Ik heb er eentje hoor !

Vertel hier alles wat je wilt over jezelf, en je trabi('s). Houd je topic duidelijk.
rondjerijder

Re: Ik heb er eentje hoor !

Bericht door rondjerijder » 19 aug 2016, 10:59

Nou je maakt wat mee met een Trabant. :o
Was ik gisteren de remmen wat aan het testen op een stil weggetje begon ze toch steeds harder te roken, niet van de remmen maar uit de uitlaat.
De rook was nagenoeg wit en rook niet naar olie maar leek wat op een dubieus verbrand chemisch goedje.
Zelfs met de motor uit bleef ze rustig door kwalmen :( , met een lopende motor en een stoot gas was de kleur zelfs vaag bruin.
Na een paar keer de straat goed onder de rook te hebben gezet was het ineens afgelopen en snorde het motortje als nieuw.
Tja, zeg het maar, zit er misschien iets in de uitlaat/demper wat dit veroorzaakt kan hebben, zal een onverlaat er iets hebben ingepropt of zullen de muizen hier schuld aan zijn ?
In elk geval deden de remmen het nu goed maar vond dat ze bij het sterk remmen wat aan het "zoeken" was, eerst ietsje naar links dan iets naar rechts om vervolgens kaarsrecht te remmen.
Niet helemaal zeker van mijn zaak, vanmorgen toch maar naar de garage voor een APK onder het motto "we zien wel wat er van komt".
Wat was ik verbaasd toen de remproef op de platen werd gedaan, voor 2% verschil en achter maar 1% !!!
Dat valt nog eens mee zeg.
Bij de verlichting maakte het linker remlampje geen contact, was dus ook zo verholpen.
Kortom het enige waar de keurmeester over viel was dat er geen goede afdichting van de stofhoezen op de aandrijfassen zaten, dit heb ik gauw even verholpen door een paar, gratis ter beschikking gestelde tie rips. Hoe krijg ik hier trouwens vet in ?
Dat was het dan, ik had erger verwacht, ze kon worden afgemeld en de RDW had er zoveel vertrouwen in dat een steekproef niet noodzakelijk geacht werd.
Met m'n road legal Trabant hoor ik er nu dus echt bij en wil een ieder bedanken voor de tips die me hier werden gegeven om tot dit resultaat te komen. :D

ruton
moderator

Bericht door ruton » 19 aug 2016, 12:32

Proficiat!
rondjerijder schreef:Kortom het enige waar de keurmeester over viel was dat er geen goede afdichting van de stofhoezen op de aandrijfassen zaten, dit heb ik gauw even verholpen door een paar, gratis ter beschikking gestelde tie rips. Hoe krijg ik hier trouwens vet in ?
Tiewraps zijn niet hol, dus daar krijg je ook geen vet in... :geek:
In WHIMS heb ik het niet zo 1-2-3 kunnen vinden, maar in een van de boeken staat dat je een remleiding plat (maar niet dicht) moet slaan, de scherpe randjes glad moet vijlen en dat tussen de metalen as en het rubber wurmen.

Bij de nieuwe tripode-assen/Gleichlaufgelenkwellen is het best mogelijk dat die op dit punt onderhoudsvrij zijn. Zoek eens op Antriebswellen abschmieren of Schmierplan.

rondjerijder

Bericht door rondjerijder » 19 aug 2016, 14:28

Aha, ik kon ook al geen vetnippel ontdekken op die kabelbinders. :mrgreen:
En in de manchetten gewoon wat langs het rubbertje frotsen met een gemodificeerde remleiding, dat krijg ik vast wel voor elkaar.

Trabantenaar
Contacteer:

Bericht door Trabantenaar » 19 aug 2016, 16:14

Meestal prop je die ashoezen voor het vastzetten vol met vet. Liefst ook nog wat in de bipode/tripode/homokineet. Als je een vetspuit hebt kan dat makkelijk.
In principe hoeven ze daarna zolang ze dicht zitten niet opnieuw van vet te worden voorzien. Controleer die ashoezen echter wel elk jaar op droogtescheuren en of alles nog wel goed afgedicht zit.

Mocht het ooit toch gebeuren dat de ashoes scheurt of los raakt. haal dan sowieso de bipode/tripode/homokineet uit elkaar en maak hem goed schoon voor je hem weer gaat gebruiken. Dat maakt de kans op vervolgschade het kleinst.
Als hij alleen vet lekt langs een klem is dit trouwens ook al aan te raden. Waar vet uit kan, kan er ook rotzooi in. Drooglopen en rotzooi is funest.

Zorg wel dat je vet hebt dat geschikt is voor hoge belasting en temperaturen. Er is als het goed is speciaal vet voor homokineten te krijgen wat hier geschikt voor is.
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

Plaats reactie