slaolie in holle ruimtes???

Hoeveel keer moet je nu je remmen nakijken? Hoe smeer je een Trabant? Vraag het hier !
oldschool

slaolie in holle ruimtes???

Bericht door oldschool » 19 okt 2013, 21:15

Ik ben de hele avond al aan het surfen na een goede holleruimte conservering. Nu komt ik dit tegen op het porsche forum:

Goedendag,

nu lees ik toevallig dit artikeltje en of ik het zo goed doe weet ik niet, ik ben nog niet zo handig met dit soort conversaties, maar over roest kan ik er het volgende over zeggen: Een nieuwe gortdroge en brandschone auto kàn gewaxoiled of getectyleerd (ML) worden. Dat helpt enorm tegen roest, maar niet afdoende; al deze producten zijn dik van substantie en drogen veel te snel, gevolg: Daar waar zich vocht verzamelt en moeilijk weer weggaat zoals velsnaden en kiertjes, randjes en dergelijke, komt dit spul wel een beetje, maar dringt niet goed door omdat het dus te snel droogt.
Met het tectyleren van een gebruikte auto versnel je het roestproces astronomisch! Vocht blijft nu nog langer "hangen".
Nu komt het: Roestpreventie voor een gebruikte of oudere auto moet gebeuren met een middel wat erg goed samengaat met de moleculaire structuur van staal; het moet in de poriën kruipen, dagenlang, en dat middel is al lang bekend: RAUWE LIJNOLIE bij de vakhandel (erg duur), of ZONNEBLOEMOLIE bv. van de ALDI. Wie eraan twijfelt, moet eens een proefje doen; smeer een stukje van de onderkant van een plaatje ijzer in en kijk na een paar dagen wat er is gebeurd: het trekt op door de capillaire werking. na een dag of 4 is het pikkelig en pas na een paar weken is het echt aan het drogen, maar hard wordt het nooit. Wel gemorste middel verwijderen want eenmaal aangedroogd is het moeilijk te verwijderen.
Zelf gebruik ik zonnebloemolie met de vloeistofspuit voor de zo schoon mogelijke onderkant en lijnolie met penseel voor "moeilijke" plekjes.
Wil je meer weten, Mail naar: bruynzeel4boats@hotmail.com
Groetjes en succes, Adriaan

Wat denken jullie ervan?

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Re: slaolie in holle ruimtes???

Bericht door eeuwige_student » 19 okt 2013, 21:29

Ik heb mij kombi gedaan met een mengsel van ml-tectyl en compressorolie. De olie kruipt ook zeer goed en zou niet snel verzuren. Mijn ervaring met zonnelbloemolie is dat deze sneller verouderd. Maar ja, waaro zouden ze dan nog andere middeltjes in de handel hebben?

oldschool

Bericht door oldschool » 19 okt 2013, 21:38

eeuwige_student schreef:Ik heb mij kombi gedaan met een mengsel van ml-tectyl en compressorolie. De olie kruipt ook zeer goed en zou niet snel verzuren. Mijn ervaring met zonnelbloemolie is dat deze sneller verouderd. Maar ja, waaro zouden ze dan nog andere middeltjes in de handel hebben?
om ons het geld uit de zakken te kloppen? lijnolie zie ik ook vaak voorbij komen!

oldschool

Bericht door oldschool » 19 okt 2013, 22:04

Hier een interessant stuk over lijnolie:
Als Korrosionsschutzmittel

Waffen mittels Brünieren,
Gegenstände aus Eisen erhalten einen langlebigen Rostschutz,
wenn mit unverdünntem Leinöl vorgestrichen wird und mit pigmentiertem Leinöl der Deckanstrich erfolgt;
besonders beliebt bei Restaurationsarbeiten auch an Fahrzeugen.
Das Öl bildet eine wasserunlösliche
Verbindung mit Fe3+-Ionen im Rost.
Zusätzlich bildet das Öl nach dem Abbinden einen rissfreien Überzug.

groest

Bericht door groest » 19 okt 2013, 22:51

Slaolie is toch voor oliebollen :lol:
Het was Trabannekom

ruton
moderator

Bericht door ruton » 20 okt 2013, 02:00

ik conserveer hout met lijnolie, heb lijnolieverf op de muren en linoleum op de vloer...
Ik heb ooit een vriend geholpen zijn binnenvaartaak in de lijnolie te zetten.
Het is prachtig spul.
Rauwe lijnolie droogt eigenlijk nooit helemaal op en blijft derhalve 'kruipen', de gekookte droogt wel.
Je kunt de olie verdunnen met terpentine zodat die in de kleinste poriën doordringt.
Tisaco tegenover de Makro in Nuth verkoopt het.

oldschool

Bericht door oldschool » 20 okt 2013, 12:22

Joost ik moet dus de rauwe hebben? Lijkt mij beter als die niet droogt.
http://www.ebay.de/itm/200967100276?ssP ... 1438.l2649

Hier heb ik 10 liter voor 36 euro. Eens kijken wat ze in nuth vragen.

ruton
moderator

Bericht door ruton » 20 okt 2013, 13:22

Tisaco heeft literflessen van het merk Bleko, maar of ze er tien hebben staan? Ik heb hier nog een halfvolle fles staan, als je wilt testen. Dat tienlitervaatje uit Neustadt Glewe heeft ruwweg de helft van de literprijs van wat ik zo snel in NL aan aanbieders van Bleko vind.

Verder staan de scans van E_S van de grote roesttest van AutoBild uit 2006 nog steeds online. Link naar Roest-draadje.

oldschool

Bericht door oldschool » 20 okt 2013, 14:53

Ik heb ook 1 liter staan van hornbach, maar dat is gekookte!
De teroson hv400 hebben wij op het werk en komt als 3e uit in de test.

p60k

Bericht door p60k » 20 okt 2013, 18:46

Ik ga voor Mike Sanders! http://youtu.be/gmYNXSLCtbQ

Plaats reactie