Uiterlijke verschillen Versnellingsbak
Uiterlijke verschillen Versnellingsbak
Hoi,
Ik weet dat er 2 verschillende versnellingsbakken zijn 1 met Steekas en 1 met kardan as (dacht ik). Hoe zie je uiterlijk dit verschil? Sorry ben een leek.
Ik weet dat er 2 verschillende versnellingsbakken zijn 1 met Steekas en 1 met kardan as (dacht ik). Hoe zie je uiterlijk dit verschil? Sorry ben een leek.
Re: Uiterlijke verschillen Versnellingsbak
Kardan as?
Het enige direkt zienbare veschil is of de beide kelken waar de aandrijfassen in steken 3 of 2 sleuven heeft. 3 sleuven is nieuwe type Tripode (tri=3) en 2 sleuven het oude type Bipode (bi=2)
Het enige direkt zienbare veschil is of de beide kelken waar de aandrijfassen in steken 3 of 2 sleuven heeft. 3 sleuven is nieuwe type Tripode (tri=3) en 2 sleuven het oude type Bipode (bi=2)
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
Re: Uiterlijke verschillen Versnellingsbak
Er zijn er vier.

de kelk van een bipodebak (twee sleuven)

de tripode-as met links de cilindrische asstomp en rechts de Zapfenstern
In de kelk waar je de aandrijfassen insteekt zitten twee (homokineet) of drie (gleichlaufgelenkwelle) sleuven.

- De ongesynchroniseerde P50/1-bak met vrijloop in alle versnellingen, te herkennen aan de rubberringen in de de aandrijfas en twee koppelingshendels,
- de lange bak met homokineet en bipode-assen,
- de korte bak met homokineet (die heeft iets andere overbrengverhoudingen in de 4, verder zijn ze gelijk) en
- de moderne tripodebak met 'Gleichlaufgelenkwellen'.

de kelk van een bipodebak (twee sleuven)
de tripode-as met links de cilindrische asstomp en rechts de Zapfenstern
In de kelk waar je de aandrijfassen insteekt zitten twee (homokineet) of drie (gleichlaufgelenkwelle) sleuven.
Re: Uiterlijke verschillen Versnellingsbak
De simpelste manier om het aan de auto te herkennen is om naar de naven/asmoeren van de voorwielen te kijken.
De tripode-aandrijving heeft als asmoer een 32 mm kraagmoer in een 'kuiltje':

En bij de bipode-aandrijving heb je net als op de achteras een vrij platte 36 mm moer en een borgplaatje op een nogal uitstekende naaf. De kraag zit hier op de naaf, zodat de trekker daar aan kan grijpen.

bipode naven
De tripode-aandrijving heeft als asmoer een 32 mm kraagmoer in een 'kuiltje':


En bij de bipode-aandrijving heb je net als op de achteras een vrij platte 36 mm moer en een borgplaatje op een nogal uitstekende naaf. De kraag zit hier op de naaf, zodat de trekker daar aan kan grijpen.

- 2802bartje
- Berichten: 172
- Lid geworden op: 22 nov 2010, 18:43
- Locatie: Venlo
Re: Uiterlijke verschillen Versnellingsbak
+1 voor de goede uitleg!!
Trabant 601 Limousine "Charlotte"
Re: Uiterlijke verschillen Versnellingsbak
Bedankt voor de uitleg maar de bakken liggen los momenteel maar ik denk dat het 2 tripodes zijn dus zeker 1 opzijleggen.
Re: Uiterlijke verschillen Versnellingsbak
Als de bakken al los liggen, kun je ze even 'vingeren'.
Maar gooi een goede tripodebak niet weg. Aan bipodebakken is een overschot. Maar aan tripodebakken niet.
Maar gooi een goede tripodebak niet weg. Aan bipodebakken is een overschot. Maar aan tripodebakken niet.