Trabant 601 restauratie

Plaats hier alles wat je aan je trabi doet, indien mogelijk met een how-to !
eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Re: Trabant 601 restauratie

Bericht door eeuwige_student » 06 okt 2011, 18:38

he he, de traagheidsprijs is voor mij :-)

dannyvdm

Bericht door dannyvdm » 13 mar 2012, 11:53

Het is alweer een tijdje geleden dat ik heb gepost, maar er zijn wat mooie ontwikkelingen.
Zoals al eerder aangegeven duurde het allemaal erg lang. Sinds juni 2010 ben ik bezig om de Trabant te restaureren. Ik kon pas in oktober 2010 beginnen met het uit elkaar halen van de Trabant en ik was hiermee in januari 2011 klaar. In April 2011 ging de Trabant naar de lasser/spuiter. Er werd pas echt begonnen in oktober met de auto en afgelopen december was alles echt klaar. OP 24 december 2011 kon ik de Trabant weer ophalen, gespoten en wel; een mooi kerstkado. Door de winterse omstandigheden en kou en tijd heb ik afgelopen zaterdag pas voor de 2e keer weer de Trabant op kunnen bouwen, maar inmiddels krijgt ie steeds meer smoel. Ik verwacht dat deze zomer de Trabant wel weer op de weg te vinden is!

Hierbij wat foto's van de afgelopen maanden:

Afbeelding
Alle 4 wilekasten waren zo behoorlijk rot dat er nieuwe werden ingezet

Afbeelding
Ook de brille was langzaam aan aan het wegrotten en werd vervangen

Afbeelding
De duroplast werd er weer tegenaan gekit

Afbeelding
Linksachter zat een scheur in de duroplast. Nu had ik een nieuw stuk gekocht, maar deze was zo ontzettend krom en veel te groot, dat er toch werd besloten om dit op een één of andere manier toch te dichten met allerlei pleisterwerk en dergelijke

Afbeelding
Ook boven de deuren waren enkele stukjes doorgerot, hier werden nieuwe stukjes ingelast.

Afbeelding
Het dak werd weer vastgezet en de Trabant werd volledig geschuurd

Afbeelding
Met kerst waren de onderdelen gespoten en de Trabant zelf ook, hioer de achterklep en de grill

Afbeelding
Ook de deuren zijn gespotn

Afbeelding
En zo zag de Trabant er dan uit

Afbeelding
De Trabant werd weer op een aanhanger gezet en werd weer naar de loods getransporteerd

Afbeelding
Het verschil in kleur: de wieldop heeft nog de oude kleur. Deze ga ik weer origineel grijs laten maken

Afbeelding
Inmiddels wordt de Trabant dus weer opgebouwd, hierbij de achterkant

Afbeelding
Chromen bumper erop, chromen achterliuchtbehuizing, nieuwe mistlamp en achterruitlicht

Afbeelding
Trabant krijgt al iets meer smoel

Afbeelding
De kabelboom werd weer uit de knoop gehaald en het stuur werd alweer vastgezet

Afbeelding
De voorkant heeft z'n koplampen inmiddels weer en ook nieuwe knipperlichten

Hier spreekt een trotse eigenaar en ik hoop snel weer de straten blauw te mogen blazen!
Work in progress: http://www.trabant601.nl - Der Trabi-fahrer!

trabart
moderator
Contacteer:

Bericht door trabart » 13 mar 2012, 12:34

dat doe je goed !!!! Electra komt weer de oude gewoon terug er in ?? Of vervang je dat ook ???
Afbeelding

Erik

Bericht door Erik » 13 mar 2012, 13:18

Grondige aanpak! Zo doe ik zelf ook :D
Heb je de binnenkanten van de wielkasten nog behandeld, voordat het duroplast er weer opging?
vr. 6-6-2014 t/m ma. 9-6-2014 --- 21e Trabantweekend 2014

Uit de hand gelopen hobby, 6 Trabanten en een Qek

Ostmobile.nl - de plek voor Trabant en IFA fans (met kennisbank vol pdf documenten)

Evan_s

Bericht door Evan_s » 13 mar 2012, 13:31

Mooi!!!

De chrome delen ook opnieuw verchroomd?

dannyvdm

Bericht door dannyvdm » 13 mar 2012, 13:47

Ik ga van 6 Volt over naar 12 Volt, dus daar gaat nog een hoop in aangepast worden qua lampjes en dergelijke.
De binnenkant van de wielkast en de onderzijde moet nog wel behandeld gaan worden, dus dit staat ook nog op de planning.
Ik had op mijn Trabant nog geen chroom, dus de onderdelen die er nu opkomen zijn nieuw gekocht of van Ebay gehaald.. de onderdelen zien er allemaal erg goed uit, dus ik laat het niet behandelen. Een paar kleine puntjes zie je natuurlijk wel, maar ach.... heeft ook wel iets.

Ook het interieur wordt compleet vernieuwd; er komt een nieuw dashbord in (deze moet nog wel gespoten worden in het blauw) en ik heb qua bekleding alles in het bruin verzameld.
Maar goed, eerst de electra op orde krijgen, daarna kijken naar het interieur en dergelijke. Er is nog genoeg werk

TrabiFreak
moderator
Contacteer:

Bericht door TrabiFreak » 13 mar 2012, 21:09

Ziet er heeel goed uit hoor, heel erg goed werk zo! Doet me wel erg denken aan alle maatregelen die ik aan mijn project heb moeten doen!

Ook het spuitwerk ziet er heel erg goed uit, waar heb je dat laten doen, als ik vragen mag?

Groetjes, Jan Jeroen
Afbeelding

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 13 mar 2012, 21:12

Het ziet er op de foto's idd erg mooi uit. Als het in het echt er ook zo uitziet, kan je er trots op zijn!

dannyvdm

Bericht door dannyvdm » 14 mar 2012, 11:52

TrabiFreak schreef:Ziet er heeel goed uit hoor, heel erg goed werk zo! Doet me wel erg denken aan alle maatregelen die ik aan mijn project heb moeten doen!

Ook het spuitwerk ziet er heel erg goed uit, waar heb je dat laten doen, als ik vragen mag?

Groetjes, Jan Jeroen
Jan Jeroen, ik heb het laten doen bij Autospuiterij Verhagen in Sprang-Capelle. (http://www.autospuiterij.eu/Home.php" onclick="window.open(this.href);return false;)
Het zijn mensen die misschien iets teveel verf hebben gesnoven, maar wel echt vakmensen. Al moet je er af en toe zelf even flink achteraan zitten. Inmiddels hebben ze 3 Trabi's in een jaar tijd gedaan, dus ze hebben er wel wat ervaring mee.

En ik ben zeer zeker trots. Zodra ie een keer in het zonnetje kan staan zul je het op de foto ook beter zien natuurlijk

TrabiFreak
moderator
Contacteer:

Bericht door TrabiFreak » 14 mar 2012, 14:59

Ok, interesse gewekt... jij hebt 500 euro hiervoor betaald? Ik wil een soortgelijk werk gespoten hebben, ook trabant, zelfde aangeleverd, alleen al wel in de 2K primer... Ook binnen en buiten, alles gedemonteerd, gelijk aan jouw project, en ook 2 kleuren, maar dan wel andere ;-)

Greetz, JJ
Afbeelding

Plaats reactie