Mijn eerste Trabi

Vertel hier alles wat je wilt over jezelf, en je trabi('s). Houd je topic duidelijk.
Gebruikersavatar
Trabantenaar
Berichten: 1605
Lid geworden op: 13 jul 2011, 22:45
Locatie: Echt
Contacteer:

Re: Mijn eerste Trabi

Bericht door Trabantenaar » 27 mei 2019, 20:33

Bij een trabant heb je idd je remmen in de bergen wel nodig. En ook veel afkoelpauzes... (en aan te raden is om ook zonder eventuele wielversieringen te rijden zodat er zich geen warmte achter ophoopt)
Verder zijn ze adequaat genoeg voor normaal gebruik, sponzig rempedaal ligt meer aan de leeftijd van de remvloeistof.

Bij een 4 takter moet je op de motor afremmen, niet met je remmen. Die gaan namelijk al snel koken, ongeacht hoe goed ze zijn...
Je kunt alleen bij en 2takt niet echt op de motor afremmen.

Wat je kunt doen om erachter te komen wat voor motor is de startmotor demonteren en een foto maken van het nummer wat daar achter te vinden is op de motor.

Moderner maken kan, maar gaat al snel opvallen, zoals tripode ipv bipode assen.
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

Gebruikersavatar
eeuwige_student
moderator
Berichten: 4177
Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
Locatie: Herten
Contacteer:

Re: Mijn eerste Trabi

Bericht door eeuwige_student » 28 mei 2019, 18:56

De trommelremmen kunnen in de bergen inderdaad oververhit raken. Ik ben ooit de berg afgereden waarbij de auto bleef versnellen, ondanks ik remde. Gelukkig reed er geen trein bij de overweg in het dal en ging de weg aan de andere kant omhoog. Zelfs aan de velgen verbrande ik mij.....
Volgens mij lag het toen ook deels aan te oude remschoenen die mogelijk al iets verglaasd waren. In latere jaren heb ik met nieuwe remschoenen nooit problemen gehad. Dus volgens mij is de kwaliteit van de remdelen veel belangrijker.

Gebruikersavatar
ruton
moderator
Berichten: 4306
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:01
Locatie: Westelijke Mijnstreek

Re: Mijn eerste Trabi

Bericht door ruton » 28 mei 2019, 20:15

Meer over bergen bedwingen met een Trabant: http://www.trabantreise.de/
En eventueel ontluchten voor de afdaling.

Maar hey, zo hoog is die Onstwedder Holte nou ook weer niet.

DeweyH
Berichten: 16
Lid geworden op: 06 mar 2019, 11:32

Re: Mijn eerste Trabi

Bericht door DeweyH » 29 mei 2019, 08:31

De remmen vervangen stond sowieso al op het To-Do lijstje, zal deze dus gewoon origineel houden.

Verder ben ik gisteren even bij de Trabant geweest om wat foto's te maken, het demonteren van de startmotor ben ik nog niet aan begonnen.

Allereerst de restanten van wat volgens mij ooit kit is geweest bij de achterruit:
Afbeelding

Vervolgens een randje kit rondom het dak:
Afbeelding

Als laatste nog een foto van de motorruimte:
Afbeelding

Ik zie zelf, naast het nodige vuil, dat er het een en ander anders is of ontbreekt. Tenminste als ik het vergelijk met foto's van andere Trabant's.. Wat er precies anders is of ontbreekt is mij nog niet helemaal duidelijk.

@Ruton

Wel een hele gave site, zal daar eens kijken! Moet eerst de wagen maar eens goed kennen voor ik haar de hoogste berg van Noord-Duitsland op ram. ;) Oefenen in de provincie kan dus geen kwaad.

Gebruikersavatar
ruton
moderator
Berichten: 4306
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:01
Locatie: Westelijke Mijnstreek

Re: Mijn eerste Trabi

Bericht door ruton » 29 mei 2019, 10:37

Ik zie onder de klep niet zo snel iets ontbreken. Je moet wel even op het bouwjaar letten, hè. ( http://www.trabant-original.de/ ) Je hebt nog de originele verwarming waarbij je onder de klep de kopexbuis op de voordemper of de grille moet steken. Luchtfilter staat nog op winterstand. Einkreis-HBZ, Russische of Bulgaarse bobines (en daar hoeft niets mis mee te zijn) en een 26 L tank met niveau-meting.

Op wat jij bij het achterruitrubber voor een restant kit houdt, zie ik letters staan. Ik meen zelfs een u met Umlaut te herkennen. Dat is met Oost-Duits krantenpapier gedicht. Socialistisch gedachtegoed!

Wat die remmen betreft. Bij zeer regelmatig gebruik kun je goedkoper spul nemen, maar ik adviseer dat roze Cosid-Belag en merkproducten. Elders op dit forum is daar al uitgebreid over gediscussieerd.

Gebruikersavatar
eeuwige_student
moderator
Berichten: 4177
Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
Locatie: Herten
Contacteer:

Re: Mijn eerste Trabi

Bericht door eeuwige_student » 29 mei 2019, 10:41

Behalve het typeplaatje naast de tank, ontbreekt er niks. Je hebt gewoon het oude type verwarming, waardoor de motorruimte veel leger lijkt. Hierbij een geleend plaatje van een 67er

Afbeelding

De kit bij de achterruit komt omdat het rubber krimpt. Dan wordt de spleet groter en wordt die vaker gekit. De kit bij het dak is ooit vervangen. Vanuit de fabriek zat deze iets beter, maar ook niet mooi.

Gebruikersavatar
eeuwige_student
moderator
Berichten: 4177
Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
Locatie: Herten
Contacteer:

Re: Mijn eerste Trabi

Bericht door eeuwige_student » 29 mei 2019, 10:44

Verder zijn de roostertjes op de c-zuil pas op 18 september 1969 gekomen. Je auto is dus van na die datum, tenzij ze er later zijn opgeschroefd. Ik ben dan ook benieuwd wat er bij jou achter zit.

Gebruikersavatar
ruton
moderator
Berichten: 4306
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:01
Locatie: Westelijke Mijnstreek

Re: Mijn eerste Trabi

Bericht door ruton » 29 mei 2019, 10:47

eeuwige_student schreef:
29 mei 2019, 10:41
Hierbij een geleend plaatje van een 67er
Die heeft zelfs niet eens een accu. :mrgreen:

Gebruikersavatar
eeuwige_student
moderator
Berichten: 4177
Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
Locatie: Herten
Contacteer:

Re: Mijn eerste Trabi

Bericht door eeuwige_student » 29 mei 2019, 10:48

Nee, maar de luchtfilter staat wel goed :-)

Gebruikersavatar
eeuwige_student
moderator
Berichten: 4177
Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
Locatie: Herten
Contacteer:

Re: Mijn eerste Trabi

Bericht door eeuwige_student » 29 mei 2019, 10:52

In Q1 1969 zouden de achterlichten al vervangen zijn door 3 lampjes. Dan moet het een vroege uit 1969 zijn en kloppen de roosters niet.....

Plaats reactie