meerdere vraagjes

Hoeveel keer moet je nu je remmen nakijken? Hoe smeer je een Trabant? Vraag het hier !
dlowoner

meerdere vraagjes

Bericht door dlowoner » 18 jul 2015, 11:59

hallo allemaal,
ik heb 2weken terug een trabant gekocht van '87.
blokje zou goed moeten zijn maar bodem was verrot.
zo heb ik dus vorige week een hele mooie trabant op de kop weten te tikken die keihard is maar zonder bak en blok.
ik heb dit dus overgezet maar probleempje waar ik achter kwam is dat deze van '79 is, over 4jaar klassieker dus en deze is een 6volt.
nou heb ik eigenlijk een aantal vraagjes aangezien trabant voor mij totaal nieuw is en ik ook geen automonteur ben.. ben alleen beetje handig dat ik meeste wel zelf kan doen als ik weet wat ik doen moet.

1ste vraag:
de 6volt knipperlichtschakelaar zou ik niet zo kunnen gebruiken op 12volt. kan iemand me vertellen wat ik moet doen om dit probleem op te lossen???
de schakelaar van de 12volt trabant is er namelijk niet dus die kan ik sowieso niet zo ff overzetten.

2de vraag:
ik wou de versnellingsbak olie controleren of er voldoende inzit maar ik heb geen flauw idee hoe ik kan controleren of er voldoende inzit.. wat kan ik hier het beste mee doen???

3de vraag:
ik heb van de 12volt trabant een achteruitverwarming in de achterruit zitten.
ook heb ik deze schakerlaar hiervoor nog om em aan en uit te zetten.
die 6volt trabant die dus over 4jaar klassieker is die heeft er geen verwarming in zitten.
nou weet ik dat als je een klassieker hebt dat je het beste alles zo orgineel mogelijk moet houden, nou was dit met het blokje en aandrijfassen enz niet mogelijk maar wat zouden jullie doen met de achterruit??? die ene overzetten of deze orgineel laten zoals die is???

en zelfde soort vraag heb ik dan ook over de bladveren achter want ik heb bij die andere schokbrekers erop zitten en volgens mij valt die allemaal ook gewoon over te zetten.

graag hoor ik van jullie

Haiko
moderator

Re: meerdere vraagjes

Bericht door Haiko » 18 jul 2015, 13:44

Welkom. Laat ff weten waar je vandaan komt. Wellicht is er hulp in jou regio...
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

dlowoner

Bericht door dlowoner » 18 jul 2015, 14:22

Haiko schreef:Welkom. Laat ff weten waar je vandaan komt. Wellicht is er hulp in jou regio...
ja nou.. ik woon in kollumerzwaag, ik heb hier een man in het dorp wonen die zelf ook trabantjes heeft en die heb ik dus al gesproken over 1 en ander en ik wou hem eigenlijk als back up houden voor iets waar ik echt hulp bij nodig ben ipv dat ik op allemaal kleine dingen na hem toe ga en hij me zometeen nog zat is ook.

normaal zou ik em dan uit moeten nodigen om samen bij me auto te kijken en een aantal dingen samen te doen maar ik heb op me werk de ruimte dat ik met de trabant aan de slag kan.. maar ik mag van me baas geen anderen hier laten komen.
dus vandaar dat ik de laatste dingen nog ff met behulp van het forum probeer te doen.

als ik de auto klaar heb dan doe ik er apk op en dan kan die uit de schorsing

Haiko
moderator

Bericht door Haiko » 18 jul 2015, 14:26

Mister Harry zeker?
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

dlowoner

Bericht door dlowoner » 19 jul 2015, 00:14

Haiko schreef:Mister Harry zeker?
geloof wel dat die "harry" heet idd

Haiko
moderator

Bericht door Haiko » 19 jul 2015, 10:34

Ik zou hem gewoon 6V laten, en eerst zorgen dat hij rijdt en een APK heeft. Ombouw naar 12V kan altijd nog en is echt niet heeeel veel werk. Andries in Drachten heeft de spullen hiervoor vast wel liggen.

dlowoner

Bericht door dlowoner » 19 jul 2015, 11:24

euhm... 6volt knipperlichtschakelaar blijkt het niet te doen op 12volt auto heb ik ergens gelezen.
en met apk hoort de knipperlicht het wel te doen dus dat is het probleem.
verder heb ik alles al aangepast op 12volt alleen voor de knipperlichtschakerlaar was ik op zoek na een oplossing.

en ik had ook nog de vraag waar ik de bakolie kan controleren... maar ik denk dat ik die wel even ga verversen dan..
ik vraag me alleen nog af hoeveel liter versnellingsbakolie erin mag.

Haiko
moderator

Bericht door Haiko » 19 jul 2015, 11:38

Je bedoelt de alarmlichtschakelaar?

dlowoner

Bericht door dlowoner » 19 jul 2015, 18:17

euhm... nee... ik kijk wel ff hoe ik deze aan ga passen..

maar ik zou dus ook graag willen weten hoeveel liter versnellingsbakolie erin moest.
ik probeerde het wel al op internet te zoeken maar ik kan het niet vinden.

ik hoop dus dat ik hier nog een antwoord op krijgen kan
en ivm de update van schokbrekers achter ipv bladveren en de achterruit daar moet ik denk ik maar eens verder voor op onderzoek uit ben ik bang

ruton
moderator

Bericht door ruton » 19 jul 2015, 18:23

ongeveer een liter. Oudere bakken wat meer. Er staat ontzettend veel in WHIMS, zie mijn signature.

Kijk ook even hier, en haal het meteen binnen voordat ik weer eens webruimte nodig heb en het er weer afgooi.

Plaats reactie