papyrusweiß mit panamagrünem Dach 601 1988

Plaats hier alles wat je aan je trabi doet, indien mogelijk met een how-to !
oldschool

papyrusweiß mit panamagrünem Dach 601 1988

Bericht door oldschool » 17 jun 2013, 22:40

Hallo mensen,

Na vorige week mijn 601 te hebben opgehaald in Solingen, dit weekend eens begonnen met de remmen. Met veel moeite de asmoeren losgekregen, deze zaten muurvast! Daarna de trommels geopend en daar zag het bruin van de roest en alles zat goed vast, gelukkig wel alle schroeven en leidingen goed losgekregen. De hoes van het stuurhuis daarna vervangen, uiteraard met de speciale trekker, kan ik die ook nog eens gebruiken. De wiellagers lijken me in orde, geen speling en geen vreemde geluiden net als de ophanging voor en achter. Al het metaal van de auto verkeerde in een hele goede staat, nauwelijks roest te bekennen. Daarna eens een goede accu geplaatst en eens gekeken wat het van de elektra nog doet. Op de ruitenwissers en pompje na doet alles het. Het grootlichtrelais plakt vast. Daar ga ik me deze week eens aan geven. De tank uitgebouwd, die was van binnen heel erg vies, er zat zeker 1cm afzetting op de bodem, met de hogedrukspuit voor 90% schoon gekregen. Ik zal elke week de vorderingen op papier zetten met wat foto's.

Nog even wat vraagjes:
-Wat was nog eens het verschil tussen de remcilinders voor tussen links en rechts?
-De motor is los, kan ik deze proberen te starten nadat hij 6 jaar niet gelopen heeft? Zo nee, wat moet ik eerst doen?
-Heeft iemand al een dot5 siliconen remvloeistof gebruikt, neemt geen vocht op dus minder onderhoud?

Hoop dat jullie kunnen helpen met de vragen en mijn verslagen volgen. trouwens de blauwe Trabant gaat weg als deze klaar is, is omgebouwd naar schijfremmen en vw velgen, verlaagd en nieuwe motor.

ruton
moderator

Re: papyrusweiß mit panamagrünem Dach 601 1988

Bericht door ruton » 18 jun 2013, 01:00

-Het verschil tussen de voorste remcilinders is de inkeping in de kont van de cilinder. Die loopt schuin. Links de ene kant op, rechts de andere. Er zijn cilinders waar de inkeping recht loopt om iedereen te plezieren en daar krijg je dus gedonder mee.
-Laat de motor desnoods een nachtje in de kruip staan. Maar als die ronddraait, mag er geen probleem zijn.
-DOT 4 en DOT 5 verdragen elkaar niet. Je zult het hele systeem moeten vervangen als je op de andere remolie overstapt.

oldschool

Bericht door oldschool » 18 jun 2013, 08:40

Thanx joost, met deze antwoorden kan ik wat. De remcilinders liggen nu in de diesel te weken, die wat rechts zaten heb ik voorzien van een t-rap zodat ik weet welke dat waren. Er zaten nog de originele van ifa in. Wat is dan heb verschil tussen de remcilinders aan de binnenzijde? Ik ga toch het hele remsysteem vervangen, alle manschetten en slangen alleen de leidingen niet, kan ik dan overstappen op de siliconen dot5? Als ik de motor in de kruipolie wil zetten moet ik die dan in de bougiegaten schudden, hoeveel? Kan ik ook starten met de olie erin? kan ik ook diesel gebruiken? Wat een vragen he joost op de vroege morgen?

ruton
moderator

Bericht door ruton » 18 jun 2013, 12:02

Daarom beantwoord ik ze op de late morgen.
oldschool schreef:Wat is dan heb verschil tussen de remcilinders aan de binnenzijde?
Huh?
Ik ga toch het hele remsysteem vervangen, alle manchetten en slangen alleen de leidingen niet, kan ik dan overstappen op de siliconen dot5?
Als je overstapt moeten -zover ik weet- de leidingen ook worden vervangen. Ik heb ergens een lijstje hoe lang alle stukjes leiding zijn en ik heb ook een stel originele aluleidingen die je als voorbeeld voor het buigen kunt gebruiken. Daar heb ik ze voor bewaard.
Als ik de motor in de kruipolie wil zetten moet ik die dan in de bougiegaten schudden, hoeveel? Kan ik ook starten met de olie erin? kan ik ook diesel gebruiken?
Kruipolie, tweetaktolie, diesel... Ik zou zelf gebruiken wat ik voorhanden heb.
De tweetaktmotoren die ik zelf heb weggezet hebben een halve liter olie in het carter zitten en bij gelegenheid draai ik ze met de hand een door. Die olie is er zowel via de carburateuropening als door de bougiegaten ingeschonken.
Verdeel een kopje olie over de bougiegaten en draai de motor met de hand een paar slagen door. Je kunt de dag tevoren ook wat kruipolie in de bougiegaten spuiten, met de hand doordraaien en dat een nachtje laten staan.
Je kunt natuurlijk ook voordat je ook maar iets erin hebt gegoten met de hand de motor doordraaien en met een stethoscoop luisteren of er ergens een geluidje zit.

Vanuit motorisch oogpunt kun je de auto rustig starten met al die olie erin, maar als de verhouding met de buren je lief is, zou ik niet een moment kiezen dat ze de was buiten hebben hangen of zelf buiten zitten.
Dan is het beter om de olie er eerst uit te laten druipen. Dat scheelt de brandweer ook een ritje. :mrgreen: De uitgedropen olie koekt dan ook niet in de uitlaat aan.

oldschool

Bericht door oldschool » 18 jun 2013, 12:23

Joost, wat ik bedoelde met re remcilinders is het volgende, waarom kun je links en rechts niet met elkaar verwisselen, wat is het verschil? Waarom kun je problemen krijgen als ze niet op de juiste plek zitten?

Kan ik ook een beetje wd40 in de bougieopeningen spuiten?

Vandaag starten wordt nog niks. Ik ga vandaag de tank ontroesten en spuiten en nieuwe brandstofslangen plaatsen. dan moet ik wachten op de spullen van trabantwelt en misschien kan ik aan het einde van de week eens voorzichtig starten.

ruton
moderator

Bericht door ruton » 18 jun 2013, 12:51

oldschool schreef:Joost, wat ik bedoelde met re remcilinders is het volgende, waarom kun je links en rechts niet met elkaar verwisselen, wat is het verschil? Waarom kun je problemen krijgen als ze niet op de juiste plek zitten?
De voorste RBZ hebben achterin een sleuf gefreesd waar de remschoen van de andere cilinder in steekt. Die sleuf loopt schuin af. Monteer je een rechter cilinder links, schiet de remschoen eruit. Om links van rechts te onderscheiden heeft de rechter remschoen dan ook een hoekje eruit geslepen, je kunt dat ook zien op de foto's van trabantwelt.
links: Afbeelding
rechts: Afbeelding
Kan ik ook een beetje wd40 in de bougieopeningen spuiten?
Ja, dat kan.

oldschool

Bericht door oldschool » 18 jun 2013, 17:11

Nu weet ik hoe het zit joost, maakt niks uit welk type of merk remcilinders je hebt, de rechter remcilinders hebben er altijd een hoekje uitgeslepen, zowel die waar de ontluchtingsnippel opzit en de andere?

ruton
moderator

Bericht door ruton » 18 jun 2013, 18:46

oldschool schreef:de rechter remcilinders hebben er altijd een hoekje uitgeslepen, zowel die waar de ontluchtingsnippel opzit en de andere?
Ja, rechts is rechts, er is geen rechtsboven of rechtsonder. Ze zijn hetzelfde.

Wat mogelijk wel verwarrend lijkt, is dat de olie bij de onderste RBZ via de onderkant (ankerplaat) naar binnen komt en door de kont weer naar buiten gaat, het S-vormige buisje in en dan bij de bovenste RBZ door de kont weer naar binnen. De ontluchtingsnippel zit immers aan de onderkant achter de ankerplaat.

Ik krijg er honger van en ga nu eten. :D

oldschool

Bericht door oldschool » 18 jun 2013, 18:47

Afbeelding
ik vind de motorruimte er nog goed uitzien!
Afbeelding
zijn neus
Afbeelding
let eens op de stickers!
Afbeelding
de binnenkant in een mooie originele staat zonder beschadigingen
Afbeelding
veel werk maar de moeite waard, alle roest verwijderd en daarna in de aluminiumlak, tevens hittebestendig
Afbeelding
droogt goed nu met dit weer

Voor vandaag vind ik het mooi geweest. morgen weer verder, hopelijk zijn de onderdelen van trabantwelt er dan.

ruton
moderator

Bericht door ruton » 18 jun 2013, 19:19

Morgen wordt het nog warmer dan die dertig graden van vandaag.

Plaats reactie