Trabant 601 restauratie

Plaats hier alles wat je aan je trabi doet, indien mogelijk met een how-to !
dannyvdm

Re: Trabant 601 restauratie

Bericht door dannyvdm » 09 jan 2011, 20:37

Ja inderdaad, daar heb jullie een punt.

Wat betreft optie 2 is al een heleboel kaal van de carosserie. De status van de wielkasten is goed zichtbaar, alleen het dak zit er nog op.
Optie 3 is een totale verrassing inderdaad...

Zoals gezegd heb ik alle onderdelen al; dus ook de onderzijde van de deuren. Het is bij de mijne gewoon flink wat laswerk, dat is me wel duidelijk geworden. Maar als dit goed gedaan wordt is dit toch al een fikse verbetering tov een andere carosserie nemen?!

Maar goed; mijn carosserie heeft wel al veel geleden. Stel dat ik hierop verder ga en het echt in orde maak, hoe groot is dan de kans dat de bodemplaat dan het volgende probleem zou kunnen worden? (valt natuurlijk nooit te voorspellen...) Of anders gezegd; hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn huidige carosserie gewoon echt de komende jaren echt in orde is en blijft?! Dat is immers ook het doel geweest van deze restauratie, om een Trabant te hebben die gewoon de komende jaren super is.
Work in progress: http://www.trabant601.nl - Der Trabi-fahrer!

Haiko
moderator

Bericht door Haiko » 09 jan 2011, 20:40

Tectyleren, unterbodenschutz en holle ruimtes volprutten met ML enzo!

en waarschijnlijk alleen in de periode rijden wanneer er GEEN zout op de wegen ligt.

Ik rij het hele jaar in mijn 601 en op een beetje laswerk na is het een keiharde wagen!
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

dannyvdm

Bericht door dannyvdm » 09 jan 2011, 20:45

Ja, in de periode dat er zout op de weg ligt wil ik sowieso niet gaan rijden. Zeker niet als ik zie wat er afgelopen maand met de Fiat is gebeurd....
Daarnaast; alle nieuwe onderdelen van chroom wil ik graag ook mooi houden, dus tijdens de winter gaat ie mooi ergens naar binnen of onder een flink doek staan.

Maar ok... 2 mensen zeggen al met mijn eigen carosserie door te gaan; dus dat is een mooi, want daar neig ik ook gewoon naar. Het is en blijft dan ook 'Udo' he :)

Tectyleren was ik inderdaad ook al van plan. Wat houdt unterbodenschutz precies in?!

Haiko
moderator

Bericht door Haiko » 09 jan 2011, 20:52

Unterbodenschutz is die zwarte teer-achtige-substantie die op de onderkant van de bodemplaat en binnenkant spatboden zit.
Zelf heb ik Dinitrol UBS daar zitten. Aanbrengen met kwast of luchtpistool. (al geef ik de voorkeur aan met lucht)

Afbeelding
Afbeelding
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

dannyvdm

Bericht door dannyvdm » 09 jan 2011, 20:53

Thanks Haiko :)

Ik denk dat mijn keuze vast staat :)

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 09 jan 2011, 21:02

Met mijn 66er kombi heb ik tot vorige week bijna ieder weekeinde mee gereden. De afgelopen jaren heeft die eigenlijk nooit stilgestaan in de winter. Dit heeft natuurlijk wat sporen nagelaten, maar ik heb hem nog steeds niet hoeven te restaureren. Dus een goede auto roest niet gelijk weg. Het is gewoon een kwestie van goed behandelen. Na lang zoeken op internet heb ik de kokers doorgespoten met een combinatie van tectyl en compressorolie. Sindsdien zijn de balken ook nooit meer verder geroest.

dannyvdm

Bericht door dannyvdm » 06 okt 2011, 11:00

Even een kleine update, zal snel weer wat foto's plaatsen, want heb het op werk echt enorm druk.

De vorderingen verlopen erg traag, veel te traag i.m.o.
De Trabant staat nu al sinds eind mei bij de lasser/spuiter. Alle wielkasten worden vervangen, een nieuwe brille wordt erop gelast en enkele kritieke puntjes worden verholpen. Helaas is het nu begin oktober en zijn ze er nog steeds mee bezig. In feite zou de Trabant nu allang gespoten moeten zijn volgens de afspraken, maar inmiddels wordt het een erg langdurig traject. Ik baal er enorm van, want ik wil graag in zomer 2012 weer met mijn Trabant rijden. Maar in dit tempo lukt dat dus nooit. Het is lastig dat ik afhankelijk ben van derden.... :(

Maarja... we moeten positief blijven he! Zolang het maar GOED gedaan wordt!

Haiko
moderator

Bericht door Haiko » 06 okt 2011, 11:04

Tja, en als het je allemaal wel te lang gaat duren, zou ik opzoek gaan naar een andere lasser/spuiter. Tenzij je hebt aangegeven dat ze de tijd mogen nemen (kan ik me dan voorstellen ivm het kostenplaatje).

dannyvdm

Bericht door dannyvdm » 06 okt 2011, 14:04

Haiko schreef:Tja, en als het je allemaal wel te lang gaat duren, zou ik opzoek gaan naar een andere lasser/spuiter. Tenzij je hebt aangegeven dat ze de tijd mogen nemen (kan ik me dan voorstellen ivm het kostenplaatje).
Nop, heb een aanbetaling gedaan... Dus ga niet zomaar dat geld aan hem geven... En heb met ze afgesproken dat ze eind november met alles klaar zullen zijn. Maar dan hebben ze nog zo'n 1,5 maand en in dit tempo zie ik dat gewoon niet gebeuren.

TrabiFreak
moderator
Contacteer:

Bericht door TrabiFreak » 06 okt 2011, 17:18

pfff... das klote zeg.... is t een bedrijf die je het laat doen, of een beun? Ik vind dat ik vrij traag ben met mijn project, maar dit gaat niet veel sneller....
Afbeelding

Plaats reactie