reserve/knutsel blok.

Een raar geluid? Knarsende tandwielen? Vraag hier om hulp !
rondjerijder

reserve/knutsel blok.

Bericht door rondjerijder » 23 jun 2016, 11:04

Al struinend op marktplaats kwam ik dit blok tegen.http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderd ... =lr&pos=26

Kent iemand dit blok ?
Wat mag zoiets kosten ?

Nou weet ik best dat je voor "weinig" vaak de ellende van een ander koopt maar ik heb het blok dan ook niet echt nodig.
Het gaat me meer om de motor wat meer te doorgronden, misschien te reviseren of anders op de plank leggen voor het geval dat............
Het blokje moet in ieder geval wel willen lopen, of dit met weinig moeite voor elkaar te krijgen.

[Heel stiekem denk ik er ook aan om hem in mijn motor loze "schwenker" te bouwen. https://www.youtube.com/watch?v=xRh4UibWYT8 verder dan 02:40 zijn we nooit gekomen]

Trabantenaar
Technisch Beheerder
Contacteer:

Re: reserve/knutsel blok.

Bericht door Trabantenaar » 23 jun 2016, 11:18

Gewoon doen, als het toch alleen maar gaat om het leren kennen van het motortje kun je er geen gat aan vangen. Wellicht heeft iemand van het forum nog wel wat goedkoopsvoor je liggen.
Juist hartstikke leuk als je zo'n blokje wat jaren heeft stilgestaan weer zelf goed lopend krijgt door ermee te gaan oefenen.
En als dat lukt kan die in de schwenker.
Als het niet lukt heb je wel wat bijgeleerd over de motor. :)
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

ruton
moderator

Bericht door ruton » 23 jun 2016, 11:23

Ik zie een uitlaatkrommer van een WE-Heizung en het motornummer staat op de flens boven de startmotor: dat zijn met de rode dop op de bak aanwijzingen dat het relatief recent is. Aan de andere kant ziet het geheel eruit alsof het met een Kärcher is schoongespoten, en dan weet je nooit waar het water is doorgedrongen* en wat dat gedaan heeft. Die 60 euro die iemand heeft geboden vind ik eigenlijk al vrij veel.
Neem in elk geval kruipolie en een ratel 13 mee als je het ding ophaalt.

*Tachoaandrijving, aandrijfkelken, koppelingshuis, ontsteking (beugeltje voor het deksel staat omhoog), uitlaat, bougiegaten, carburateurflens.

rondjerijder

Bericht door rondjerijder » 23 jun 2016, 11:58

Het liefst zit ik natuurlijk voor een dubbeltje op de eerste rang en als je alles van tevoren weet kun je met een kwartje de wereld rond.
Dit is niet altijd mogelijk maar wil toch wel iets hebben waar ik wat mee kan, vandaar ook dit topic.
Het kopen van een mede liefhebber heeft mijn voorkeur, nog niet zozeer om de prijs maar meer om de eerlijkheid.
Een handelaar of iemand die het blok is tegengekomen achter in zijn schuur zal het over het algemeen een worst wezen wat de koper er aan heeft.
Een mede liefhebber zal meestal niet de laatste cent er uit willen trekken, al was het alleen al om zijn naam binnen de scene. :oops:

Trabantenaar
Technisch Beheerder
Contacteer:

Bericht door Trabantenaar » 23 jun 2016, 13:12

Dat laatste merk ik binnen de trabant wereld wel. Maar er zijn ook handelaartjes tussen. Die moet je mijden, hoge prijs voor soms rommel.
Ik vind zelf ook: je moet mekaar de hobby gunnen. Tevens hou je mekaar op de weg. Dat is tenminste liefhebberij.
Helaas merk ik dat bijvoorbeeld bij vw liefhebbers veel minder. Willen er altijd op verdienen en als je dan goedkoop zaken verkoopt wilt niemand het hebben...

Zal vast wel ergens een leuk motortje liggen voor je voor weinig geld.
Enige wat je naast de door ruton genoemde punten even moet checken is of het blok wel gewoon rond gaat.
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

ruton
moderator

Bericht door ruton » 23 jun 2016, 14:47

Ik heb ooit in een winkel voor medische hulpmiddelen een goedkope stethoscoop gekocht. Het deel met het membraan (dat je als kind koud op je rug kreeg) trek je er vanaf en je hebt aan het uiteinde van het slangetje een heel geschikte richtmicrofoon waarmee je zeer nauwkeurig kunt horen welk geluidje waar vandaan komt.
De winkel waar ik het kocht had speciaal voor auto/motorsleutelaars een budgetmodelletje, al heb ik met dat ding ook wel eens naar het rammelen van mijn eigen buik geluisterd. Afbeelding

rondjerijder

Bericht door rondjerijder » 23 jun 2016, 15:30

Zo'n stethoscoop staat ook al een poosje op mijn verlanglijstje, nu je het er over hebt, heb ik er gelijk eentje besteld.
Buiten dat het een handig ding is ziet het er ook wel interessant en professioneel uit.
Anders kan ik hem goed gebruiken bij het doktertje spelen. :D
Voor wie er ook eentje wil. http://nl.aliexpress.com/item/Portable- ... 5ad7f4df46

ruton
moderator

Bericht door ruton » 23 jun 2016, 15:52

Ik herinner me ineens een fragment van een show van Paul van Vliet. Hij had als kind doktertje gespeeld.
Vader van dat vriendinnetje: "Jij moest hier maar niet meer komen, jongeman."
Paul van Vliet: "En dat begreep ik niet, want ik had haar toch goed onderzocht?"

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 23 jun 2016, 17:01

Maar om terug te komen op het motorblok. Op basis van de foto's zou ik niet gaan kijken. Maar hoet zou kunnen meevallen. Als het blokje nog soepel draait, is het voor jouw doel goed geschikt. Als het vastzit, zou ik het lekker laten staan.

rondjerijder

Bericht door rondjerijder » 23 jun 2016, 18:29

Gelukkig zit ik in de luxe positie het blok niet direct nodig te hebben, ik zal daarom nog even wachten tot er iets op mijn pad komt.
Bedankt voor de info.

Plaats reactie