verlagen, verenpakket aanpassen

Alles wat je kunt doen, om het uiterlijk aan te passen naar wens.
Plaats reactie
trabart
Beheerder
Contacteer:

verlagen, verenpakket aanpassen

Bericht door trabart » 12 aug 2013, 09:52

Je kunt natuurlijk gewoon verlagingsveren kopen, maar dit is best prijzig.

Nou weet ik, dat het ook mogelijk is om een origineel pakket te laten aanpassen (maar waar zou dit dan kunnen? Iemand een adresje in Limburg toevallig?) en wat zou dit kosten?

Verder lees ik heel veel het verenpakket "omdraaien". Wat ze dan doen, begrijp ik van diverse fora op internet, is het pakket uit elkaar draaien, 1 of 2 bladen omdraaien en hem weer monteren. Maar, is dit niet mega link ?? Je gaat dan toch super veel krachten op je bladen zetten, wat je met 1 moertje op z'n plek houdt.... (en na montage met 4 dikke bouten natuurlijk, maar tot dat moment heb je volgens mij een levensgevaarlijk projectiel in je handen).

Iemand ervaring? Uitleg? Foto's?
Afbeelding

Haiko
moderator

Re: verlagen, verenpakket aanpassen

Bericht door Haiko » 12 aug 2013, 12:39

Je hebt het dus over bladveren...

denk dat het evt omdraaien best zou kunnen. Al geef ik liever de voorkeur aan een Duitse verlagingsveer (gekocht), aangezien die in Duitsland ook worden "eingetragen" heb ik daar meer vertrouwen in dan zelf gaan hobbyen. Met sommige delen ben ik meer een plug&play type, dan een hobby-bob.
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

trabart
Beheerder
Contacteer:

Bericht door trabart » 12 aug 2013, 13:56

uiteraard, veren die je koopt geven een zekerder gevoel. Alleen, als je nu veren koopt, krijg je geld terug als je je huidige (originele) veren opstuurt. Dan kun je eigenlijk al concluderen, dat zij niet meer doen dan standaard pakketten naar de smid sturen om ze te laten verbouwen. En op dat vlak zijn het heus niet alleen de duitsers die dat kunnen. Dit gebeurt met alle auto's die voorzien zijn van bladveren. In dat opzicht is voor mij het dus gelijk om mijn eigen pakket te laten verbouwen, tov het kopen van een nieuwe (alleen waarschijnlijk goedkoper).

blad omdraaien moet ook geen probleem zijn, dit gebeurt namelijk ook veel, echter hier heb ik het dan dus niet echt op.... Dit is volgens mij uitdagen van het lot.
Afbeelding

Haiko
moderator

Bericht door Haiko » 12 aug 2013, 15:25

Oh, van dat opsturen wist ik niet. Dan wordt het wel een duur grapje...

Ik heb destijds een 40mm lagere bladveer bij Trabiteile gekocht, kan idd best zijn dat ze die van een originele hebben gemaakt. Maar voor die centen ga ik zelf niet prutsen.
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

trabart
Beheerder
Contacteer:

Bericht door trabart » 12 aug 2013, 15:27

Een verenpakket voor achter kost 100 euro bij reich-tuning, en 125 bij project601 (de laatste heb ik weinig vertrouwen in, qua service, geen idee of het wel echt bestaat nog).
Dat vind ik zat geld, als je een smid misschien 3 tientjes moet geven voor het werk ofzo.
Afbeelding

exionman

Bericht door exionman » 12 aug 2013, 18:26

goedkope oplossing oud veren pakket met gebroken veren gechopt en onder het bestaande verenpakket geplaatst met langere bouten en ingetaped zodat het vet er in blijft en geen zand bij komt
Afbeelding

trabart
Beheerder
Contacteer:

Bericht door trabart » 13 aug 2013, 07:16

Mooi systeem, maar ik heb het eigenlijk over de achterveren (had ik niet gezegd, sorry)
Afbeelding

tijs

Bericht door tijs » 13 aug 2013, 15:32

bij mij hebben ze voor de bladvoor gewoon op de uiteindes gebogen, dat zou je achter ook kunnen doen als je een goeie pers hebt.
zie ze dat op engelseforum ook wel vaker doen met bladveren.

trabart
Beheerder
Contacteer:

Bericht door trabart » 13 aug 2013, 16:29

dat is wel een goeie, mits je al het pakket enigszins verlaagd hebt (lijkt mij?)
een verlaging van 10-12-14cm kan niet door de zijkant een knik te geven. Een paar cm evt wel.
Wel goed idee trouwens, daar heb ik nog nooit over nagedacht :)
Afbeelding

tijs

Bericht door tijs » 18 aug 2013, 18:47

zou er inderdaad niet te gek mee doen. zou zelf niet veel verder gaan dan terugbuigen tot horizontaal, al is dat op geen vorm van kennis gebaseerd.....
je zou dan wel kunnen denken, buig zo vermogelijk terug vanuit het midden, evt meer veren, om zo meer verlaging te halen. denk alleen wel dat door op de laatste manier te ver te gaan, je een verschikkelijk slecht weg gedracht krijgt, vooral als de knik niet exact gelijk zit.
(zou dus persoonlijk niet meerdere bladen los van elkaar knikken)

Plaats reactie