Tank ontroesten en sealen met Fedox, Fertan en Tapox

Hoeveel keer moet je nu je remmen nakijken? Hoe smeer je een Trabant? Vraag het hier !
ruton
moderator

Tank ontroesten en sealen met Fedox, Fertan en Tapox

Bericht door ruton » 24 aug 2016, 18:22

Vorige week ben ik begonnen met de buitenkant te schuren en te lakken, want als je alleen al €52,- aan materiaal voor de binnenkant uittrekt, wil je dat ook de buitenkant er weer mooi uitziet.
Dus begonnen met schuren en primeren...
Afbeelding
En inmiddels was wel duidelijk dat de tank ook aan de buitenkant weer mooi zou worden.

De binnenkant:
Al maanden geleden had ik de roestige binnenkant al eens met alleen wat Fertan behandeld, maar mooi glad zag dat er niet uit. Dus om te voorkomen dat er allerlei losse deeltjes in de benzine terecht komen toch maar eens een ontroest- en verzegelingssetje gekocht. Dat is Fedox en Tapox van Rustbuster geworden, maar Tank Cure van Poly-Service had ook gekund.

Gister voor het ontroesten de 24L-tank volgegooid met een liter Fedox en afgevuld met warm water. Als je denkt dat de tank vol is, til dan even aan de randen halverwege de korte kanten en dan kan er toch weer een kopje bij en is ook het laatste stukje bovenkant in contact met het mengsel.
Dat moet dan zeker twaalf uur blijven staan. Het mengsel is eerst groen, maar vanochtend was het water zwart en bij het leeggieten zie je allerlei zwarte stukjes ter grootte van een zandkorrel meekomen.
Grondig spoelen, ik had een paar vijfliter kannetjes met water van de luchtontvochtiger in de kelder, dat bevat geen kalk, een voordeel t.o.v. het leidingwater hier.
Afbeelding
Luchtpistooltje op de compressor klem zetten in de vulopening, zodat het binnenin lekker waait.

De hitte van vandaag (30ºC) was ideaal om de tank na het spoelen mooi droog te krijgen, en dan wil je daarna natuurlijk verder met de twee componenten TX10 & Tapox om de binnenkant te sealen. Maar ik ben niet zo iemand die meteen bij ontvangst alle verpakkingen open rukt. Voor je het weet raak je dingen kwijt.
Dan zet je alles klaar om met het sealen te beginnen, je opent het Tapoxdoosje en dan zit er een vijftalige bijsluiter in, die in het (oorspronkelijke) Duits meldt dat ook bij een behandeling met Fedox een tweede behandeling met Fertan 'zwingend erforderlich' is.
Dat betekent zeker anderhalve dag vertraging, maar aan de andere kant blijft het nog vier dagen zo heet en droog. Met een schuin oog in de tank geloerd en daar zie ik toch nog wat spoortjes van een verse roestkleur.

Daarom de tank maar weer natgemaakt en een bekertje Fertan erin gegooid en flink geschud. Daarna in een uitdruipstand neergezet met een opvangbakje voor de ongebruikte Fertan eronder. Morgen na het eten verder kijken. Fertan heeft 24 uur nodig voor zijn chemische proces.

Trabantenaar
Technisch Beheerder
Contacteer:

Re: Tank ontroesten met Fedox, Fertan en Tapox

Bericht door Trabantenaar » 24 aug 2016, 20:36

Ik heb eventueel een klein cameratje te leen zodat je de binnenkant goed kan inspecteren? ;) Tis geen endoscoop maar een 720p sleutelhanger camera. Moet makkelijk door de vulopening passen. Weet je zeker dat het goed zit ;)
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

ruton
moderator

Bericht door ruton » 24 aug 2016, 21:53

Nu je het zegt: ik heb hier ook nog een tandartsenspiegeltje liggen.

Overigens is werken met Fertan handschoenenwerk. Het spul is dan wel wateroplosbaar, maar het zet zich verbazend goed vast op de huid en geeft dan amper weg te schrobben zwarte vlekken.

ruton
moderator

Bericht door ruton » 26 aug 2016, 10:45

Na een kleine dertig uur begonnen met de Fertan uit te spoelen.
Schort voor, waterdichte handschoenen aan, een oud kraantje erop en telkens een paar liter water erin gieten, dop erop en schudden maar. Daarna door de vulopening uitgieten. Een uur en zeker vijftien van zulke spoelgangen verder komen er nog steeds zwarte flubbertjes Fertan mee. Maar ze worden wel schaarser en kleiner.

Ik wilde nog even met dat tandartsenspiegeltje in de tank kijken om dan iets professioneels te kunnen mompelen, maar om het in vakjargon te houden: ik zag geen fluit. 8-)

Nu is al dat gepoedel op een dag die 32ºC gaat worden niet zo'n straf, maar mijn teer gestel is niet zo dol op al dat vooroverbuigen in de nattigheid, dus nu eerst mezelf met een mok koffie rechtbuigen.

ruton
moderator

Bericht door ruton » 26 aug 2016, 12:35

Fijn. Tegenslag. Leest dit allen, tot lering ende vermaeck.

Het begon met het vaststellen dat de zwarte flubbertjes niet meer minder en kleiner werden, maar gelijk bleven en er zelfs weer wat grotere tussen zaten. Toch maar even een oude handdoek in de tank gefrut en met bokkepoot en een koevoet (want om een hoekje) een poging tot afdrogen ondernomen. Die handdoek kwam er met vrij massieve zwarte vlekken weer uit. Is dat wel Fertan?
Ik hou het erop dat het restjes zwarte lak uit de spuitbus zijn, van toen ik de buitenkant zwart spoot. terwille van het houvast deed ik dat zonder de dop erop. Nu er geen water meer op de bodem ligt, zie ik de klodders verf zitten.
Dus nu maar even wat afbijt in de tank gespoten en straks de poezen vragen of ik hun staart mag lenen... :roll:

Haiko
moderator

Bericht door Haiko » 26 aug 2016, 12:48

Waarom coat je de tannk niet van binnen? Ik heb hiervoor TANKCURE gebruikt, voor beide Wartburgs. NOOIT meer last gehad van roest en vuil in de tank.
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

ruton
moderator

Bericht door ruton » 26 aug 2016, 13:15

Waar denk je dat ik mee bezig ben? :?
De coating moet natuurlijk wel blijven zitten, dan is het zaak dat de binnenkant schoon metaal is en niet vol verfresten zit.
De afbijt is er met een oude handdoek en een koevoet zo goed en kwaad als het ging uit geveegd, en nu mag een sloot thinner de rest doen. Afgaande op wat de gemorste thinner met de buitenkant doet, stemt dat hoopvol. :roll:

Trabantenaar
Technisch Beheerder
Contacteer:

Bericht door Trabantenaar » 26 aug 2016, 16:00

Achja je weet nu dat je de buitenkant ook weer netjes kan krijgen ;)
Van fouten maken leer je gelukkig iets.
Wel raar dat er zoveel verf in de tank terecht gekomen is. Normaal verwacht je alleen spuitnevel.
Dubbel zo taktisch...

ruton
moderator

Bericht door ruton » 26 aug 2016, 17:32

Misschien ben ik niet de eerste?
Het kan dat kaolmenke zijn geweest, dat nu bij rondjerijder zit. Het is tenslotte benzinegerelateerd.
Aan de andere kant spuit ik zoals de Zweedse kok van de Muppets kookt. :mrgreen:

Net terug van de Tisaco in Nuth. Drie flessen thinner rijker, alsmede de kennis dat die winkel nu ook die mooie verf van Farrow&Ball heeft.

Trabantenaar
Technisch Beheerder
Contacteer:

Bericht door Trabantenaar » 26 aug 2016, 19:22

Ja of er zat zoveel roest in dat je nu de achterkant van je eigen gespoten laklaag aant opvreten bent :mrgreen:
Dubbel zo taktisch...

Plaats reactie