6V Accu

Werken je lampjes niet meer? Doet je ruitenwisser het niet? Vraag hier hulp !
Gebruikersavatar
rondjerijder
Berichten: 346
Lid geworden op: 29 apr 2016, 18:38
Locatie: Groninger Veenkoloniën

6V Accu

Bericht door rondjerijder » 07 mei 2016, 00:04

(Afgesplitst van dit draadje)

Met een gebruikte koop je vaak de ellende van een ander en goedkoop blijkt dan ook vaak duurkoop. :shock:
Het word dus een 6 Volt accu mede omdat ik ook al een hele partij 6 Volt lampjes heb besteld, ook geen koopje trouwens.
Bijna alle lampjes waren naar de ratsmodee, zal wel komen omdat ze met een 12 Volt accu bezig zijn geweest.
Volgens de vraagbaak moet er een accu in met 75 Ah, de accu die er het dichtst in de buurt komt is 77 Ah, moet passen volgens mij.
Maar nu mijn vraag, waarom niet wat zwaarder zo'n 84 Ah of zelfs lichter 66 Ah ?
Wat zijn de voor en/of nadelen van een lichtere of zwaardere accu ?

Gebruikersavatar
ruton
moderator
Berichten: 4374
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:01
Locatie: Westelijke Mijnstreek

Re: 6V Accu

Bericht door ruton » 07 mei 2016, 00:11

Een wat sterkere accu heeft het voordeel dat je onder moeilijker omstandigheden wat makkelijker kunt doorstarten. En dat je langer zonder opladen kunt als de auto een poosje stil staat (met de radio aan). Hang er gewoon minimaal een 84Ah in.

Gebruikersavatar
rondjerijder
Berichten: 346
Lid geworden op: 29 apr 2016, 18:38
Locatie: Groninger Veenkoloniën

Re: 6V Accu

Bericht door rondjerijder » 07 mei 2016, 00:36

Oke, minimaal 84 Ah dus.
Maar wat is het maximum, de lichtmachine moet hem wel op kunnen laden of maak ik nu een denkfout ?

Gebruikersavatar
ruton
moderator
Berichten: 4374
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:01
Locatie: Westelijke Mijnstreek

Re: 6V Accu

Bericht door ruton » 07 mei 2016, 01:13

Daar kun je over theoretiseren, misschien is er hier iemand die er voor heeft doorgeleerd en e.e.a. uit kan leggen.
De beugel staat het in elk geval toe een zwaardere accu te monteren.

In WHIMS wordt voor de 12V een 36Ah accu genoemd, maar ik heb er een 44Ah in hangen omdat de garage niet goed naar me had geluisterd toen ik zei dat ik de 56Ah door een 56Ah wilde vervangen.
Ik heb daar ooit flink plezier van gehad toen de buren 's ochtends met startkabels en ijskrabbers liepen te kloemelen en ik gewoon instapte en binnen drie tellen weg was... :twisted:

Gebruikersavatar
rondjerijder
Berichten: 346
Lid geworden op: 29 apr 2016, 18:38
Locatie: Groninger Veenkoloniën

Re: 6V Accu

Bericht door rondjerijder » 10 mei 2016, 08:33

Onderstaand mailtje kreeg ik van "Accu-unie" op mijn vraag of ze een accu voor mijn 6 Volt Trabantje hadden.

Beste Koos,

Kunt u mij het kenteken van de trabant sturen want ik kan mij geen
trabant voorstellen die specifiek een 6v batterij nodig heeft.

Mvg.Chris


Ben ik nou gek of heeft die Chris niet zoveel kaas gegeten van Trabanten ?

Gebruikersavatar
ruton
moderator
Berichten: 4374
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:01
Locatie: Westelijke Mijnstreek

Re: 6V Accu

Bericht door ruton » 10 mei 2016, 10:24

Zoals ik van na de oorlog ben, is die Chris hoogstwaarschijnlijk van na de muur.
Wees beleefd en doe maar alsof je gek bent. :geek:

Gebruikersavatar
GertjanT
Berichten: 140
Lid geworden op: 06 jun 2011, 14:48
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 6V Accu

Bericht door GertjanT » 10 mei 2016, 12:28

84Ah is vrij veel. Volgens de officiele handleiding uit '75 hoort er een 56Ah accu in. Ik heb een 66Ah en die voldoet prima. Het grootste voordeel van een zwaardere accu is dat je startstroom (meestal) ook hoger is.

Gebruikersavatar
ruton
moderator
Berichten: 4374
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:01
Locatie: Westelijke Mijnstreek

Re: 6V Accu

Bericht door ruton » 10 mei 2016, 13:06

Overigens is er voor de zesvolter een bakelieten afdekplaat die de accu tegen de elementen (en ontlading) beschermt.

Mogelijk is die er zelfs in een oude bijna vierkante en een latere rechthoekige variant. Het in maar net hoeveel waarde je aan het uiterlijk hecht. Menigeen vindt een moderne gesloten witte 6V accu geen gezicht en betaalt grif meer voor een zwarte vintage look waarbij je de loden contacten tussen en de schoefdopjes op de cellen ziet zitten .

Gebruikersavatar
rondjerijder
Berichten: 346
Lid geworden op: 29 apr 2016, 18:38
Locatie: Groninger Veenkoloniën

Re: 6V Accu

Bericht door rondjerijder » 10 mei 2016, 17:50

Doen alsof ik gek ben is niet zo moeilijk voor mij hoor.
Zojuist weer een mailtje van Chris gehad waarin hij schreef dat de fabrikant ook beweerde dat er een 12 Volt accu in moest.
Natuurlijk ben ik netjes gebleven en Chris ook bedankt voor zijn inzet maar met bouwjaar aangegeven dat er toch 6 Volt in moet.
Om helemaal zeker van mijn zaak te zijn heb ik de dynamo er onderweg gesleuteld, is toch echt een 6 Volt gelijkstroom dynamo van 220 Watt, stond zelfs op het typeplaatje. :mrgreen:
Bovenstaande heb ik Chris medegedeeld in een mail, ben benieuwd wat het antwoord is.

Gebruikersavatar
Haiko
moderator
Berichten: 4195
Lid geworden op: 12 nov 2010, 17:35
Locatie: Oudehorne, Fryslân

Re: 6V Accu

Bericht door Haiko » 10 mei 2016, 18:07

Als ik jou was zou ik ergens anders gaan zoeken naar een 6V accu en die Chris lekker chris laten zijn... Als ie al niet weet dan de meeste oldtimers ook 6v kunnen hebben, zou ik verder zoeken... strax levert ie je een brommer accu.
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

Plaats reactie