601 restauratie!

Plaats hier alles wat je aan je trabi doet, indien mogelijk met een how-to !
rainier

Re: 601 restauratie!

Bericht door rainier » 10 jan 2011, 00:14

Na een paar weekjes druk met school bezig te zijn geweest en een konijnenhok gebouwd te hebben, ben ik weer een paar uurtjes lekker zoet met mijn trabant geweest.

Na wat geruzie met de bladveer en de remleidingen heb ik de achterophanging helemaal verwijderd. Daarna maar aan het randje begonnen waar het dak in zit. Wil het dak z.s.m. terugplaatsen om de trabant op zijn kant te leggen om de onderkant te gaan doen. Zo zag het er uit op een aantal plekken:
Afbeelding
Afbeelding

met de lamellenschijf en de staalborstel heb ik alles kaal gemaakt
Afbeelding
Afbeelding

Daarna in goedkope metaalverf gezet. Dit omdat het lekker taai is zodat het bij het omvouwen niet losbarst en het weer gaat roesten.

Afbeelding

Morgen weer een laagje metaalverf er op en de stijlen behandelen. Hierover nog een vraagje. klik hier
De alphense trabantrijder!

rainier

Bericht door rainier » 12 jan 2011, 02:02

Vandaag "een begin" gemaakt aan het behandelen van de stijlen. Bij de eerste stijl met het meeste roest was het meteen raak. schroevendraaiertje :arrow: tikje met de hamer :arrow: GAT! Rot dus :x . Het is maar een klein plekje maar genoeg om te vervangen.

Eerst het nodige weggeslepen, daarna plaatmateriaal op maat gemaakt, gevouwen en gevormd. Toen is het eerste stukje gelast en toen was ik het zat, ik ben naar huis gegaan en ga van de week weer verder. De eerste foto's staan hieronder.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

rainier

Bericht door rainier » 04 mar 2011, 13:59

Intussen behoorlijk wat werk verricht, maar geen update geplaatst.

Inmiddels is de stijl gerepareerd. Geen foto van op dit moment. Zal morgen wel ff een foto'tje maken en uploaden.

Vervolgens ben ik begonnen aan de bodem van de auto. Eerst heb ik de auto op zijn kant gelegd en ben begonnen met tectyl krabben. De grootste K*Tklus die ik ooit heb gedaan.
Afbeelding

Het verwarmen van de tectyl vanaf de binnenkant van de auto helpt enorm. Ik heb hier een groot dieselwarmtekanon voor gebruikt en uiteindelijk krabte ik de vellen er af.
Afbeelding
Afbeelding

Toen begon ik met de staalborstel. Er zat nog te veel tectyl aan, het smolt en werd een vieze bende. Na lang denken en meerdere middeltjes geprobeerd te hebben als thinner, wasbenzine, boter en petroleum om de tectyl op te lossen heb ik uiteindelijk verfafbijt geprobeerd. Werkt goed! Met een plamuurmes kwam het grotendeels los!
Afbeelding

Toen 5 avonden met de slijptol gezeten. 3 staalbostels en héél wat uurtjes verder, de bodem is kaal!
Afbeelding
Dit was eind derde avond.

Nu staat de bodem in twee lagen owatrol CIP lekker uit te harden.
Afbeelding
eerste laag.
Afbeelding
tweede laag.

Morgen ga ik beginnen met rotte delen verwijderen en gedeeltelijk vervangen en de wielkasten kaal maken. Update soon!

Nog een aantal vraagjes:

1. Heb me een tijdje geleden ingelezen op het oude forum, maar ik kan niet meer terugvinden wat ik zoek. Weet iemand waar ik het beste de owatrol mee kan overschilderen? Verf op basis van alkyd hars, staat mij bij, maar ik weet het niet zeker.

2. Moet ik voor het overschilderen de owatrol nog licht slijpen met fijn schuurpapier of kan het er zo overheen?

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 04 mar 2011, 19:13

heb je owatrol c.i.p. of r.l.s. gebruikt?

groest

Bericht door groest » 04 mar 2011, 19:16

Wat is het verschil.
Daar ben ik nieuwsgierig naar.
Het was Trabannekom

Haiko
moderator

Bericht door Haiko » 04 mar 2011, 19:26

rainier schreef: Toen begon ik met de staalborstel. Er zat nog te veel tectyl aan, het smolt en werd een vieze bende. Na lang denken en meerdere middeltjes geprobeerd te hebben als thinner, wasbenzine, boter en petroleum om de tectyl op te lossen heb ik uiteindelijk verfafbijt geprobeerd. Werkt goed! Met een plamuurmes kwam het grotendeels los!
Afbeelding
Vraag ik me wel af welk merk BOTER je hebt gebruikt, tectyl verwijderen met boter, daar heb ik nog nooit van gehoord?
Of het ook daadwerkelijk de boter is geweest die het meeste werk heeft verricht, vraag ik me dan ook af. Wat zou de boter dan doen? :?:
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 04 mar 2011, 19:29

RLS heeft nog echt lood erin (en is dus ook niet meer te koop). C.I.P. is de moderne opvolger, die wel milieuvriendelijk is. Deze heeft als voordeel dat die beter hecht en ook overspuitbaar is.

groest

Bericht door groest » 04 mar 2011, 19:55

thanks
Het was Trabannekom

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 04 mar 2011, 20:28

Nu ik de tekst wat beter las, zag ik al staan dat je cip had gebruikt. Volgens mij kan daar bijna ieder soort verf overheen.

TrabiFreak
moderator
Contacteer:

Bericht door TrabiFreak » 04 mar 2011, 23:27

goed bezig kerel! Ziet er heel erg goed uit zo ver!
Afbeelding

Plaats reactie