Remtrommels willen niet meer passen

Lekke knalpot? Nieuwe schokdempers nodig? Vraag hier hoe je het oplost !
Super 5 Devil

Remtrommels willen niet meer passen

Bericht door Super 5 Devil » 26 feb 2012, 18:20

Ik ben vandaag aan de remmen begonnen aan de achterkant. Rechtsachter zat de remcilinder hartstikke vast. Nu heb ik links en rechts de remcilinders vervangen en wil ik de remtrommels weer terugzetten, maar deze gaan er niet meer over heen. Het scheelt een paar milimeter denk ik.
Ik heb in het reparatiehandboek en de Whims gekeken en daar staat dat ik de automatisch nachstellung helemaal naar binnen richting midden van de as moet schuiven. Ze staan in mijn ogen echter helemaal op de binnenste stand.
Iemand een idee hoe dit kan? Omdat de hoofdremcilinder lek (vers gereviseerde aanwezig) is en het reservoir inmiddels leeg, heb ik geen remdruk nu. Misschien handig om erbij te vermelden.
Trammelantje?... Okay, maar wel een auto met historie!

Super 5 Devil

Re: Remtrommels willen niet meer passen

Bericht door Super 5 Devil » 26 feb 2012, 18:28

Even twee foto's van bijvoorbeeld linksachter. Zit hier iets fout gemonteerd misschien, waardoor de trommel niet meer past?
Bijlagen
P1020538klein.jpg
P1020537klein.jpg

Andries
moderator
Contacteer:

Bericht door Andries » 26 feb 2012, 19:18

Ik kan het mis hebben, maar het lijkt alsof je de 2 remsegmenten een beetje omhoog moet drukken
Trabant P60k 1964, Trabant P 601 1984, Citroën Traction Avant 1955, Volvo katterug 1964, 2xHMW 1956

heinkeltje

Bericht door heinkeltje » 26 feb 2012, 19:24

Andries schreef:Ik kan het mis hebben, maar het lijkt alsof je de 2 remsegmenten een beetje omhoog moet drukken
hoeveel zou het schelen als je de ontluchting en de bevestigingsbout een beetje losdraait en dan het zaakje naar boven verplaatst en daarna weer vastzetten.
Het geheel moet inderdaad ongeveer in het midden geplaatst worden.
marcel
mijn vrouw is bij ons het jongste van de oldtimers,maar kost het meest qua onderhoud.

Evan_s

Bericht door Evan_s » 26 feb 2012, 19:46

De automatische Nachstellers voor montage van de remdelen helemaal op nul zetten en zo zien te houden totdat de remtrommel erop komt. Lijkt erop dat de rechter Nachsteller wat uit staat.

Super 5 Devil

Bericht door Super 5 Devil » 26 feb 2012, 20:04

Zal het proberen. Nog iemand een idee hoe ik de handremhendel los haal en opnieuw vastzet? Ik heb nieuwe bremsbacken teruggevonden in een doos en daarbij zit een losse klinknagel waarmee je de originele handremhendel vast zou moeten zetten. Het lijkt mij dat je die met veel (gepast) geweld plat moet kunnen slaan of in de bankschroef moet aandrukken als je geen klinknageltang hebt. Is dat mogelijk of niet?

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 26 feb 2012, 21:48

Om te beginnen met vraag 1: Hoe is het passend te krijgen. Ik denk dat Andries geheel gelijk heeft. De remschoenen met een hamer voorzichtig naar boven of beneden tikken totdat de trommel past. (Uitgaande dat de nastelmechanisme idd in stand 0 zit). Aangezien je de handrem niet heb versteld en geen nieuwe remvoeringen hebt gemonteerd, is dit feitelijk de enige oplossing. De optie van de remcilinder lijkt mij sterk, omdat de remschoenen redelijk wat speling hebben in de remcilinder. Daarnaast is de tolerantie van de remcilinder op de ankerplaat minimaal.

De tweede vraag, bij de nieuwe handrem moet je bij het monteren idd wat geweld toepassen. Zorg dat je ook met het oog kan zien dat het nooit meer loskomt! Dan weet je zeker dat het goed werkt!

heinkeltje

Bericht door heinkeltje » 26 feb 2012, 21:53

oke frank ga je dit koud of warm klinken op een aanbeeld.
marcel
mijn vrouw is bij ons het jongste van de oldtimers,maar kost het meest qua onderhoud.

Haiko
moderator

Bericht door Haiko » 26 feb 2012, 22:03

Zo hard is die klink niet hoor, kun je best op de bankschroef/aambeeld doen. Kop plat genoeg slaan zodat de zaak nog wel wil draaien en er niets los kan springen.
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 26 feb 2012, 22:11

Een variant die ik ook al meerdere keren ben tegengekomen is een kruis erin slaan met een stompe schroevendraaier o.i.d.

Plaats reactie