Dus begonnen met schuren en primeren...

En inmiddels was wel duidelijk dat de tank ook aan de buitenkant weer mooi zou worden.
De binnenkant:
Al maanden geleden had ik de roestige binnenkant al eens met alleen wat Fertan behandeld, maar mooi glad zag dat er niet uit. Dus om te voorkomen dat er allerlei losse deeltjes in de benzine terecht komen toch maar eens een ontroest- en verzegelingssetje gekocht. Dat is Fedox en Tapox van Rustbuster geworden, maar Tank Cure van Poly-Service had ook gekund.
Gister voor het ontroesten de 24L-tank volgegooid met een liter Fedox en afgevuld met warm water. Als je denkt dat de tank vol is, til dan even aan de randen halverwege de korte kanten en dan kan er toch weer een kopje bij en is ook het laatste stukje bovenkant in contact met het mengsel.
Dat moet dan zeker twaalf uur blijven staan. Het mengsel is eerst groen, maar vanochtend was het water zwart en bij het leeggieten zie je allerlei zwarte stukjes ter grootte van een zandkorrel meekomen.
Grondig spoelen, ik had een paar vijfliter kannetjes met water van de luchtontvochtiger in de kelder, dat bevat geen kalk, een voordeel t.o.v. het leidingwater hier.

Luchtpistooltje op de compressor klem zetten in de vulopening, zodat het binnenin lekker waait.
De hitte van vandaag (30ºC) was ideaal om de tank na het spoelen mooi droog te krijgen, en dan wil je daarna natuurlijk verder met de twee componenten TX10 & Tapox om de binnenkant te sealen. Maar ik ben niet zo iemand die meteen bij ontvangst alle verpakkingen open rukt. Voor je het weet raak je dingen kwijt.
Dan zet je alles klaar om met het sealen te beginnen, je opent het Tapoxdoosje en dan zit er een vijftalige bijsluiter in, die in het (oorspronkelijke) Duits meldt dat ook bij een behandeling met Fedox een tweede behandeling met Fertan 'zwingend erforderlich' is.
Dat betekent zeker anderhalve dag vertraging, maar aan de andere kant blijft het nog vier dagen zo heet en droog. Met een schuin oog in de tank geloerd en daar zie ik toch nog wat spoortjes van een verse roestkleur.
Daarom de tank maar weer natgemaakt en een bekertje Fertan erin gegooid en flink geschud. Daarna in een uitdruipstand neergezet met een opvangbakje voor de ongebruikte Fertan eronder. Morgen na het eten verder kijken. Fertan heeft 24 uur nodig voor zijn chemische proces.