Mijn eerste Trabi

Vertel hier alles wat je wilt over jezelf, en je trabi('s). Houd je topic duidelijk.
DeweyH

Mijn eerste Trabi

Bericht door DeweyH » 17 mar 2019, 22:11

Hallo,

Na een tip van Trabantenaar heb ik gisteren mijn eerste Trabant op kunnen halen. Het gaat om een Limo uit 1969 nog zonder Nederlands kenteken en met DDR brief.

Afbeelding

Hij staat momenteel veilig en droog in de garagebox te wachten op wat gaat komen. Voor zover ik kon zien is er geen roest, zitten de remmen niet vast en het loopt het motortje. Uiterlijk en innerlijk is er nog wel veel werk te verzetten en ook elektrisch lijkt het een en ander niet te kloppen.

Zal binnenkort een lijstje maken met wat er moet gebeuren voor de RDW keuring en wat op de langere baan geschoven kan worden. Kan helaas de komende weken niet te veel arbeid verzetten door fysieke kwaaltjes, maar daarna is er een hele zomer om het beestje eens goed aan te pakken.

Alles rondom deze auto is nieuw voor mij, dus het wordt wel een leertraject.

Groeten Dewey

ruton
moderator

Re: Mijn eerste Trabi

Bericht door ruton » 17 mar 2019, 23:23

DDR-brief en Belgisch kenteken? Voer 'm dan vanuit België in, dat is altijd EGKS/EEG/EU geweest.

Hij heeft in elk geval het oude grilletje.
Wat de elektriek betreft: hier zul je wel een passend 'Schaltplan' vinden:
http://trabitechnik.com/index.php?page= ... 54&lang=de

Trabantenaar
Contacteer:

Bericht door Trabantenaar » 17 mar 2019, 23:48

Tis een 69er carosserie. Heeft ook nog een vlak achterpaneel en 5 kentekenlampjes.
Dus een paar dingetjes zoals de bumpers moeten wel terug in originele staat worden gemaakt. Maar er is zeker wat moois van te maken.
Basis leek op foto's ok voor een redelijk authentiek exemplaar ervan te maken.
Hij werd mij ook aangeboden maar dit is best wel tegenovergesteld van wat ik zoek qua authenticiteit.

Succes ermee! Ben benieuwd wat het gaat worden!
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

ruton
moderator

Bericht door ruton » 18 mar 2019, 00:02

Voor origineel moet Dewey hier eens kijken: http://www.trabant-original.de/trsort/1969.html

DeweyH

Bericht door DeweyH » 18 mar 2019, 14:09

Bedankt voor de reacties! Er zitten alleen geen Belgische kenteken papieren bij, het plaatje voorop lijkt ook een namaak van een oud Belgisch kenteken. Lijkt erop dat import naar België geprobeerd is, maar om wat voor reden dan ook niet gelukt of afgemaakt is.

Binnenkort meer!

DeweyH

Bericht door DeweyH » 25 mei 2019, 16:07

Ik hoop na de zomervakantie te kunnen beginnen met de Trabant. Momenteel moet er nog het een en ander gebeuren aan de Mercedes 508D welke in augustus twee weken als onze vakantiewagen moet fungeren. Daarnaast ben ik nog steeds herstellende van een operatie en kan nog steeds niet veel arbeid verrichten.

In de tussentijd wil ik het een en ander uitzoeken en heb een aantal vragen.

Als ik het goed heeft deze wagen nog het originele 8V systeem, is het behouden hiervan het waard of ombouwen naar iets moderners beter?

Hetzelfde geldt ook voor de remmen, deze doen niet echt waar ze voor gemaakt zijn. Ik ben meer een rijder dan een knutselaar en wil de wagen dan ook geschikt maken voor het moderne verkeer. Is het mogelijk om er schijfremmen op te zetten en zou dit daadwerkelijk meerwaarde hebben? De auto weegt niks en gaat ook niet heel hard.

Motorisch was ik van plan om de motor te laten reviseren. Nou had ik in mijn hoofd dat het ook wel leuk zou zijn om eventueel iets meer vermogen eruit te halen. Ik dacht iets andere carburateur en uitlaatsysteem, maar wat? Verder lijkt het alsof er wat onderdelen onder de motorkap missen, zal binnenkort even een foto maken.

Raamrubbbers.. Zijn deze nog nieuw verkrijgbaar? Die op mijn exemplaar zijn een beetje verneukt met wat kit hier en daar..

Als allerlaatste vraag ik mij af of het handig is de auto grondig aan te pakken voor ik probeer haar op Nederlands kenteken te krijgen of alleen het nodige en daarna grondig?

Groeten Dewey

ruton
moderator

Bericht door ruton » 25 mei 2019, 16:19

Ik zou hem op 6 Volt houden.
6 Volt accu's zijn dan wat duurder* dan 12V, maar daar staat weer tegenover dat 6V dynamo's je bijna worden nagegooid.
Gezien zijn bouwjaar en originele carrosserie is ombouwen naar 12 V echt zonde. Bij een late zeventiger of vroege tachtiger is het minder ingrijpend, maar dit is nog een 69er met de kont-voor-de-kenners.
Een goed onderhouden 6Volt systeem is net zo betrouwbaar als een 12V installatie, en qua technisch kunnen ben je ook geen beginner meer, toch?

*maar een nieuwe 12V -dynamo, -regelaar, -bobines en àlle verbruikers (al kun je de startmotor nog laten zitten) kan ook in de papieren lopen.

Trabantenaar
Contacteer:

Bericht door Trabantenaar » 25 mei 2019, 18:37

Je wil hem graag origineel houden.. dan gewoon 6volt
accu's zijn gemiddeld 2x zo duur als 12v. (afhankelijk van waar je de 12v accu koopt dan)
Het is echter geen massaproductie en je krijgt eigenlijk altijd een betere kwaliteit accu, dus hij gaat in de regel ook langer mee.
Je betaald dus niet voor niets meer.

Motor reviseren is geen slecht idee. Sowieso kan het demonteren van de cilinders al een hoop informatie geven over de staat van het blok.

Raamrubbers zijn nieuw te krijgen. Kit is niet altijd verkeerd. Er zit een opening in de rubbers, die worden vaak dichtgekit.
Een goed nieuw rubber wordt echter gelijmd voor montage. Bij gebruikte rubbers kan dit spanning op de ruit geven omdat het rubber gekrompen is door de jaren heen. Vandaar dat er vaak kit tussen zit.

Tunen... eh waarom zocht je dan een originele (of origineel te maken) trabant?
Er valt niet veel te bereiken met een andere carb en uitlaat. Een goed afgestelde trabant komt aardig mee in het moderne verkeer maar komt vooral topsnelheid te kort.
Zeker omdat je waarschijnlijk een oud type motorblok heb, raad ik het tunen af. Dan kun je beter een moderne voortrein er in zetten (dus ook aandrijfassen en bijbehorende zaken)

Remmen: schijfremmen remmen niet beter dan trommelremmen. Ze hebben alleen minder last van fading, ofwel het slechter remmen als je een langere tijd remt. Schijfremmen kunnen hun warmte beter kwijt waardoor ze daar minder last van hebben.
Gewoon al het spul wat er nu onder zit vervangen voor nieuw. Vergeet de remslangen niet.

Wat betreft de invoering: zorg dat de auto apk waardig is. Grootste deel van de delen die je daarvoor nodig zal hebben zijn niet al te duur en kun je indien je er geen kenteken op kan krijgen, toch nog gebruiken op een ander exemplaar (of op een andere manier kenteken krijgen natuurlijk)
Als je er direct een paarduizend tegenaan gooit om de boel op te lappen, motorrevisie e.d. en je komt er vervolgens achter dat je geen kenteken kan krijgen heb je een hele vervelende dag...
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

ruton
moderator

Bericht door ruton » 25 mei 2019, 19:00

Voor rubbers is Walter Misselwitz het adres.

Als we het motornummer weten, is er ook iets zinnigs te zeggen over de motorrevisie. Weet wel dat menige nieuw aangeboden inlaatschijf het niet haalt bij de oude, sommige zijn zo zacht dat je ze ahw kunt oprollen..
Als je niet op een paar centen kijkt, is Frank Glatter in Gernrode de man voor de motor en de bak. Echt regenereren behelst wel wat meer dan alleen maar schoon poetsen en weer in elkaar schroeven. Glatter is niet goedkoop, maar hij weet wat hij doet en hij geeft garantie. Een beter adres dan een kant-en-klare van T-welt, tenzij je een gokker bent.

Voor het kenteken is alleen een schouw* ter identificatie nodig. Maar dan heb je naast de zekerheid van een kenteken ook meteen de voertuigverpichtingen. Aan de andere kant is een APK erop krijgen de wereld niet en dan kun je proefritten maken. Dat is ook wat waard.

*Disclaimer: Mijn laatste invoerervaring is ook alweer van 20 jaar geleden. Het precieze staat bij de RDW en menige club heeft het ook op de website staan.

DeweyH

Bericht door DeweyH » 27 mei 2019, 19:26

Bedankt voor jullie informatie!

Had overigens 8v/6v en 16v/12v door elkaar gehaald zie ik net.. Had het natuurlijk over elektriciteit en niet over het aantal kleppen.

Over het vervagen van de remmen.. Heb zelf in het verleden met auto's met trommels (alleen achter) gemerkt dat ik sponsachtig worden van het rem pedaal niet heel fijn vond, vooral in de bergen niet. Nou was mijn plan wel om ooit met deze auto de Brocken voor zover mogelijk te beklimmen. Kanttekening is wel dat deze auto zo'n 500 kilo lichter is dan alles wat ik eerder gereden heb en trommelremmen had.

Omtrent de tuning was mijn gedachtegang dat er met relatief weinig ingrijpende dingen (wat in mijn ogen de originaliteit weinig aantast) de auto iets "moderner" te maken viel. Topsnelheid is het probleem ook niet, gaat toch voornamelijk om het touren. Denk dat ik het wat betreft de motor dan ook bij het opfrissen ervan laat.

Zal morgen vroeg even langs de Trabant rijden en het motornummer noteren en een foto maken van het stukje kit wat mij in negatieve zin opviel.

Groeten Dewey

Plaats reactie