'Probleemtrabant' krijgt een tweede kans

Plaats hier alles wat je aan je trabi doet, indien mogelijk met een how-to !
Gerwald

'Probleemtrabant' krijgt een tweede kans

Bericht door Gerwald » 05 nov 2012, 14:04

Hallo allen,

Dit voorjaar heb ik een Trabant 601 uit 1980 gekocht. Na aankoop bleek er op dit forum al het één en ander bekend over de Trabant - en over de vorige eigenaar ;) . Gelukkig werd de soep niet zo heet gegeten als opgediend en vallen de problemen tot nu toe wel mee.

Afbeelding

Wat de vorige eigenaar in geen jaren gedaan had, kwam bij mij als eerste aan de beurt: alles eens goed schoonmaken. De raamrubbers zagen groen, de aluminium sierstrips waren flink geoxideerd en alle kieren zaten vol bladresten en modder. Daarna heb ik met forumlid P60K de auto technisch eens nagekeken. De Sparvergaser is toen vervangen door een 2-HB7 carburateur, ik heb alles eens lekker doorgesmeerd en de versnellingsbakolie vervangen. Ook is de auto nu voorzien van een EBZA. Deze zomer heb ik er veel mee kunnen rijden, en in september is de Trabant zonder problemen door de APK gekomen.

Deze winter wil ik een begin maken om de Trabant op de knappen. Als eerste is de onderkant van de auto aan de beurt, waar overigens gelukkig geen laswerk aan lijkt te zitten. Hij staat er nu zo bij:

Afbeelding

Het plan: de bodem en wielkasten opnieuw in de lak/tectyl zetten en de wielophanging voor en achter netjes maken, evenals de remmerij.

In dit topic hou ik jullie op de hoogte.

Erik

Re: 'Probleemtrabant' krijgt een tweede kans

Bericht door Erik » 05 nov 2012, 14:56

Je bent lekker bezig zo te zien. Kan je volgend seizoen weer probleemloos rondrijden.
vr. 6-6-2014 t/m ma. 9-6-2014 --- 21e Trabantweekend 2014

Uit de hand gelopen hobby, 6 Trabanten en een Qek

Ostmobile.nl - de plek voor Trabant en IFA fans (met kennisbank vol pdf documenten)

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 05 nov 2012, 21:37

Goed onderhoud is noodzakelijk voor probleemloos rijden. Ondertussen teert mijn trabant al jaren op het goede onderhoud uit het verleden :-(. Maar toen heb ik ook de hele aandrijving vernieuwd en gestraalde achterpoten gemonteerd.

Gerwald

Bericht door Gerwald » 12 nov 2012, 17:42

Dit weekend weer wat opgeschoten met de Trabant. Wielophanging, remmen etcetera is er allemaal onderuit. Nu de bodem en wielkasten kaal maken.

Heeft iemand nog goede tips om de bitumen/tectyl te verwijderen?

Afbeelding

ruton
moderator

Bericht door ruton » 12 nov 2012, 18:56

Gerwald schreef:Wielophanging, remmen etcetera is er allemaal onderuit.
Toch niets beschadigd mag ik hopen? Als ik onderuit ga, vloek ik er meestal bij...
Heeft iemand nog goede tips om de bitumen/tectyl te verwijderen?
Liefdevol met een plamourmes. Maar waarom verwijderen als het er goed op zit?

Haiko
moderator

Bericht door Haiko » 12 nov 2012, 19:05

Hij ziet er al heel anders uit dan toen ik hem in de garage had staan. Goed bezig!
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

Evan_s

Bericht door Evan_s » 12 nov 2012, 19:18

ruton schreef:Liefdevol met een plamourmes. Maar waarom verwijderen als het er goed op zit?
De laatste restjes goed met WD-40 in laten weken en je kunt het er bijna af vegen.

Gerwald

Bericht door Gerwald » 12 nov 2012, 19:39

ruton schreef:Liefdevol met een plamourmes. Maar waarom verwijderen als het er goed op zit?
Het zit er niet goed op :)
Haiko schreef:Hij ziet er al heel anders uit dan toen ik hem in de garage had staan. Goed bezig!
In de wielkasten is te zien dat de vorige eigenaar al wel is begonnen met 'schoonkrabben', maar veel verder dan dat is hij niet gekomen.

Dank voor de tips!

Haiko
moderator

Bericht door Haiko » 12 nov 2012, 19:50

ja, dat schoonkrabben heb hem geadviseerd, hij wilde hem getectyleerd hebben, maar in de staat waarin hij hem bracht werd de prijs hem een beetje te hoog ;)

Het was een en al drek, maar ziet er nu al een stuk frisser uit!
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

Gerwald

Bericht door Gerwald » 14 nov 2012, 15:39

Ik ben inmiddels bezig om alle troep van de bodem af te krijgen. Ondertussen ook alvast begonnen wat andere onderdelen weer netjes te maken, zoals de bobines en schokbrekers.

Afbeelding

Afbeelding

Weet iemand waar ik siliconen bougiekabels kan laten maken? Bij de Brezan ben ik al geweest.

Plaats reactie