gehavende koppeling...

Een raar geluid? Knarsende tandwielen? Vraag hier om hulp !
Plaats reactie
tijs

gehavende koppeling...

Bericht door tijs » 28 sep 2013, 19:32

hoewel ik eigenlijk had verwacht dat mijn koppeling en drukgroep gewoon op waren, (koppeling door gesleten, en kracht uit de drukgroep op) zag ik vandaag bij het montere van de "nieuwe" een klein slagveld, wel jammer, want opzich had de koppeling nog best even meegekunnen..

agja, moet hem nog op de weg testen, maar ik kan nu in elk geval weer in alle versnellingen! (had even snel getest toen de wieltjes nog van de grond waren)

Afbeelding

1 veertje helemaal weg (in 3 stukken) en 1 een stuk af, de rest van de veerruimtes helemaal verwrongen..
ook zat het deel waar de primaire as in gaat los in de koppeling,

ruton
moderator

Re: gehavende koppeling...

Bericht door ruton » 28 sep 2013, 20:01

In de jaren '90 heb ik ook eens zo'n koppelingsplaat gehad. Die zag er na 3000 km ongeveer hetzelfde uit. Was gekocht bij Scan-car en de koppelingsplaat bleek Italiaanse makelij. Doe mij die oude ongeveerde platen maar. Dan heb je ook meteen koppel.

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 28 sep 2013, 21:26

Een bekend probleem bij immitatiekoppelingen. Het lijkt dat de as ook niet meer in het midden zit. Verder moet je ook opletten dat er verschillende typen drukgroepen bestaan en dat ieder type weer zijn eigen koppelingsplaat heeft.

tijs

Bericht door tijs » 28 sep 2013, 23:50

de as van de bak bedoel je? daar zat verder geen speling op, wel bijzonder, want de koppeling heeft eigenlijk niet echt veel zijwaartse ruimte om te bewegen, past toch redelijk strak in het vliegwiel.
(wel handig met centreren!)

geen idee wat voor koppeling dit was, maar er zit nu een complete andere set in. ziet er ook heel anders uit als deze koppeling! (wel nog met veren, maar minder) zeg er wel degelijker uit, voor zover dat iets wil zeggen.

maar was een mooi klusje, vanmorgen net voor de middag begonnen, en eind van de middag klaar. inc een biertje met de nieuwe buurman, en wat andere klusjes bij de trabi zoals nieuwe benzine leidingen, kraantje gerepareerd, filtertje, en extra elektrische afsluiter.

oohja, en een naaldlagerset terug in elkaar steken... zucht, wat een priel werkje... gelukkig was me sleutel maatje er ook, dus konden wat dingen tegelijk doen!
was nog ff schrikke toen het blok (compleet met bak) de laatste halve meter zo naar beneden donderde omdat de takel er ineens geen zin meer in had.... maar geen schade.

Evan_s

Bericht door Evan_s » 29 sep 2013, 08:12

Vbak had je kunnen laten zitten ;)

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 29 sep 2013, 09:44

Zelfs de motor kan je laten zitten en iets kantelen. Maar ik haal die er ook altijd uit.

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 29 sep 2013, 11:11

tijs schreef:de as van de bak bedoel je?
Nee ik bedoel het centrum van de koppeling t.o.v. de koppelingsplaat. Maar dat kan ook een gevolg zijn van de gebroken veren.

tijs

Bericht door tijs » 29 sep 2013, 11:18

ja, had idd de bak kunnen laten zitten, maar omdat ik het nog nooit eerder gedaan had, en eigenlijk niet veel moeite was om alles eruit te halen, was dit de keuze. volgende keer blijft de bak idd mooi op zijn plek, en de steekassen dus ook ;)

dat as stuk zit idd los in de koppeling, en kon dus uit het midden. en denk idd door het breken van de veren, en daarmee ook de dempende functie van de de veren.

Plaats reactie