Rem en bak olie.

Hoeveel keer moet je nu je remmen nakijken? Hoe smeer je een Trabant? Vraag het hier !
Plaats reactie
Gebruikersavatar
rondjerijder
Berichten: 346
Lid geworden op: 29 apr 2016, 18:38
Locatie: Groninger Veenkoloniën

Rem en bak olie.

Bericht door rondjerijder » 31 aug 2016, 11:04

Voor de remmerij leek me een dot 4 goed maar begin te twijfelen of dot 3 toch niet beter is, wie geeft me zekerheid.
Nou de bak, hoe ik erbij kom weet ik zo even niet meer maar het lag me voor de geest dat hier een ep 80 in moest, nu lees ik hier op het forum dat het een HLP-68 moet zijn. Dit zou bij landbouw mechanisatie berijven te koop zijn, lijkt me geen probleem er eentje te vinden.
Maaaaaar, ik had nog een busje 80w90 staan en een beetje ep 80, beide net voldoende om het bakje te vullen, dit er maar in gekieperd onder het motto, beter iets dan niets.
Is het verstandig om met dit brouwsel door te rijden of moet er toch echt die HLP 68 in en waarom ?
Over de tweetakt smering wil ik niet eens beginnen, hier heb ik in de racerij al tot vervelens toe al over geouwehoerd, wil alleen weten wat jullie zoal gebruiken.

Gebruikersavatar
ruton
moderator
Berichten: 4300
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:01
Locatie: Westelijke Mijnstreek

Re: Rem en bak olie.

Bericht door ruton » 31 aug 2016, 13:00

Rem:
Dot 4. Lang zitten heen en weren en tuttebellen of een niet-hygroscopische oldtimerolie (dot5) niet een beter idee was, maar tenzij je àlles vervangt kun je beter bij DOT4 blijven. Dot4 is superieur aan dot3.

Bak:
HLP-68 wordt ook gebruikt bij dingen als de brug in de garage, dus in die zin moeten die er ook aan kunnen komen. Maar ik heb jaren rondgereden met een transmissieolie uit een gele kan en er staat me iets van het getal W80 of 80W bij. Een kneepje uit een tubetje HPLS erbij en rijden maar.
Intussen heb ik dankzij Jelle wel wat HPL68 kunnen krijgen. Die is wel aanzienlijk dunner dan die vorige olie van Kroon.

Tweetaktolie:
Wat er voor mijn voeten komt. Ooit op aanraden van coureur Albert Westerhuis (TRTW) een hele doos van 24 literflesjes helderrode Denicol gekocht en daar heb ik er nog een stel van. Een collega vond in zijn schuur nog een vaatje met tien liter donkergroene* tweetaktolie van een Jawa die hij al tien jaar niet meer had en dat ben ik nu aan het opmaken met een snelheid van anderhalf à twee liter per jaar... Die baan heb ik ook al vijftien jaar niet meer, bedenk ik me net. Maar 't is minerale olie, die heeft miljoenen jaren onder de grond gezeten. :geek:
Wat ik in elk geval niet gebruik zijn die peperdure flesjes van de tankstations langs de snelweg. Zo geavanceerd en gevoelig is de gewone Trabantmotor niet.
Mengverhouding:
Nadat ik op reserve ga, zoek ik een Belgisch tankstation op, giet ongeveer** een halve liter olie erin en tank de 26L tank dan tot de rand vol. Dat resulteert in een mengsel van 1:40 tot -als ik hem vrijwel leeg heb gereden- 1:50.

En op mijn brood smeer ik roomboter. ;)

*Niet dat troebelgroene dat Olbrechts me ooit heeft verkocht.
**Er is een tijd geweest dat ik aan de pomp met maatbekers stond te hannesen en te rekenen, maar dat heb ik snel afgeleerd.

Gebruikersavatar
Haiko
moderator
Berichten: 4195
Lid geworden op: 12 nov 2010, 17:35
Locatie: Oudehorne, Fryslân

Re: Rem en bak olie.

Bericht door Haiko » 31 aug 2016, 17:56

dat zeg ik, 2t olie van de Action... 3,99 de liter... rij er al heeeeeeeel wat km mee
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

Gebruikersavatar
rondjerijder
Berichten: 346
Lid geworden op: 29 apr 2016, 18:38
Locatie: Groninger Veenkoloniën

Re: Rem en bak olie.

Bericht door rondjerijder » 31 aug 2016, 18:21

Zo moeilijk is het dus allemaal niet, nu weet ik in elk geval waar ik aan toe ben.
Al mijn eenvoudige twee taktjes lopen op olie van de Action en in de bakjes heb ik voor de twee wielers ATF.
De Trabbi zal dus eerstvoorlopig op het 8ow90 GL-4 met Ep 80 blijven lopen en jahoor, voor de mengsmering zal het inderdaad Action olie worden.

Plaats reactie