Trabant 601 restauratie

Plaats hier alles wat je aan je trabi doet, indien mogelijk met een how-to !
dannyvdm

Trabant 601 restauratie

Bericht door dannyvdm » 15 dec 2010, 21:13

Op dit forum heb ik al een berichtje geplaatst dat ik mijn Trabant momenteel aan het opknappen ben. Nu wordt het ook langzaam aan eens tijd om die restauratie hier een beetje te vermelden. Op het oude forum had ik al een stukje hierover geschreven, maar ik zal nog maar eens vanaf het begin beginnen.

Toen ik de Trabant kocht had het al enkele 'kritieke plekjes'. Niet al te dramatisch, maar niet mooi. Met name de brille voorin had een gapen gat, en ook in de deuropening zat een enorm roestgat. Vorig jaar, bij een controle met een goede bekende van me, prikte hij met de schroevendraaier ook nog zomaar door een stuk in de motorkap. Ik speelde al lang met de gedachte, maar het werd echt tijd om de Trabant een op te knappen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afgelopen juni heb ik dan ook de knoop doorgehakt, ondanks dat voor mij echt alles tegelijk kwam. Eind mei kreeg ik namelijk mijn eigen stekkie samen met mijn vriendin. Maar de Trabant moest en zou opgeknapt worden. Helaas had ik door de verhuizing in de mooie zomerdagen niet al te veel tijd. Dus voordat ik echt kon beginnen was het alweer september/oktober. En dan heb ik ook enkel in het weekend de tijd (en dan ook niet iedere week).

De Trabant is langzaam uit elkaar gehaald. Nog niet alles is er nu uit. Ik moet namelijk nog de motor eruit vissen, de voorste duroplast moet er nog af en dan moeten ook de wielen eraf.
Ik ben in ieder geval op al enkele merkwaardige zaken gestuit. De rechter wielkast achterin is weggehaald en hier hebben ze een rubberen wielkast voor teruggezet. Op zich slim, het ziet er alleen niet fraai uit. De Trabant was niet altijd himmelblau, maar was ooit olympiablau; je ziet dat zo her en der terugkomen als je de strips weghaald. De schade valt behoorlijk mee. Er zijn een aantal stukken die natuurlijk gelast moeten worden, maar ik ben niet geheel ontevreden. Had het erger verwacht. Ik hoop nog 1x aan de Trabant te werken en dat dan alles eraf is, zodat hij door kan naar de volgende fase. Het stralen, het lassen en het spuiten. Enkele onderdelen worden momenteel gepoedercoat en ook ben ik al langzaam aan klaar met het verzamelen van de nieuwe spullen. Ik heb al helemaal voor ogen hoe ie eruit moet komen te zien. De Trabant wordt iets minder himmelblau, maar aquamarien en dat wordt afgewerkt met chromen delen. Chromen bumpers, chromen spiegels, chromen koplampringen en achterlichtbehuizingen, de Trabant krijgt die oude ronde knipperlichten, een nieuwe grill met een Sachsenringstern (heb er overigens nog één die te koop is bij me), het interieur wordt vernieuwd; ik heb nu bruine tapijten en ook de zijbekleding wordt bruin. Al met al. Niet alleen om de Trabi te verfraaien, maar ook om de Trabant te verbeteren heb ik enkele onderdelen gekocht zoals een geheel nieuw voortrein, nieuwe wielkasten en nieuwe remkabels. De Trabant is nu nog 6V maar wordt omgebouwd tot 12V, zodat ik iets minder problemen heb met electra. AL met al; de gedachte is er helemaal klaar voor, nu uitvoeren.

Hierbij nog wat foto's van de restauratie tot dusverre:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door dannyvdm op 13 mar 2012, 11:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Work in progress: http://www.trabant601.nl - Der Trabi-fahrer!

TrabiFreak
moderator
Contacteer:

Re: Trabant 601 restauratie

Bericht door TrabiFreak » 15 dec 2010, 21:29

zozo... zelfs het dak eraf... hmm....
Afbeelding

dannyvdm

Bericht door dannyvdm » 15 dec 2010, 21:48

Als je sowieso weet dat je moet lassen daarboven, dan kun je 'm er maar beter vanaf halen he.
Ik wil het dan ook maar meteen geheel goed doen.

ruton
moderator

Bericht door ruton » 15 dec 2010, 21:56

Overweeg in dit stadium eens een lang schuifdak of zelfs een cabrio-ombouw. Je kunt de carrosserie nu mooi verstevigen.

rainier

Bericht door rainier » 15 dec 2010, 22:18

TrabiFreak schreef:zozo... zelfs het dak eraf... hmm....
Zijn er nadelen van het tijdelijk verwijderen van het dak? Ik heb het dak er ook afgehaald om goed te controleren of er roestvorming is... Hoop niet dat ik iets stoms gedaan heb...
De alphense trabantrijder!

ruton
moderator

Bericht door ruton » 15 dec 2010, 22:51

Het dak zit met zo'n omgebogen randje vast. Dat kan roesten en breken. En dan is er de kunst van het waterdicht kitten.

rainier

Bericht door rainier » 16 dec 2010, 01:37

ruton schreef:Het dak zit met zo'n omgebogen randje vast. Dat kan roesten en breken. En dan is er de kunst van het waterdicht kitten.
Oke :) ! dan is het allemaalnog wel te overzien... (hoop ik)
De alphense trabantrijder!

dannyvdm

Bericht door dannyvdm » 09 jan 2011, 20:10

Ok beste mede-Trabant-fanaten

Ik zit nu in een hele lastige periode waarin ik knopen moet gaan doorhakken. Zelf heb ik eigenlijk totaal geen idee welke optie ik moet gaan nemen.

Het zit zo:
De Trabant is nu vrijwel geheel kaal, ofwel hij is bijna klaar om naar de spuiterij te gaan waar er gelast kan worden, gespoten etc etc.

Nu de Trabant geheel kaal is, zijn er een aantal zaken aan het licht gekomen. Nu wordt ik her en der geadviseerd door andere mensen, maar de beslissing is erg moeilijk en ik moet binnen 2 weken een beslissing hebben genomen.

1. De huidige carosserie behouden; de staat ervan is op de foto's hierboven wel te zien. Er zitten enkele enorme rotte plekken in, alle 4 de wielkasten zijn rot, ook de 2 verbindingsstukken in de motor bij de brille en de wielkasten is weggerot, de dorpels zijn niet geheel best meer en tot slot is er een rotte plek in de bovenkant van de rechter deuropening. Nu is het zo dat ik alle onderdelen nieuw thuis heb liggen, behalve de rechterdeuropening. Hierin heb ik al geinvesteerd, dus in principe zouden deze gelast kunnen worden.

2. Een carosserie van een andere Trabant nemen die al jaren stil staat en is geconserveerd. De toestand van de carosserie van deze Trabant is stukken beter dan de mijne. Maar stel dat je deze neemt, in hoeverre zou het beter zijn dan als je de mijne goed aanpakt? Ik zie het van iets matigs inruilen naar iets goeds/redelijks, terwijl je iets uitstekends wilt hebben...

3. Een carosserie van een andere Trabant die maar 9000km heeft gelopen. Iemand heeft me een voorstel gedaan om samen een Trabant te kopen die maar 9000km op de teller heeft. Ik ken de toestand van deze Trabant niet, maar met 9000km op de teller is het wel zo dat ie vast minder heeft geleden. In dit egval zou de carosserie voor mij zijn en al het technische voor de ander.

Een keuze uit deze 3 moet ik dus op korte termijn gaan nemen, maar ik heb werkelijk geen flauw benul wat ik nu het beste kan doen. Uiteindelijk is het voor mij zaak dat ik op langer termijn gewoon met een goede Trabant zit. Bij punt 2 en 3 heb ik zo mijn twijfels, omdat de carosserie minder aandacht zal krijgen dan bij optie 1, waarin er gewoon iets MOET gebeuren. Nu wordt mij verteld dat mijn huidige carosserie dermate matig eruit ziet dat de kans ook weer bestaat dat binnen 2 jaar weer iets anders zou kunnen gaan rotten. DIt kan natuurlijk zo zijn, maart de garantie dat die andere 2 carosseries niet gaan rotten heb ik ook niet. Optie 1 zal uiteindelijk ook de duurste zijn, maar bij de andere opties zou het inmiddels aangekochte materiaal ook weer onnodig gekocht zijn (of doe je dingen juist dubbelop, door bijv toch alle wielkasten bij die te vervangen).

Met andere woorden; ik zie dus bij ieder punt wel voordelen, maar zeker ook nadelen.

Wat zouden jullie me aanraden te doen? En dan met name waarom?

Haiko
moderator

Bericht door Haiko » 09 jan 2011, 20:29

Ik zou gewoon doorgaan met waar je nu mee bezig bent. Een ander karosserie kan ook, maar dan (als je het weer grondig wilt doen) moet je opnieuw alles demonteren en kaal maken, met uiteraard de nodige verassingen die er onderweg zullen komen. Een karosserie met een motorleistung van maar 9000 wil nog niets zeggen. Als die auto de laatste 20j buiten heeft gestaan, is ie zo rot als het maar kan.

De spatbordranden zijn nog volop te koop en die kun je er makkelijk in (laten) lassen. De rest zal wellicht wat creativiteit vergen, maar je bent al goed bezig zo en een eind op weg. Met een andere karosserie zit je weer te klooien met het chassisnummer wat er in zal moeten.

Ik zeg: doorgaan!
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 09 jan 2011, 20:34

Ik heb op de sloop ooit een trabant gezien met minder dan 9000 km. De auto blonk als nieuw, aan de onderkant waren de dorpsels echter weg. Dus de km stand wil niks zeggen. Het blik van de latere bouwjaren is trouwens slechter als van de eerdere bouwjaren.

Ik zou doorgaan met je eigen auto. Als je dit goed doe, vervang je met iets meer werk gewoon het gewei en beide dorpels en instappen ook. Dan heb je al het belangrijke plaatwerk vervangen en kan die echt jaren mee!

Plaats reactie