kapotte voorband door niet uitgelijnde voorwielen

Lekke knalpot? Nieuwe schokdempers nodig? Vraag hier hoe je het oplost !
Gebruikersavatar
Hendricus0251
Berichten: 115
Lid geworden op: 31 jul 2011, 07:37
Locatie: castricum

kapotte voorband door niet uitgelijnde voorwielen

Bericht door Hendricus0251 » 23 okt 2011, 21:23

Ik ben met mijn trabant naar Zandpol gereden omdaar een trabant kantel inrichting op te halen waar ik op geboden had.
daar ik de stuurkogel aan de linker voorwiel had vervangen was mijn stuur inrichting niet goed uitgelijnd.
Om mijn voorband te sparen had ik een hele oude voorband gemonteerd.
ik ben vanuit castricum via Dieren, deventer , naar zandpol gereden.
in Dieren heb ik 12 flessen tweetakt olie en wat onderdelen voor mijn MZ gekocht.
Toen ik tussen Deventer en Raalte begon te merken dat mijn stuur steeds meer begon te trillen ben ik gestopt om mijn wielen en wielbouten en lagers te kontroleren, maar kon niets vinden.
Ik ben voorzichtig doorgereden, en op de N34 bij Harderberg was het trillen zo erg dat ik niet harder kon rijden als 70km peruur.
Ik de persoon opgebeld vann de kantel inrichting dat ik wat later kwam , en dat was geen probleem.
eenmaal daar aangekomen was hij samen met met nog iemand zijn motor van zijn trabantje aan het verwisselen.
samen zijn we even rond mijn trabant gelopen, en de man die de motor aan het verwisselen was , zag metteen dat mijn linkervoorband verrot was.
shit..
dat ik dat niet gezien had..
De band was voor de helft tot op het ijzer aan toe versleten..
overal kwam het ijzer erdoor.
na montage van mijn reserve wiel , ben ik zonder kantel inrichting naar huis gereden.
dit kwam omdat die kantel inrichting niet in mijn trabant paste, en omdat ik mijn portomonee kwijt was geraakt onderweg, en dus kon ik de beste man niet betalen..
shit 600km voor jan lul gereden..
geeft niet was een mooie rit...
ik was om 10 uur vertrokken , en was om kwart over elf weer thuis savonds.
13 3/4 uur achter het stuur..
was dood op.
Ik kon niet zo verder rijden met dat verkeerd afgestelde voorwiel, dus moest ik daar zelf iets aan doen.
Ik heb 4 straat stenen gepakt, daar een touw tussen gespannen langs mijn rechter wielen, en het stuur horizontaal in de rust stand gezet..
Ik heb toen gekeken hoe die wielen waren afgesteld, omzo een idee te krijgen hoe die aan de linkerkant moet worden afgesteld.
ik heb toen dat touwtje aan de linkerkand gespannen, en toen gekonstateerd dat dat voorwiel totaal verkeerd was afgesteld.
na een paar keer het wiel gemonteerd en gedemonteerd enzo te hebben, had ik de stuurkogel ongeveer het zelfde staan als aan de rechterkant.
Mijn voorwielen staan nu zo afgesteld dat de voorkant van de velg een millimeter naar binnen staat ten opzichte van de achterkand van de velg.
En walla, ik heb er mee proefgereden, en wat een verschil zeg..
hij staat nog niet helemaal korrekt, maar als je het stuur los laat blijft hij recht uit rijden, en het stuurwiel staat bijna horizontaal..
moet dus nog iets afgesteld worden..
het trillen in het stuur waar ik al in andere berichten over heb geschreven is bijna helemaal weg.
zeg maar voor 95%.
Ik denk dat een bipodebak, die ik in mijn trabbi heb zitten gewoon heel gevoelig is voor verkeerd afgestelde voorwielen, niet goed uitgebalanceerde banden, of banden die niet goed zijn afgesleten, of speling in de stuur inrichting..
Wat is een trabant een leuke leerschool vor de auto techniek zeg..
ik moet hem absoluut laten kontroleren door een gespecialiseerde firma.
van haiko kreeg ik de naam Euromaster toe gespeeld in een antwoord op een van mijn berichten..
ga ik zeker doen..
groetjes henk
Bijlagen
IMG_0002.JPG
IMG_0001.JPG

Gebruikersavatar
Andries
moderator
Berichten: 1218
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:50
Locatie: Drachten
Contacteer:

Re: kapotte voorband door niet uitgelijnde voorwielen

Bericht door Andries » 24 okt 2011, 09:49

Tsjong he, dan heb je nog mzl gehad dat je geen klapband hebt gekregen.
Trabant P60k 1964, Trabant P 601 1984, Citroën Traction Avant 1955, Volvo katterug 1964, 2xHMW 1956

Evan_s
Berichten: 1566
Lid geworden op: 18 nov 2010, 19:07
Locatie: Enschede

Re: kapotte voorband door niet uitgelijnde voorwielen

Bericht door Evan_s » 24 okt 2011, 10:31

Als dat nog het originele reservewiel is, verbaast het mij niets dat deze vol uitdrogingsscheurtjes zit. Let er ook op dat je geen diagonalreifen combineert met nieuwere radialreifen. Óf het één, óf het ander. Dit heeft namelijk ook weer effect op de uitlijning (zie whims).

Zou kunnen dat het reservewiel een diagonaalband is en de rest van de banden (waarschijnlijk ooit al eens vervangen) radiaal.

Gebruikersavatar
ruton
moderator
Berichten: 4231
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:01
Locatie: Westelijke Mijnstreek

Re: kapotte voorband door niet uitgelijnde voorwielen

Bericht door ruton » 24 okt 2011, 12:51

Ik weet van iemand die op de vooras de oude 5/20 ballonbandjes (diagonal) heeft vervangen door moderne radialbanden. daarna kon hij weer eens voorbij de 70 kmh komen zonder dat het stuur uit zijn handen trilde.

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 580
Lid geworden op: 24 nov 2010, 15:03
Locatie: Amersfoort

Re: kapotte voorband door niet uitgelijnde voorwielen

Bericht door Erik » 24 okt 2011, 18:29

Hendricus0251 schreef: daar ik de stuurkogel aan de linker voorwiel had vervangen was mijn stuur inrichting niet goed uitgelijnd.
Om mijn voorband te sparen had ik een hele oude voorband gemonteerd.
ik ben vanuit castricum via Dieren, deventer , naar zandpol gereden.
:shock:

600 kilometer op deze manier willen rijden is écht vragen om ellende. Dit soort acties haal je hooguit uit om van je sleutelruimte naar de eerste de beste bandenboer in de buurt te rijden.

Je brengt jezelf en anderen wel behoorlijk in gevaar op deze manier. :x
vr. 6-6-2014 t/m ma. 9-6-2014 --- 21e Trabantweekend 2014

Uit de hand gelopen hobby, 6 Trabanten en een Qek


Ostmobile.nl - de plek voor Trabant en IFA fans (met kennisbank vol pdf documenten)

Gebruikersavatar
eeuwige_student
moderator
Berichten: 4149
Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
Locatie: Herten
Contacteer:

Re: kapotte voorband door niet uitgelijnde voorwielen

Bericht door eeuwige_student » 24 okt 2011, 19:33

Zonder er een persoonlijke aanval van te maken, is dit wel zeker de reden dat ik het lang niet bij iedereen kan aanraden om zelf te sleutelen, omdat sommige mensen de gevaren van verkeerd sleutelen onderschatten.

Trabitoon
Berichten: 47
Lid geworden op: 06 mar 2011, 23:34
Locatie: Loenen

Re: kapotte voorband door niet uitgelijnde voorwielen

Bericht door Trabitoon » 25 okt 2011, 12:58

Vraag iemand die er wel verstand van heeft om naar de Trabant te kijken en je advies te geven hoe eea te doen, of beter laten doen of samen doen (dan leer je er ook nog eens van).

Geheel met Erik eens, dit is echt risicovol, voor jezelf en voor de omgeving.

Koop je een Trabant, vervang dat meteen de remmen (cilinders, schoenen en remslangen) en de banden (of ze moeten in perfecte staat zijn) dan ben je er bijna zeker van dat dat veilig is.

Vertrouw je jezelf niet met het sleutelen, vraag dan een ander, daar hoef je je niet voor te schamen, wel als je iemand anders van de wegrijdt!
Trabant 1.1 (1.3 5bak)

Je hebt cabrio-rijders en je hebt mensen die met een cabrio rijden.

Gebruikersavatar
eeuwige_student
moderator
Berichten: 4149
Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
Locatie: Herten
Contacteer:

Re: kapotte voorband door niet uitgelijnde voorwielen

Bericht door eeuwige_student » 25 okt 2011, 20:17

Maar vervang de remmen niet zonder kennis ervan. In de loop der jaren heb ik vele fouten gezien:
remcilinders links en rechts omgedraaid;
de veren van de remschoenen verkeerd gemonteerd;
het nastel mechanisme van de remmen verkeerd gemonteerd;
verkeerd gemonteerde remleidingen waardoor deze b.v. tegen de banden kwamen;
verkeerde remschoenen die "passend gemaakt waren" etc.

Gebruikersavatar
Hendricus0251
Berichten: 115
Lid geworden op: 31 jul 2011, 07:37
Locatie: castricum

Re: kapotte voorband door niet uitgelijnde voorwielen

Bericht door Hendricus0251 » 26 okt 2011, 21:17

Ik ben van plan om alle rem cylinders, remschoenen, en wiellagers te vervangen.
Ik ga daar de hulp in roepen van Theo van het trabant team soest.
Zodat ik precies aan de weet kom hoe dat werkt, en het de volgende keer zelf kan.
wat dat uitlijnen betreft, ben ik het wel met iedereen eens, dat dat het beste kan door een ervaren bedrijf.
maar als alle bedrijven je hier in de omgeving weg sturen, en je draaid gelukkig een oude tering band aan puin, om uit te vinden wat er gebeurd als die auto niet goed is uitgelijnd, nou zie foto.
Ik ben met een touwtje bezig geweest, en heb hem ongeveer plusminus ergens in de richting staan, een hele verbetering, en weet metteen dat de auto nooit goed uitgelijnd heefd gestaan, vandaar de trillingen in het stuur.
Iki laat de auto zeker goed uitlijnen, bij een goed bedrijf die daar gemotiveerd personeel voor heehd en de vak kennis en ervaring..
Toch denk ik dat het helemaal geen kwaat kan om daar enige kennis mee op te doen, dat uitlijnen, omdat je dan als je wat onderweg moet repareren, de zaak in iedergval zo kan af stellen dat je of thuis kan komen , of naar de dichts bijzijnde firma kan rijden die laaes toppie afsteld.
Ik rij al weer 11 jaar MZ, repareer daar werkelijk totaal alles zelf aan, heb alle speciale gereedschappen gemaakt die je daar voor nodig hebt, heb een keer een verkeerd gemonteerde versnellings bak aan puin poeier gedraaid, maar heb nu wel alle , maar dan ook werkelijk alle kennis in huis om die MZ te reviceren, en te onderhouden.
Gaat mij in de toekomst met die trabant ook lukken...

henk de Graaf

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 580
Lid geworden op: 24 nov 2010, 15:03
Locatie: Amersfoort

Re: kapotte voorband door niet uitgelijnde voorwielen

Bericht door Erik » 27 okt 2011, 08:59

Dat zijn beter berichten ;)

Met Theo er bij gaat dat goed komen! Hij kan je een hoop bijbrengen over de Trabant.
vr. 6-6-2014 t/m ma. 9-6-2014 --- 21e Trabantweekend 2014

Uit de hand gelopen hobby, 6 Trabanten en een Qek


Ostmobile.nl - de plek voor Trabant en IFA fans (met kennisbank vol pdf documenten)

Plaats reactie