Eindelijk een Trabant!

Vertel hier alles wat je wilt over jezelf, en je trabi('s). Houd je topic duidelijk.
ruton
moderator

Re: Eindelijk een Trabant!

Bericht door ruton » 24 aug 2018, 11:29

Het kan de typogafie zijn, maar op die foto van Trabantenaar las ik eerst "Bitumen kindercoating"...

Trabantenaar
Contacteer:

Bericht door Trabantenaar » 30 aug 2018, 17:25

Vanmiddag even de bodem voorzien van 3 lagen bitumen.
Op dat kleine stukje spuit je dan makkelijk een hele spuitbus leeg. (beter teveel dan te weinig toch?)
Het werkt trouwens ook prettig onder de auto. Zal wel een ander systeem in zitten. Normaal gezien werkt schuin omhoog spuiten niet zo goed bij spuitbussen. Bij deze dus wel.

Foto net na de 3e laag gemaakt.
Afbeelding

Al het gelige eromheen is gewoon vuil wat eens een keer goed gepoetst moet worden.

De tank staat inmiddels ook in 1laag antiroestprimer, 1 laag primer en 2 lagen lak (waarvan de laatste er net op zit)
Trekhaak zelfde liedje.

Echter voor het goeie zou de tank eigenlijk een keer gestraald en gepoedercoat moeten worden. Omdat ik met gewoon schuren (zelfs met grit 80) niet eens alle roest weg krijg geschuurd op bepaalde plekken.
Maar dat zie ik over een paar jaar wel weer. Misschien komt er dan een custom made tank onder die over de hele breedte zit en waar dan ook meer in past.
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

Trabantenaar
Contacteer:

Bericht door Trabantenaar » 04 sep 2018, 21:26

Vandaag de moeite genomen om een reeks nieuwe bouten te kopen.
En bij een andere winkel wat slangklemmen (alles wordt wederom vervangen ivm andere maat slangen) en een stuk doorzichtige slang (vanaf filter naar buiten)

Ik moest toen nog 2 slangen hebben. niemand die iets had wat geschikt was. Morgen maar even naar een dorp verder. (dumpshop)
Thuis kwam ik er wel achter dat de 13mm slang die ik tussen filter en pomp heb zitten. precies paste voor 1 van de 2. Dus dat is nu geen transparante slang meer. maar dat maakt niet zoveel uit.
Dus die heb ik alvast gevonden.

Nu alleen nog de ontluchtingslangen op de filter die naar de vulhals moet lopen.

Voor het idee, het gaat om de dikke zwarte slang vanaf de groene pot. Binnendiameter is 19mm.
Foto viertakttrabant.de
Afbeelding

Helaas zijn de originele (die ik al eens ingekort had) erg slecht en ga ik die niet hergebruiken.

Tank op de kop leggen was geen goed idee. Deel van de olie was er binnen een uur of 2 al uit gelopen. (oeps) Maar het heeft in elk geval alvast kunnen intrekken.

Verder nog de pompassemblage alvast op de trekhaak gezet met alle nieuwe slangen en slangklemmen.

Binnenkort weer verder. Want dan kan de boel er weer onder en dan kan ik eindelijk weer fahren fahren fahren!
Dubbel zo taktisch...

Trabantenaar
Contacteer:

Bericht door Trabantenaar » 05 sep 2018, 22:36

Slang gevonden en nog gratis ook.
Wel een gebruikt deel. Maar ze hebben ook voor 7 euro de meter de juiste. Mocht dit niet goed blijken.
Gelijk een handvol buislampjes mee genomen a 35ct per stuk. Die dingen kosten bij de bouwmarkt 1.50 per 2.
Dubbel zo taktisch...

Trabantenaar
Contacteer:

Bericht door Trabantenaar » 08 sep 2018, 22:14

Tank zit er nog niet onder helaas.
Ik kon de trekhaak er nog niet onder zetten omdat ik nog een extra plaatje heb gemaakt dat eerst nog in de lak moest (vergeten)
En die trekhaak moet er eerst onder.

Maar heb nu wel echte DDR verstralers op de auto.
Helaas kon ik ze niet in de behuizing van de mistlampen doen (ze zijn net een slag kleiner) Dus heb ik de netste spullen bij elkaar gezocht.
Van 1 set met een kapotte lamp (glas) en 1 losse lamp met een roestige chroomrand. Heb ik 1 goeie werkende set gemaakt met heel glas.
Met dank aan Gvhoey en Whoopy!

We have lights again!
Afbeelding

Verder spiegeltjes nog vervangen (rechter kant was de kunststof rand van gebroken) en alvast de tankvulhals teruggezet. (nog niet in de auto. Ik vind weer kunnen rijden ff belangrijker) Deze heb ik gepoogd om het vulgat wat te vergroten. Immers was die soms te klein voor het vulpistool. Hopelijk is dat nu verholpen.

En alvast een begin gemaakt om de electra aan de achterzijde in orde te maken zodat de stekkerdoos werkend kan worden gemaakt en dat de "kabelschroentjes in stekker" oplossing wordt vervangen door wat degelijkere verbindingen. Toen ik terugreed na mn lekkage avontuur zei degene die achter me aan reed dat 1 van mn remlichten het niet deed. En bleek dat wederom 1 van de kabelscheoentjes uit de stekker was gegleden. Om electrische storingen in de toekomst te voorkomen ga ik daar nu eens wat aan doen.
Dubbel zo taktisch...

Trabantenaar
Contacteer:

Bericht door Trabantenaar » 09 sep 2018, 23:21

Weer een stapje verder.
Afbeelding

De trekhaak zit er weer onder en daarmee ook een deel van het slangenwerk voor de tank en de pomp. Dat hangt nu nog los. Omdat de tank leidend is voor de positie van het geheel.
Stekker van de pomp hangt daarom nog hoog naast de stekkerdoos.
Afbeelding

Daarna alle electra opnieuw aangesloten waar nodig. En alles voor zover netjes gemaakt in de achterbak.
Alleen nog eens kijken waarom het linker kentekenplaatlampje er niet altijd zin in heeft.
Trekhaak zou nu in elk geval bruikbaar moeten zijn. Als die eens gebruikt is draai ik de bouten nog eens na.

Bij het nagaan van alle kabels bleek dat het knipperlicht linksvoor het niet meer deed. Ik dacht eerst aan vocht omdat er scheuren in dat glas zitten.
Bleek echter dat door het gemorrel in die hoek voor de mistlampen, 1 van de kabeltjes was losgekomen. Simpel weer werkend dus.

Je bent er toch langer mee bezig dan je verwacht, zulke relatief kleine klusjes.

Helaas ook nog wat minder leuks ontdekt. Spatlap links is los aan het scheuren uit zn boutgaatjes. Ik haal ze er maar even af. Rechts is die ingescheurd door de tank.
Hopelijk is verstevigen voldoende. Anders worden ze gewoon een keer vervangen.
Dubbel zo taktisch...

Trabantenaar
Contacteer:

Bericht door Trabantenaar » 10 sep 2018, 20:59

We rijden weer!

Vers gespoten tank:
Afbeelding

Tijdens het werken kwam ik nog wat restanten van het lekavontuur tegen. Bumper heeft een hoop opgevangen.
Afbeelding

Toen de tank eronder zat eerst alles in de auto aangesloten. Doorzichtige slang moet nog even vastgezet worden Die is sowieso te lang, maar hij knikt niet meer.
Afbeelding

En een paar uur later inc tussenpauze (half op de kop en boven je hoofd werken in een kleine ruimte is niet zo goed voor je hoofd) zat de tank eronder en de slangenconstructie zat weer op zn plek.
Afbeelding

Daarna tank gevuld met 10l bezine. Benzine weer naar voren gezogen (bahbah) en paar keer pomp laten draaien. Toen die weer startte gelijk gecontroleerd op lekkages.
Vervolgens een proefrit gemaakt van c.a. 15km (motortje even warm laten worden na zo lang stikstaan)
Nogmaals lekcontrole en alles lekvrij.

Spatlappen heb ik maar even laten zitten. En opruimen had ik ook geen zin meer in.
Moet alleen paar plekjes lak bijwerken en de bouten even in het vet zetten zodat het roestvrij blijft.
Klusje geklaard. Morgen opruimen en voltanken. Eindelijk weer rijden!
Dubbel zo taktisch...

Trabantenaar
Contacteer:

Bericht door Trabantenaar » 11 sep 2018, 21:06

Vandaag alles weer opgeruimd en nog maar even wat plekjes bijgewerkt. Bouten in het vet gezet en gelijk even de kentekenplaatverlichting nagekeken.
Contactjes bleken geoxideerd te zijn. Dus even schuren, verse lampjes er in en opgelost.

Daarna nog even de bandjes bij wezen vullen. En weer heerlijk een stukje gereden. Ook snelweg meegepakt.
Bij thuiskomst zag ik nog dat er een stadslichtje kapot was. Dus daar kijk ik binnenkort nog even naar.
Maar in elk geval geen lekkage meer vanonder de auto en daar gaat het om!
Dubbel zo taktisch...

gvhoey

Bericht door gvhoey » 11 sep 2018, 21:46

Super goed om te horen! Hoop hem binnenkort te zien, eigelijk nog nooit met een 4 tzkt trabi mee gereden.

ruton
moderator

Bericht door ruton » 11 sep 2018, 23:41

Je hebt wat minder beenruimte...

Plaats reactie