onsteking afstellen met een klokje
onsteking afstellen met een klokje
Zou mooi zijn als er ergens een nederlands talige beschrijving was hoe een EBZA ontsteking af te stellen met zo'n klokje....
Heeft iemand dat misschien?!?
Alvast dank.
Heeft iemand dat misschien?!?
Alvast dank.
Laatst gewijzigd door ruton op 09 jan 2014, 00:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Afgesplits van http://www.trabantforum.nl/forum/viewtopic.php?f=14&t=1851
Reden: Afgesplits van http://www.trabantforum.nl/forum/viewtopic.php?f=14&t=1851
Rookworst zonder R is ookworst.
- eeuwige_student
- moderator
- Berichten: 4345
- Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
- Locatie: Herten
- Contacteer:
Re: afstel klokje voor ontsteking voor leuk prijsje
In het heel kort: Bougies eruit, klokje erin, contact aan en met de hand de motor ronddraaien. Na de vonk moet de klok mog 3 keer rondgaan. Dan heb je 3mm voorontsteking. Indien dit niet klopt, moet je de grondplaat verdraaien.
Re: afstel klokje voor ontsteking voor leuk prijsje
maar eerst het BDP van de zuiger vinden, klokje nullen en dan tegen de draairichting in draaien, 3x rond is 3mm.
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
Re: afstel klokje voor ontsteking voor leuk prijsje
Ok,dan moet hij dus vanaf het BDP bij de 3de keer rondgaan (terug draaiende) van het klokje een vonk geven....Haiko schreef:maar eerst het BDP van de zuiger vinden, klokje nullen en dan tegen de draairichting in draaien, 3x rond is 3mm.
3mm geldt voor cilinder 1 en 2 dus....
De grote grondplaat is voor clilinder 1 of 2?!?
En welke stift moet ik in het klokje schroeven....
Rookworst zonder R is ookworst.
Re: Afstelklokje voor ontsteking voor leuk prijsje
Eerst cilinder één, dan cilinder twee. De achterste plaat is voor cilinder één, als die goed zit doe je pas twee. Anders zou de bovenste meeschuiven als je daarna pas de achterste zou doen. Welk stiftje, dat is een kwestie van proberen.
Re: onsteking afstellen met een klokje
Mooi,dank.
Ik ga er mee aan de gang en kijken of het geheel weer mooi kan gaan lopen!
Maar dan heb ik de basis afstelling in ieder geval goed staan.
Ik ga er mee aan de gang en kijken of het geheel weer mooi kan gaan lopen!
Maar dan heb ik de basis afstelling in ieder geval goed staan.
Rookworst zonder R is ookworst.
- eeuwige_student
- moderator
- Berichten: 4345
- Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
- Locatie: Herten
- Contacteer:
Re: onsteking afstellen met een klokje
De ideale afstelling kan trouwens verschillen afhankelijk van de combinatie tussen het soort ontsteking en het type carburateur. Aangezien de vanuit de bestuurder gezien linker cilinder minder goed woedt gekoeld, wordt die vaak iets vroeger gezet zodat die koeler blijft. Hierbij kan je denken aan 3, 5 tot 4mm voor bovenste dode punt.
Re: onsteking afstellen met een klokje
Dank voor de tip!
Heb een EBZA en een 28H-1 sparvergaser erop zitten.
Dus cilinder 2 (bij koelvin) op 3mm zetten en cilinder 1 op 4mm....
Alvast dank,
Heb een EBZA en een 28H-1 sparvergaser erop zitten.
Dus cilinder 2 (bij koelvin) op 3mm zetten en cilinder 1 op 4mm....
Alvast dank,
Rookworst zonder R is ookworst.
Re: onsteking afstellen met een klokje
Da's trouwens geen wet van Meden en Perzen, gewoon drie maal afstellen op 3mm vs. 3mm; 3mm vs. 4mm en 4mm vs. 4mm. Welke afstelling jij het mooiste resultaat geeft, die hou je aan. Heb zelf bij de ene Trabant 3mm vs. 3mm en de andere 4mm vs. 4mm.
Nichts ist erfolgreicher als Erfolg
- eeuwige_student
- moderator
- Berichten: 4345
- Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
- Locatie: Herten
- Contacteer:
Re: onsteking afstellen met een klokje
Klopt, het is zoalsvik al schreef van meerdere zaken afhankelijk, incl je rijstijl en het gebruik. Als je meestal in de stad rij, is het niet noodzakelijk. Als je graag met 100tomtom km / uur over de snelweg rijdt, is het anders .