601 restauratie!

Plaats hier alles wat je aan je trabi doet, indien mogelijk met een how-to !
rainier

601 restauratie!

Bericht door rainier » 19 nov 2010, 02:53

Een paar weekjes geleden heb ik in dordrecht deze trabant 601 opgehaald.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
De trabant staat bijna 20 jaar stil en staat nog op DDR papieren. Het bouwjaar van het trabantje is 1973, dus ik begon al enigzins te vrezen. Maar met het motto: waar een wil is, is een weg! kocht ik het trabantje met een goed gevoel.

Ik ben om te beginnen maar met deze papieren naar de RDW gegaan in Waddinxveen om te vragen hoe ik deze auto op kenteken kon krijgen.
Afbeelding
De keurmeesters zaten lekker te lunchen. Wrong timing dacht ik! maar het bleek gelukkig anders. De vrouw achter de balie liep met mijn papieren naar achter. na 10 minuten wachten kwam ze terug met het verhaal dat ik bijzondere papieren in bezit heb :? en dat de keurmeesters er enhousiast van werden. Ze zei dat het allemaal ging lukken als ik mijn APK keuring tegelijk met de schouwing zou laten doen. Ik zag de logica hiervan niet helemaal in, dus een keurmeester uit zijn pauze laten halen die het mij haarfijn kon uitleggen. In ieder geval goed nieuws (of ik heb een domme keuringsmeester gesproken) maar alle auto's met DDR papieren tot het bouwjaar '75 kunnen gewoon geïmporteerd worden maar wel met een APK keuring tegelijk met de schouwing. Dit omdat het geen EU-lidstaat is.

Het strippen kon dus beginnen. Links voor het wou ik het scherm verwijderen. Ik dacht zo gedaan... Maar tot mijn schrik kwam ik een grote vijand tegen: PLAMUUR!!! :twisted: Dus de deur moest er eerst uit. Na veel hakken en bikken kwam het scherm los. Nu moest het metaal en de binnenkant van het duroplast nog ontdaan worden. Puur een klus voor mensen met geduld en veel tijd! Dus de maar slijptol gepakt :idea:
AfbeeldingAfbeelding

Buiten het feit dat het lastig en veel bikken is, heeft mijn achterscherm het ook niet helemaal overleefd :( . Er zit scheurtje in maar zeker nog goed te repareren!
Afbeelding

Gelukkig werd er in 1988 ( de laatste keer dat de trabant uit elkaar is geweest voor het spuiten) ook kit gebruikt! centimeters dik, maar stukken beter!
Afbeelding

Na het ontdoen van het interieur en alle panelen en ramen er uit waren, ben ik begonnen in het motorruim! Ging allemaal vrij gemakkelijk en snel. Daarna het subframepje omgedraait en de achterkant op bokken gezet en hij staat er momenteel zo bij:
Afbeelding

De auto is echt knoerdhard! de auto is toen goed in de epoxy gezet en verder goed behandeld! Op de halve manen zit een beetje roest en een heel klein beetje rot. maar dat is dan ook het ergste! Verder is hier en daar oppervlakte roest te vinden (motorruimte). Ik wil deze auto weer helemaal ontdoen van roest en naar mijn eigen smaak met een origineel tintje opbouwen.

Jullie horen snel weer van mij!
De alphense trabantrijder!

Andries
moderator
Contacteer:

Re: 601 restauratie!

Bericht door Andries » 19 nov 2010, 10:56

Nou, je bent in ieder geval goed bezig en we zijn dan ook benieuwd naar het vervolg.
Trabant P60k 1964, Trabant P 601 1984, Citroën Traction Avant 1955, Volvo katterug 1964, 2xHMW 1956

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 19 nov 2010, 11:51

De keurmeesters hebben zich echter wel in het bouwjaar vergist. Maar vaker maakt het hun niet uit. Zolang je een keermeester heb die het leuk vindt, komt het meestal wel goed!

trabantman1966

Bericht door trabantman1966 » 19 nov 2010, 12:59

Ziet er goed uit hoor ;)
Roald, Scheveningen

rainier

Bericht door rainier » 19 nov 2010, 13:47

eeuwige_student schreef:De keurmeesters hebben zich echter wel in het bouwjaar vergist. Maar vaker maakt het hun niet uit. Zolang je een keermeester heb die het leuk vindt, komt het meestal wel goed!
Over een paar maandjes "fingers crossed"... merk het wel. Alternatieven genoeg 8-) !

rainier

Bericht door rainier » 21 nov 2010, 23:39

Even een kleine update

Na het groffe werk ben ik wat onderdelen aan het schoonmaken voordat ik het opberg. Ik heb veel klein spul schoongemaakt en een aandrijfas ontdaan van roest. De foto's spreken voor zich :) !

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verder nog even het karkas bekeken en toch op een bekende plek metaalrot gevonden. Prikte er zo met mijn schroendraaier doorheen. Had niet verwacht het lasapparaat te hoeven gebruiken, maar veel werk is het gelukkig niet.

AfbeeldingAfbeelding

Momenteel druk bezig voor school dus de trabant zal het denk ik zo'n 2 weekjes zonder aandacht moeten doen. Jullie worden vanzelf weer op de hoogte gebracht.

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 22 nov 2010, 20:24

Ik neem aan dat je er nieuwe bumpersteunen onder zet en niet ff de oude "opbakt".

trabantman1966

Bericht door trabantman1966 » 22 nov 2010, 20:29

eeuwige_student schreef:Ik neem aan dat je er nieuwe bumpersteunen onder zet en niet ff de oude "opbakt".
Waarom niet als je het goed kan... ;)
Roald, Scheveningen

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 22 nov 2010, 20:34

Omdat de onderdelen vrij goedkoop zijn en nooit het resultaat halen van opbakken.

rainier

Bericht door rainier » 23 nov 2010, 15:47

eeuwige_student schreef:Ik neem aan dat je er nieuwe bumpersteunen onder zet en niet ff de oude "opbakt".
Ik heb niet echt een voorkeur. wat goed is gaat terug , wat versleten is wordt vervangen. veel materiaal wordt thermisch verzonken, dus als de bumpersteun goed genoeg is, wordt deze ook verzonken.

Plaats reactie