet helaas de halve bodem gaan schoonmaken en opnieuw in de bitumen zetten.
Bijna alles heeft wel iets van benzine gezien aan de kant van de tank en het is om die reden allemaal plakkerig. Terwijl de rest van de bodem dat niet is. Dan maar alles opnieuw.. Gelukkig is het makkelijker eraf te halen dan het loshalen van de trekhaak... (klein nadeel van borgmoeren is dat ze lastig los te maken zijn als je maar alleen bent)

Even maar bestellen, want ik heb niet dezelfde soort in huis als wat er onder de auto zit...

Even een vraagje: hoe vaak moet je de handrem eigenlijk stellen? Ik heb hem vorig jaar lichtelijk aangedraaid en toen ging die al vrij snel aanlopen (ondanks maar 2 of 3 klikken vast).
Maar hij heeft nu weer maar 1 klik waarmee die echt vast zit.
Dubbel zo taktisch...

ruton
moderator

Bericht door ruton » 22 aug 2018, 20:07

WHIMS 0.6.4.3
Punt 11: Handbremse mit der Nachstellmutter (Bild 6.15) einstellen, bis Handbremshebel in der 4. bis 5. Raste fest wird.

Trabantenaar
Contacteer:

Bericht door Trabantenaar » 22 aug 2018, 20:54

de vraag is niet hoe, maar om de hoeveel km ;)

Overigens staat ie al heel snel te strak als ik hem aandraai (wielen hebben al snel behoorlijke weerstand) Dus tot de 4e a 5e klik gaat echt niet lukken zegmaar.
Dubbel zo taktisch...

Trabantenaar
Contacteer:

Bericht door Trabantenaar » 23 aug 2018, 20:12

Vandaag even wat schoongemaakt aan de bodem.
Bleek toch minder erg dan gedacht. Alles wat te zeer doordrenkt was, maakte op zich redelijk makkelijk schoon. Alles wat dat niet was plakte alleen en heb ik dusdanig schoongemaakt dat het in elk geval niet meer plakte. Remmenreiniger werkt beter dan wasbenzine (zeker de huidige wasbenzine die een stuk slechter werkt)
Ziet er niet netjes uit zo. Vant weekend maar even nieuwe bitumen eroverheen Dan is het goed droog.
Afbeelding

Tank heeft ruim 24 uur gestaan met een azijn/water mix van 1 op 2.
Kwam toch behoorlijk wat roest uit nu (losse stukjes) Wat ik niet had verwacht. Al denk ik dat het voornamelijk komt van die paar uur dattie droog stond zonder te spoelen.
Afbeelding

Het resultaat. Dit zijn 5 liter kannetjes. de 2 donkerste zijn als eerste gevuld. Iets meer als 25l, en er is nog wat geknoeid maar dat is voornamelijk in mn schuurtje geweest. Kwam mede doordat het vlottergat niet goed dicht ging en de tank in eerste instantie niet 100% recht lag.

Daarna met 2 liter spiritus gespoeld toen kwam er nog wat uit maar niet bijster veel.
En daarna nogmaals met 2l waarbij alle slangetjes er ook even af zijn geweest. En dat bleef eigenlijk schoon.

En toen, de enige goeie reden om action olie in je trabant tank te gooien: Als bescherming.
Ik hoop vooral dat het in de overgebleven roest trekt (zullen voornamelijk de overgangsranden zijn)
Afbeelding

Inmiddels staat de tank in de roestwerende primer (want dat was nodig) Even kijken wanneer ik er een extra grondlaag op zet. hangt er van af of de overgebleven vliegroest goed zwart is geworden.

Ook kwam er vandaag een pakketje binnen.
2 flessen bitumen, van hetzelfde type als er in 2005/2006 op de bodem is gezet.
2 flessen benzinebestendige (volgens de specificaties) mat zwarte lak. Technisch dezelfde lak die Ruton voor zijn tank heeft gebruikt. maar hoogglans vond ik geen goede keuze voor onder de auto. Valt ie teveel op ;)
Afbeelding

Binnenkort weer verder. En de tank een keer schudden . De olie zit er in zolang die nog niet onder de auto wordt gemonteerd. Dus ik laat m goed intrekken.
Dubbel zo taktisch...

gvhoey

Bericht door gvhoey » 24 aug 2018, 10:34

ik zou willen zeggen tword ne nieuwe maar in de 1.1 is niet zoveel tijd gestoken door sachsenring :p

Plaats reactie