Aankoop tips voor het halen van een trabant 601k

Een raar geluid? Knarsende tandwielen? Vraag hier om hulp !
Plaats reactie
rboy

Aankoop tips voor het halen van een trabant 601k

Bericht door rboy » 04 jun 2014, 22:44

Ten eerste zal ik mijn even voor stellen

Ik ben roy uit heerhugowaard, ben bezig met mijn eerste monteurs opleiding en 20 jaar jong. ben al 5 jaar werkzaam in de auto garage en heb al enige ervaring met oldtimers van de bouwjaren 1975-1986.

nu ik geen oldtimer meer heb zou ik er graag weer eentje willen kopen. de keuzen viel op iets aparts een trabant 601K maar graag zou ik een paar tips willen hebben

dingen die ik graag wil weten

Mogelijk heid tot ombouw van de motor ik las al veel over de 1.1 volkswagen motor. maar ik zou graag een 1.9 tdi er in willen bouwen

aankoop tips, waar nou echt op te letten bij het aankopen van een trabant

plekken waar ze vaak gaan roesten

is er een bedrijf waar ik mijn spullen kan bestellen want bij normalen auto zaken zoals breazan zal het last worden denk ik.

tevens wil ik graag even mededelen dat de auto voor 1975 moet zijn dit vanwegen de wegenbelasting die ik anders zal moeten betalen.

mvg roy

ruton
moderator

Re: Aankoop tips voor het halen van een trabant 601k

Bericht door ruton » 04 jun 2014, 23:21

Als die €34,- wegenbelasting per kwartaal al een doorslaggevende factor zijn, zou ik naar wat anders omzien. Een keertje tanken kost je meer. Je kunt altijd voor technische verrassingen komen te staan en die kunnen ook bij een Trabi wel eens erg begrotelijk uitvallen. Al helemaal als je er dieselmotoren in gaat hangen. Daarvoor heb je een bladveervrije motorruimte nodig; een 1.1 en die stamt uit 1990/91.

Zoek eens Op 'Kaufberatung Trabant', klik eens op die WHIMS-link in mijn signature en lees van daaruit verder. Een beetje Duits kunnen lezen is wel zo handig.
Kijk eens in het forumoverzicht onder 'Meetings' en bezoek eens een paar treffens. Daar zie en voel je andere dingen dan je online kunt leren.
Sowieso: je bent niet de eerste met dit soort vragen, ze zijn hier al eens beantwoord, je moet er alleen even naar zoeken. Gelukkig heeft de oprichter van deze hut de boel een beetje gesorteerd.

tanisha

Bericht door tanisha » 05 jun 2014, 10:02

de bladveer zit inderdaad vreselijk in de weg

de 1.1 heeft een hele andere motorruimte en is tot en met het schutbord anders wil je er perse een 1.9 tdi in hangen moet je de voorkant van een 1.1 in een 601 lassen
een andere optie als een hele ombouwerij is er eigenlijk niet om dat je te weinig ruimte hebt voor de originele bak

rboy

Bericht door rboy » 05 jun 2014, 19:25

bedankt voor de tips,

een 1.1 gaat hem helaas niet worden aangezien de wegenbelasting erg hoog zal uitvallen een 601 blijf ik leuk vinden. dan evt maar met de orginelen motor er in

tevens ga ik even de website's bekijken die op genoemd zijn

Haiko
moderator

Bericht door Haiko » 05 jun 2014, 20:05

Wegenbelasting erg hoog voor een 1.1? Weet niet wat je hoog vindt, maar das ook zo rond de 34euro/kwartaal.

Niet denken dat Trabant rijden goedkoop is, dat is het namelijk niet (meer).
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

Trabantenaar
Technisch Beheerder
Contacteer:

Bericht door Trabantenaar » 05 jun 2014, 20:35

als je er een 1,9tdi in legt kan het zomaar zijn dat je wel in een hogere belastingschaal terecht komt. ALS je het al ingebouwd krijgt. Noseheavvy Gaat niet lekker rijden ook. Waarom uberhaupt een diesel? Kun je er beter een 1.4d van een seat terra of vw polo van voor 1994 erin hangen. Die passen (op de bak na) in een trabant 1.1 en voegen nouwelijks gewicht toe. En qua motorophangpunten is het plug and play. Kabelboom nog in orde maken en je hebt je dieseltje.

Persoonlijk zou ik er niet aan beginnen. Als een trabant echt zo goedkoop is in de wegenbelasting
(34 euro per kwartaal zoals hier genoemd is nog geen 12 euro per maand. Doe daar een goedkope verzekering overheen en zo duur ben je dan nog niet uit.)
Alleen snap ik dat stukje diesel niet. Vraag me af of je dat wel omgekeurd krijgt bij de RDW. En wat denk je aan winst te halen wat betreft de brandstofkosten?

Je zit trouwens ook met het probleem van de benzinetank. Ik kan me voorstellen dat een benzinetank van een 1.1 (die je gewoon nodig hebt als je om gaat bouwen naar diesel) niet zomaar onder een 601 zal passen.

Leuk om zoiets te proberen als projectje, voor de show. Maar in mijn ogen snap je het begrip oldtimer niet helemaal als je er een diesel in wilt draaien. Das eerder een vorm van belastingontlopen.
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

tanisha

Bericht door tanisha » 05 jun 2014, 22:06

ik begrijp het wel zo'n tdi-tje in een trabi gaat vliegen dat kan nog lomper uitvallen dan een g40

maar plug en play gaat het hoe dan ook niet worden!

p60k

Bericht door p60k » 05 jun 2014, 22:26

Plekken waar ze gaan roesten maakt toch niet uit je moet de hele karosserie verstevigen en lassen dan neem je dat soort plekjes toch gewoon mee. een wielkastje die weggerot is wat maakt dat uit. die wil je wslk toch verbreden. Ook roest heeft mogelijkheden.

Plaats reactie