verhogen/verlagen

Lekke knalpot? Nieuwe schokdempers nodig? Vraag hier hoe je het oplost !
rondjerijder

verhogen/verlagen

Bericht door rondjerijder » 11 aug 2016, 19:50

Vandaag hebben we hier iets bedacht dat volgens mij te simpel is om goed te kunnen zijn.
Het viel ons op dat de trabbi wat in z'n kont gezakt was omdat er wat gereedschap en onderdelen in het kofferbakje lagen, nader beschouwd was het helemaal niet zo veel, een gewicht dat we in de praktijk ook wel in de bak zullen hebben liggen.
Nou is het nog niet zo dat ze met de kont over het asfalt sleept maar m.i. toch storend zichtbaar.
Als ze achter 1a2 cm omhoog kon en voor 1a2 cm omlaag zou het al een heel ander gezicht wezen.
En nou hadden we bedacht dat er wel een plaatje van 1a2 cm boven de achterbladveer en onder de voorbladveer kon.
Het enige wat ik dan nodig heb is een stukje ijzer van 1a2 cm dikte en wat langere veer bouten.
Ik heb nu drie vragen; is dit een goed en veilig idee en waarom wel/niet ?
kan ik voor de langere bouten gewoon 8.8 sterkte nemen ?
wat is als opvu materiaal het best, ijzer, staal, aluminium.....etc ?

ruton
moderator

Re: verhogen/verlagen

Bericht door ruton » 11 aug 2016, 20:06

Ik meen dat de vier bouten waarmee in elk geval de achterste bladveer aan de bodem vast zit een vrij ongebruikelijk schroefdraad hebben.
je kunt achter op veilig spelen en daar een nieuwe(re) bladveer monteren.

jshuiting

Bericht door jshuiting » 15 aug 2016, 17:50

Mocht je uit komen met het draad is het prima te doen.
Gebeurt veel vaker bij amerikaanse wagens.

Maar is een van de veren niet doormidden?
Viertakt sind zwei zu viel!

Trabantenaar
Contacteer:

Bericht door Trabantenaar » 15 aug 2016, 21:41

buiten het feit dat je wel even moet weten hoe je een bladveer moet ontspannen voor zo'n modificatie.
Het voorzien van een stuk extra staal ertussen is op zich goed mogelijk. Word wel vaker gedaan om bijvoorbeeld 4x4 auto's te verhogen.
Als je idd de juiste langere bouten gaat gebruiken. Ik raad je wel een veel sterkere bout te gebruiken dan 8.8 Je hebt liever 10.9 voor automotive gebruik.

Maar, als je iets van een plaatje of blok gebruikt om je bladveren te verhogen, mag dat onder geen beding meer kunnen verschuiven of los kunnen komen. Bij 4x4 word meestal een uitstekend deel gebruikt.
Echter is het niet altijd mogelijk om alleen een blok te plaatsen. In de meeste gevallen moeten de uiteinden ook een verlenging hebben.
Omdat bij een trabant de bladveren over de breedte word gebruikt kan het best zijn dat het niet eens mogelijk is om op die manier te verhogen.

Afgezien van dat: wat noem je doorgezakt in de kont? Vind het persoonlijk vrij normaal dat een trabant ietskes achterover staat. Pas als dat overdreven wordt (koplampen die op de laagste afstelling nog steeds te hoog staan) zou ik er wat aan doen. Als de koplampen in de hoge stand goed staan, staat de auto ook goed.
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

ruton
moderator

Bericht door ruton » 15 aug 2016, 23:53

Betreft het een Limo? Dan kun je het eens met een Kombibladveer proberen.
Of je verzint iets waarmee je de 'kussentjes' (F22-16 Federauflage) waar de uiteinden van de bladveer op de Dreiecklenker rusten kunt verhogen. Als je die vernieuwt is er al snel een halve centimeter gewonnen.

rondjerijder

Bericht door rondjerijder » 16 aug 2016, 20:32

De zaak eens opgemeten, hoogte tot spatbord is voor 622 mm en achter 543 mm.
Ik heb ook geen breuk kunnen ontdekken, wel viel me op dat de veer tegen de stootrubbers zit gedrukt, is dit normaal ?
De bouten hebben inderdaad een sterkte van 10.9, wat ik eigenlijk ook wel verwacht had voor bouten op deze plek.
Op de boten voor zit gewoon metrisch draad, achter wat anders en wat dat weer voor draad is weet ik ook niet.
Mocht ik voor de achterkant geen langere met het juiste draad kunnen vinden denk ik dat ik de draad er wel uit kan boren en ze vervangen door metrisch en vastzetten met een borgmoer, of zeg ik nou iets heel doms ? :mrgreen:
Wat is eigenlijk de reden dat er verschil in draad tussen voor en achter zit ?
Ook dat ik kennis moet hebben van het opspannen van bladveren. snap ik niet helemaal, buiten het feit dat me dit wel zal lukken is opspannen m.i. niet nodig. Ik kan de bouten toch losdraaien, de auto opkrikken, plaat ertussen en de bouten weer vast zetten, de veer blijft toch aan de as zitten ?
Nou ja, na de apk zal ik me er weer eens mee bezig houden, eerst even zorgen dat ze recht remt, heb ik morgen mooi de hele dag de tijd voor. :D

Trabantenaar
Contacteer:

Bericht door Trabantenaar » 16 aug 2016, 20:45

Vrijwel alle veren staan onder een bepaalde voorspanning. Als je zomaar de bouten los draait knalt die spanning in 1x los.
Het is afhankelijk van hoe je er voor onder naast of bij zit in hoeverre dat ernstig letsel kan veroorzaken.
Bij de achterveer is er een speciaal stuk gereedschap voor.

Het uitboren van origineel schroefdraad zou ik niet zomaar doen. Als het origineel een bout/moer constructie is kun je die wel vervangen voor een ander type schroefdraad( met dezelfde sterkte en dikte) maar ik zou het bij een bout in kas verbinding gewoon het origineel laten voor wat het is.
Ik weet niet wat het precies voor schroefdraad is.

btw: achter is je spatbord sowieso lager als de voorzijde ;)

Enne, voorzijde verlagen kun je met een kitje:
https://www.trabiteile.de/product_info. ... ts_id/2494
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

ruton
moderator

Bericht door ruton » 16 aug 2016, 21:23

Ik heb ooit de achterveer van de Kombi vervangen en kon toen straffeloos de vier centrale bevestigingsbouten helemaal eruit draaien.
Edit: de auto stond toen wel op zijn wielen op de brug.

De bladveer zit immers klem tussen de bodem aan de bovenzijde en de Federauflagen aan de uiteinden.
Ik heb zonet even gekeken (kon in de schemering niets meer zien), maar wel gevoeld dat er bijna een vingerdik ruimte zit tussen de Anschlagpuffer (F4-16) en de bladveer. Er ligt amper troep achterin die kar. Maar die Anschlagpuffer (Die bedoel je toch met jouw stootrubbers?) voelde niet meer zo bol als dat die ooit was...

Hoe dan ook, als je iets tussen de bodem en de bladveer wurmt, zorg er dan wel voor dat het massief is en vormvast.
Heb je al in WHIMS of de Reparaturanleitung gelezen hoe je de bladveer vervangt? Staat vast een nuttige tip of iets dat je 'in Betracht' moet 'ziehen'.

rondjerijder

Bericht door rondjerijder » 16 aug 2016, 21:43

Ook ik kom er net onder vandaan en inderdaad je ziet niet veel meer zonder lampje.
Is de achterveer van een kombi niet wat sterker en kun je er daarom net een vinger tussen krijgen en zakt ze bij een sedan wat verder door tot op de rubbers of "Anschlagpuffer" ?
Het zit me toch niet helemaal lekker dat de veer nu al tegen het rubber drukt, een Anschlagpuffer zit er toch tussen om de anslach zu puffern en toch niet om constant tegen de veer te drukken ?
Morgen maar eens beter bekijken en ondertussen wat in de WHIMS of de reparaturanleitung koekeloeren wat ik zoal in betracht moet ziehen.

ruton
moderator

Bericht door ruton » 16 aug 2016, 22:10

Wat ik twee berichten geleden al zei: probeer eens een Kombibladveer. Die is voor meer belasting bedacht, ik meen dat die twee veerbladen meer heeft.

Plaats reactie