Ander type carburateur

Een raar geluid? Knarsende tandwielen? Vraag hier om hulp !
thijsverhulst
Berichten: 79
Lid geworden op: 02 aug 2014, 19:11

Ander type carburateur

Bericht door thijsverhulst » 12 sep 2015, 10:46

Hallo ik heb een trabi uit 1970. Daar zit een 28HB2-1 op en ik heb nog een 28HB1-1 liggen die ik wil reviseren en erop bouwen. Kan dat zomaar of loopt ie dan niet goed? Of kan het überhaupt niet?

Groetjes thijs :)

Gebruikersavatar
ruton
moderator
Berichten: 4442
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:01
Locatie: Westelijke Mijnstreek

Re: Ander type carburateur

Bericht door ruton » 12 sep 2015, 11:10

Het zal in eerste instantie passen en het zal in eerste instantie werken. Maar hoe lang? In elk geval is de H1-1 te zuinig afgesteld voor de originele motor uit 1970.

Whims over de Sparvergaser.
Het is vooral zaak dat je een 1:50 motor hebt, met naaldlagers in de zuigers, en die kwam er pas in april 1974.

De simpelste controle is die van het motornummer op de flens boven de startmotor: Dat moet beginnen met 65, 66 of 5B. Die kans is in de praktijk vrij groot.

thijsverhulst
Berichten: 79
Lid geworden op: 02 aug 2014, 19:11

Re: Ander type carburateur

Bericht door thijsverhulst » 12 sep 2015, 11:33

Aaah ok dus al ik een motor heb die begint met die cijfers, dan kan het wel?

Anders ga ik een reserve carburateur zoeken, dezelfde als die er nu op zit. Ik had deze H1-1 nog liggen van een donortrabant vandaar.

Gebruikersavatar
ruton
moderator
Berichten: 4442
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:01
Locatie: Westelijke Mijnstreek

Re: Ander type carburateur

Bericht door ruton » 12 sep 2015, 11:52

thijsverhulst schreef:Aaah ok dus als ik een motor heb die begint met die cijfers, dan kan het wel?
Dan zou het in principe moeten kunnen. Het lijkt me vrij onwenselijk dat er later op een nieuw carter een set oude zuigerlagers (de oude bronzen bussen van voor april 1974) zijn gemonteerd, maar hey: ze moesten toen roeien met de riemen die ze hadden.

Als je hier even filtert: Bauteil enthält Motor, dan komen er ook wat nuttige weetjes tevoorschijn.

thijsverhulst
Berichten: 79
Lid geworden op: 02 aug 2014, 19:11

Re: Ander type carburateur

Bericht door thijsverhulst » 12 sep 2015, 11:59

Ok super!! Dank je

Gebruikersavatar
Haiko
moderator
Berichten: 4195
Lid geworden op: 12 nov 2010, 17:35
Locatie: Oudehorne, Fryslân

Re: Ander type carburateur

Bericht door Haiko » 12 sep 2015, 12:41

de 1-1 is een sparvergaser... te arm en moeilijker af te stellen. Bij onjuist afstellen is de kans aanwezig dat de boel te arm staat en de zaak vastloopt.
Wegdoen dat ding en een HB2-x nemen.
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

Gebruikersavatar
ruton
moderator
Berichten: 4442
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:01
Locatie: Westelijke Mijnstreek

Re: Ander type carburateur

Bericht door ruton » 12 sep 2015, 12:55

Het ligt wel wat genuanceerder, Haiko.
Maar een 28H1-1 "effe zelf reviseren" is voor een gewone sterveling inderdaad niet aan te raden. Daar heb ik in de openingspost overheen gelezen.
Voor een goed werkende 28H1-1 blijven al mijn opmerkingen wel gelden (al zeg ik het zelf).

thijsverhulst
Berichten: 79
Lid geworden op: 02 aug 2014, 19:11

Re: Ander type carburateur

Bericht door thijsverhulst » 12 sep 2015, 16:38

Hij ligt al uit elkaar haha. Het is niet zo dat ik niet weet waar ik aan begin. Maar dan zoek ik een reserve die ik reviseer of laat reviseren zoonzelfde als er al op zit en dan leg ik deze op de plank of schroef hem weer op het blok waar hij af komt.

Gebruikersavatar
ruton
moderator
Berichten: 4442
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:01
Locatie: Westelijke Mijnstreek

Re: Ander type carburateur

Bericht door ruton » 12 sep 2015, 16:46

Wel je nou die HB2 reviseren of die H1-1?
Van die laatste heb ik nog het nodige liggen.

thijsverhulst
Berichten: 79
Lid geworden op: 02 aug 2014, 19:11

Re: Ander type carburateur

Bericht door thijsverhulst » 12 sep 2015, 19:49

De H1-1 ligt uit elkaar. Ik regel gewoon een andere HB2 dan Zit ik altijd goed haha. Ik wil geen risico lopen dat de boel kapot draait.

Plaats reactie