601S Deluxe

Plaats hier alles wat je aan je trabi doet, indien mogelijk met een how-to !
Gebruikersavatar
eeuwige_student
moderator
Berichten: 4177
Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
Locatie: Herten
Contacteer:

Re: 601S Deluxe

Bericht door eeuwige_student » 16 dec 2010, 15:28

Volgens mij bestaat er zoiets als plamuur......

Gebruikersavatar
niejls
Berichten: 18
Lid geworden op: 01 dec 2010, 16:24

Re: 601S Deluxe

Bericht door niejls » 16 dec 2010, 15:32

eeuwige_student schreef:Volgens mij bestaat er zoiets als plamuur......
Dat was mijn gedacht ook...

Gebruikersavatar
groest
Berichten: 777
Lid geworden op: 18 nov 2010, 19:32

Re: 601S Deluxe

Bericht door groest » 16 dec 2010, 16:35

Of misschien dichtlassen met duroplast electroden :lol: :lol:
Het was Trabannekom

Gebruikersavatar
niejls
Berichten: 18
Lid geworden op: 01 dec 2010, 16:24

Re: 601S Deluxe

Bericht door niejls » 20 dec 2010, 15:32

Update van dit weekend: Remmen verder geplaatst en ontlucht. Ook beginnen schuren op zoek naar roest. Enkele kleine plekjes gevonden, onder andere in de wielbogen en de "deuk" voor het reservewiel.

Foto's:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Verder zijn er ook doorgeroeste plekken onder de motorkap (Zie foto hier onder). Zijn hiervoor vervang-plaatstukken beschikbaar? Of zal er creatief moeten geplooid worden?

Afbeelding

Volgende week meer foto's...
Laatst gewijzigd door niejls op 28 dec 2010, 13:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
TrabiFreak
moderator
Berichten: 614
Lid geworden op: 14 nov 2010, 23:59
Locatie: Culemborg
Contacteer:

Re: 601S Deluxe

Bericht door TrabiFreak » 20 dec 2010, 18:17

lekker bezig!
Afbeelding

Gebruikersavatar
niejls
Berichten: 18
Lid geworden op: 01 dec 2010, 16:24

Re: 601S Deluxe

Bericht door niejls » 28 dec 2010, 13:02

Gisteren de rest van de bodemplaat bloot gemaakt. Deze is nu klaar voor een laagje rode menie en verf.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ook de rotte stukken in de motorruimte zijn uitgeslepen en wachten op een vervangstuk...

Afbeelding
Afbeelding

Binnenkort weer een update.

Gebruikersavatar
rainier
Berichten: 69
Lid geworden op: 18 nov 2010, 22:53
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: 601S Deluxe

Bericht door rainier » 31 dec 2010, 01:40

Erg goed bezig zo te zien!! Het begint helemaal te kriebelen om ook aan de slag te gaan!! Helaas andere prioriteiten. Ga zo door en benieuwd naar de volgende update :)!
De alphense trabantrijder!

heinkeltje
Berichten: 158
Lid geworden op: 03 dec 2010, 22:45
Locatie: Zeeland

Re: 601S Deluxe

Bericht door heinkeltje » 02 jan 2011, 15:37

Lastips.
Tip: Als het materiaal erg dun is om te lassen, kun je aan de achterzijde een wat dikker stuk koper materiaal plaatsen zodat de warmte wat beter wegvloeit.
Aluminium werkt ook prima.

Zorg dus dat je wat verschillende plaatjes koper en of staven van rond massief materiaal in huis hebt.
Staven kun je een beetje afronden op het uiteinde, zodat deze ook in een ronding van plaatwerk aanligt.
Je volgt dan gewoon tijdens het lassen aan de achterzijde de las.
De dikke koperen strips kun je een beetje buigen en of bewerken zodat ze wat beter aanliggen op het te lassen materiaal.
Gewoon je gezonde verstand gebruiken. Goed aanliggend contact met het materiaal betekent hier veel warmte-overdracht zodat er niet zo snel een gat ontstaat als je een wat mindere hobbylasser bent.
Dit hulpstuk materiaal spuit je van tevoren in met anti-spatspray, zodat er geen hechtingsgevaar met de las ontstaat.
Dunnere lasdraad op je lasapparaat is ook een tip om je lasapparaat veel gemakkelijker af te kunnen stellen.
Zodat je transportrolmotor wat beter in te regelen wordt.
Met een 220 Volt hobbyapparaat kun je ook prima dun plaatwerk lassen, zodra je het op een paar punten aanpast.
Het kost alleen een nieuwe dunnere rol draad, (was je misschien toch aan toe) en zo'n extra rol draad is nooit weg, toch?
Moet je zwaarder lassen, bouw je hem zo weer terug naar een andere dikte.
Heb je nog lasvragen kom maar op!

marcel.
mijn vrouw is bij ons het jongste van de oldtimers,maar kost het meest qua onderhoud.

Gebruikersavatar
niejls
Berichten: 18
Lid geworden op: 01 dec 2010, 16:24

Re: 601S Deluxe

Bericht door niejls » 10 jan 2011, 17:20

Bedankt voor de lastips! Ik zal deze zeker gebruiken als er wat problemen optreden.

Updates:
Dit weekend besloten om het hulpframe met motor uit de trabant te halen. Dit om de laswerken wat gemakkelijker te maken en alles onder de motorkap ook grondig onder handen te kunnen nemen (schuren en verven).

Foto's:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ook de schokdempers een kleine opfrisbeurt gegeven. Hieronder: voor en na...

Afbeelding

Volgende week meer...

Gebruikersavatar
niejls
Berichten: 18
Lid geworden op: 01 dec 2010, 16:24

Re: 601S Deluxe

Bericht door niejls » 03 mar 2011, 16:55

Het is een tijdje geleden dat ik hier nog foto's geplaatst heb. De werken zijn natuurlijk niet gestopt. Hieronder een update van de laatste weken:

Rotte stukjes uitslijpen en vervangen met nieuw metaal.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Een foto van de metaal donor:

Afbeelding

Nadien alles in rode menie gezet.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ondertussen staat de motoruimte al in het zwart, maar ik heb nog geen foto's.
Binnenkort gaat de duroplast er terug op en kan het schuren beginnen...

Binnenkort nieuwe foto's.

Plaats reactie