Barkas B1000 SlamVan project.

Plaats hier alles wat je aan je trabi doet, indien mogelijk met een how-to !
Micky1593
Berichten: 76
Lid geworden op: 30 jul 2012, 21:35

Re: Barkas B1000 SlamVan project.

Bericht door Micky1593 » 28 feb 2014, 22:07

Ga ik zeker volgen.

Miguel

Ipeeinpools
Berichten: 43
Lid geworden op: 25 feb 2014, 19:32
Locatie: West-vlaanderen belgie

Barkas B1000 SlamVan project.

Bericht door Ipeeinpools » 28 feb 2014, 22:07

Een paar weken geleden vertelde mijn vader mij dat hij nog iemand kende met een oldtimer in zijn tuin.
Nu dat ik nogal bezeten ben van oldtimers MOEST ik natuurlijk gaan kijken wat die man daar had.
Het bleek een Barkas B1000 te zijn van 1987 met 30 000 originele km.
Ze hadden deze daar bijna 20 jaar geleden geparkeerd en nooit meer naar gekeken.

Ik vertelde die man dat ik wel interesse had in de Barkas en mocht deze dan voor een mooie prijs meenemen.
Paar dagen later stonden we klaar met een tractor om hem daar weg te slepen.

Sindsdien staat hij bij mij thuis en wordt er volop gepland om deze terug op de baan te krijgen.

Het is een bestelwagen maar er zijn extra ramen in gezet door de vorige eigenaar.
Deze week onderdelen besteld in Duitsland dus binnen enkele dagen kunnen we volop aan de slag.

Hier wat foto's van de Barkas

Afbeelding

Zo stond hij dus 20 jaar buiten.



Afbeelding

Afbeelding

Toen we hem eenmaal los gekregen hadden ( wat niet zo makkelijk was omdat hij 20 jaar stilgestaan heeft met de handrem op ) konden we naar huis vertrekken.

Dit wordt dus de meeting cruiser voor 2014.
De plannen zijn :
-Oplassen
-Remmen volledig vernieuwen
-Motor volledig reviseren / vernieuwen
-Oldtimerkeuren
-Verlagen... static of airride. (Sorry puristen)
-Clearcoaten om de originele lak en roest te behouden.
-Inrichten als camper met natuurlijk het nodige "SWAG" gehalte.
-En nog veel meer die ik nog even geheim houd.

More updates soon.
Laatst gewijzigd door Ipeeinpools op 02 mar 2014, 04:28, 1 keer totaal gewijzigd.
-1987 Barkas b1000 => viewtopic.php?f=40&t=1936
-1979 Leyland Mini 1000
-1968 Volkswagen T2A
-1964 Chevrolet Impala Lowrider

Ipeeinpools
Berichten: 43
Lid geworden op: 25 feb 2014, 19:32
Locatie: West-vlaanderen belgie

Re: Barkas B1000 SlamVan project.

Bericht door Ipeeinpools » 03 mar 2014, 00:21

En ook dit weekend hebben we lekker verder kunnen werken aan de barkas.
De remtrommels achteraan er eens afgehaald en ontdaan van 20 jaar aan spinnenwebben... ( ooohhh ik haat spinnen)
En hun meteen eens laten kennismaken met mijn nieuwe zandstraalketel.
Afbeelding

Daarna een laagje zincspray erover en ze zijn weer zo goed als nieuw.

Afbeelding
Aangezien we wachten op onderdelen voor de remmen te reviseren , hebben we maar eens de vloerplaat aan de passagierskant eruit geslepen.
Afbeelding

klein beetje rottigheid op de dwarsbalk maar niks dat een lasapparaat niet kan fixxen.
Aangezien ik geen idee heb hoe ik die vloerplaat ga herstellen , blijft het laswerk even uitgesteld.
Heb geen zin om 99 euro uit te geven aan een vloerplaat....

De uitlaat heeft ook zijn beste tijd gehad , met name dan de achterste demper.
wou deze eraf halen, maar dat was dan ook weer makkelijker gezegd dan gedaan...
Na wat "overtuigende " klappen was hij dan eindelijk los.
Helaas valt deze niet meer te redden.
Afbeelding

Een nieuwe uitlaat komt dus ook weer op de bestellijst... Moet wel zeggen dat ik geneigd ben om een uitlaat op maat te laten maken ...
Wat zou dat doen zo'n custom tuninguitlaat op een standaard barkas motor?
De bedoeling is niet om de motor op te drijven ofzo.
Tja dat zien we later dan wel.

Nouja door de andere restauratieprojecten heb ik dit weekend helaas niet meer tijd kunnen vrijmaken voor de Barkas.
Afbeelding
Zoals je kunt zien staat er naast de barkas ook nog een 1968 VW bus waar ik druk bezig mee ben.
om dan nog maar te zwijgen over de andere wagens die staan te wachten op restauratie...
Een mens kan nooit teveel projecten hebben :lol:

Nou dat was het dan voor dit weekend.

I'll keep you guys updated.

greetz
-1987 Barkas b1000 => viewtopic.php?f=40&t=1936
-1979 Leyland Mini 1000
-1968 Volkswagen T2A
-1964 Chevrolet Impala Lowrider

Gebruikersavatar
eeuwige_student
moderator
Berichten: 4177
Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
Locatie: Herten
Contacteer:

Re: Barkas B1000 SlamVan project.

Bericht door eeuwige_student » 03 mar 2014, 11:50

Voor 99 euro krijg je het niet nagemaakt. Maar je kan vlak plaatnateriaal gebruiken waar je zelf ribbels in klopt. Of nog makkelijker, kleine u-balkjes onder last voor de stevigheid. De oplossing is afhankelijk van het doel. Wil je een goedkope bus, of een goed gerestaureerde oldtimer?

Anders op de sloop een laadvloer zoeken met ribbels van een of ander wrak en daar de bodem van maken.

Evan_s
Berichten: 1566
Lid geworden op: 18 nov 2010, 19:07
Locatie: Enschede

Re: Barkas B1000 SlamVan project.

Bericht door Evan_s » 03 mar 2014, 14:10

Ipeeinpools schreef:Moet wel zeggen dat ik geneigd ben om een uitlaat op maat te laten maken ...
Wat zou dat doen zo'n custom tuninguitlaat op een standaard barkas motor?
De bedoeling is niet om de motor op te drijven ofzo.
Tja dat zien we later dan wel.
Qua uitlaat met een standaardmotor schijnt de standaard voordemper al tamelijk optimaal te zijn.

Voor het geluid zou ik de derde demper weglaten en de tweede demper vervangen door een open demper. Zo heb ik het ook op mijn Wabant (Wartburg voordemper, Simons einddemper). Klinkt wel leuk en je bent voor minder dan 100 euro klaar :)

Ipeeinpools
Berichten: 43
Lid geworden op: 25 feb 2014, 19:32
Locatie: West-vlaanderen belgie

Re: Barkas B1000 SlamVan project.

Bericht door Ipeeinpools » 03 mar 2014, 20:07

Meteen "bead roller" is de nieuwe vloerplaat zo gemaakt...
Jammer genoeg heb ik geen zo'n machine.
Zou toch wel origineel moeten zijn , geen half werk op mijn auto's.
Ach zijn zorgen voor later.

Vandaag ook eens de airride bovengehaald.
Afbeelding

Geen idee of ik deze ga gebruiken voor de barkas of dat ik static ga rijden.
Iemand die me wat meer info kan geven over de ophanging van de barkas?
Lijkt me doormiddel van torsieveren? Of hoe zit de ophanging in elkaar?

Voor de uitlaat heb ik de rotte demper ervan tussen gehaald en de derde demper gemonteerd na de eerste.
De uitlaat komt nu uit aan de zijkant voor het linker achterwiel.
We zien wel wat dat geeft qua geluid en performance.

Vandaag een briefje in mijn brievenbus gehad dat de postbode is langsgeweest met mijn pakketje terwijl ik nog in mijn bed lag... :cry:
Morgen dus maar pakketje ophalen en beginnen met de remmen reviseren.

I'll keep you guys updated.

greetz
-1987 Barkas b1000 => viewtopic.php?f=40&t=1936
-1979 Leyland Mini 1000
-1968 Volkswagen T2A
-1964 Chevrolet Impala Lowrider

Gebruikersavatar
Haiko
moderator
Berichten: 4195
Lid geworden op: 12 nov 2010, 17:35
Locatie: Oudehorne, Fryslân

Re: Barkas B1000 SlamVan project.

Bericht door Haiko » 03 mar 2014, 21:37

De wielophanging van de Barkas is doormiddel van 4 torsiestaven. Verlagen (zeker geen 10cm!) of verhogen kun je evt doen door het versteld monteren van de torsiestaven. Ik zou aan de vering helemaal niets veranderen, aangezien deze van nature al lekker veert. Wil je airride of iets anders onzinnigs monteren, dan zou ik ervoor kiezen de hele wielophaningen (voor zover mogelijk) te veranderen en evt van een ander voertuig te nemen.

je zou eens op een Barkas-forum kunnen vragen, maar als je Duits 0,0 is, dan ben ik bang dat je dit zelf zal moeten verzinnen/oplossen.

Motortechnisch... de motoren zijn inmiddels al over de 30j oud, je maakt meer stuk ben ik bang. Wil je echt meer snelheid/vermorgen, zoek dan (lang) naar een dure, zeldzame viertakt barkas. Hiermee zijn dan de mogelijkheden kwa motor (over de bak maar te zwijgen) iets groter. Weet wel dat er in belgie eind jaren 80 Barkassen met dieselmotoren werden verkocht. (de folder kan ik je evt mailen), maar vermoed dat die kwa snelheid/vermogen erg te wensen overlieten in vergelijking met wat jij evt wilt.
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

Ipeeinpools
Berichten: 43
Lid geworden op: 25 feb 2014, 19:32
Locatie: West-vlaanderen belgie

Re: Barkas B1000 SlamVan project.

Bericht door Ipeeinpools » 03 mar 2014, 22:02

Motortechnish wil ik dus niks helemaal niks veranderen , behalve eventueel de uitlaat.
Hoeft geen racemonster te worden want daar heb ik geen nood aan. (heb daarvoor een andere wagen :mrgreen: )
Gaat mij gewoon om het feit dat de tweede demper rot was en ik deze er heb vantussen gehaald.
We zullen dus zien of dit eventueel negatieve werkingen heeft of niet.

De ophanging leek me inderdaad al doormiddel van torsiestaven te zijn, wou gewoon even checken of er niks speciaals aan was.
Verlagen doormiddel van de torsiestaven te verdraaien is toch niet zo negatief?
Je ziet hier in belgie tal van kevers rondrijden die die twee tandjes gezakt zijn door de torsiestaven te verdraaien.
Of dit helemaal hetzelfde is weet ik niet maar bij hun lijkt het toch te werken.
Ik denk dat ik toch even de airride achterwege laat , we zien dan wel eenmaal hij gekeurd is.

Sorry als ik bij sommige van jullie een gevoelige snaar raak door de modificaties aan de Barkas.
Maar niet iedereen houdt van origineel ;)
Ik hou ervan om mijn wagens volledig naar mijn smaak te zetten en dat wil nogal wel eens tegenstrijdig zijn met wat de puristen willen.
Hoop dat jullie toch mijn project blijven volgen en blijven commentaar geven.
Zoals ik al zei : dit is mijn eerste tweetakt project en ik kan jullie hulp/commentaar goed gebruiken.

I'l keep you guys updated.

Mvg
-1987 Barkas b1000 => viewtopic.php?f=40&t=1936
-1979 Leyland Mini 1000
-1968 Volkswagen T2A
-1964 Chevrolet Impala Lowrider

Gebruikersavatar
Haiko
moderator
Berichten: 4195
Lid geworden op: 12 nov 2010, 17:35
Locatie: Oudehorne, Fryslân

Re: Barkas B1000 SlamVan project.

Bericht door Haiko » 03 mar 2014, 22:05

Ik vind het prima hoor, als je je B1000 wilt opdirken :mrgreen:

Alleen zie en lees ik heel veel over projekten van mensen die de grootste plannen hebben met hun Trabant, Wartburg of B1000... om er vervolgens mee te stoppen omdat

- ze erachterkomen dat ze 2 linkerhanden hebben
- het geld op is
- er geen zin meer in hebben
- etc etc

Maar ik ga je restauratie met veel plezier volgen, mede omdat ik zelf ook bezig ben met een Bus en een Pritsche (zie andere topics).
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

Ipeeinpools
Berichten: 43
Lid geworden op: 25 feb 2014, 19:32
Locatie: West-vlaanderen belgie

Re: Barkas B1000 SlamVan project.

Bericht door Ipeeinpools » 04 mar 2014, 20:46

Klopt , ik zie ook zatvaak mensen die het opgeven of het project laten stranden.
Maar niet iedereen is zo... ;)
Ik heb je topics van je wagens al gelezen , goed bezig !

Vanmorgen naar de post geweest om mijn pakketje met onderdelen op te halen...
1000 euro aan onderdelen besteld , maar heel weinig voor terug gekregen.
Wat zijn die barkas onderdelen toch duur. :x

Bobines , condensatoren , contactpunten , bougiekabels , en bougiekoppen vervangen.
Ik wist niet hoe de contactpunten gesteld moesten worden , dus heb ik ze open gezet op 016.
Wat is de waarde voor de barkas?
Ik heb vonken op de derde cilinder , maar de andere twee vonken 1x en dan niet meer.
Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?
Kan iemand me mss ook uitleggen hoe ik de onsteking regel , ik weet dat dit dmv een klokje is.
Maar weet niet precies hoe.
Hopelijk kan iemand me helpen , zou toch graag zo snel mogelijk de motor eens horen draaien :mrgreen:

I'll keep you guys updated.

Mvg
-1987 Barkas b1000 => viewtopic.php?f=40&t=1936
-1979 Leyland Mini 1000
-1968 Volkswagen T2A
-1964 Chevrolet Impala Lowrider

Plaats reactie