Ik heb vanwege het verre inveren mijn Limo achterveren vervangen door een set van een Kombi. Ik heb ook een 38mm Sturz gemonteerd, maar met de Kombiveren staat de auto achter iets hoger en de wielen minder scheef...
Veert een Kombi veer minder in dan een Limo variant?
(ik heb het over schroefveren)
Limo vs Kombi veren...
Limo vs Kombi veren...
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
Re: Limo vs Kombi veren...
Heb je wel een vergunning voor dat boordgeschut?Haiko schreef: Ik heb ook een 38mm Sturz gemonteerd,
De kombiblad veer is gemaakt voor een zwaardere belasting. Ik meen dat die twee veerbladen meer heeft.
Er zijn kombirijders die standaard een massa-equivalent van een zak cement achterin hebben liggen zodat het achterin/achteraan niet zo stuitert.
Bij de schroefveer zal de kombiveer dan ook wel een stuk stugger zijn.
Re: Limo vs Kombi veren...
Moet zeggen sinds ik die Kombiveren eronder heb zitten, de bandjes bij drempels niet meer tegen de spatbordranden zijn gekomen... nu is het meer de voordemper/tussenpijp die het moet ontgelden... 

Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
Re: Limo vs Kombi veren...
Er zit verschil in de achterveren van kombi en limo, ook bij schroefveren.
De dempers zijn bij Kombi en Limo gelijk. Alleen de veren zijn sterker bij de kombi, namelijk 12 mm draaktdikte. Bij de limo veren is dit 10 mm. Sterkere veren, betkent een stuggere vering, waardoor de kombi minder lijkt te veren.
Er zijn verschillende tolerantiegroepen, aangegeven met kleurcodes. Bruin en Oranje zijn voor kombi, waarbij bruin de sterkste zijn. Blauw en Geel zijn voor Limo.
Daarnaast zijn er nog 2 verschillende aansluitingen (in ieder geval bij kombi). Een met platte bovenkant van de demper en de andere met gevormde bovenkant.
De dempers zijn bij Kombi en Limo gelijk. Alleen de veren zijn sterker bij de kombi, namelijk 12 mm draaktdikte. Bij de limo veren is dit 10 mm. Sterkere veren, betkent een stuggere vering, waardoor de kombi minder lijkt te veren.
Er zijn verschillende tolerantiegroepen, aangegeven met kleurcodes. Bruin en Oranje zijn voor kombi, waarbij bruin de sterkste zijn. Blauw en Geel zijn voor Limo.
Daarnaast zijn er nog 2 verschillende aansluitingen (in ieder geval bij kombi). Een met platte bovenkant van de demper en de andere met gevormde bovenkant.
vr. 6-6-2014 t/m ma. 9-6-2014 --- 21e Trabantweekend 2014
Uit de hand gelopen hobby, 6 Trabanten en een Qek
Ostmobile.nl - de plek voor Trabant en IFA fans (met kennisbank vol pdf documenten)
Uit de hand gelopen hobby, 6 Trabanten en een Qek
Ostmobile.nl - de plek voor Trabant en IFA fans (met kennisbank vol pdf documenten)
Re: Limo vs Kombi veren...
Nadeel is wel vaak dat de kleurcode niet meer zichtbaar is...
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
Re: Limo vs Kombi veren...
Af fabriek werden kubels ook met andere bladveren uitgevoerd. (weet ff niet of het om Civil, grenz of forst kubels ging, meest voro de handliggend is grenz uitvoering.)