Brandstof E10

Een raar geluid? Knarsende tandwielen? Vraag hier om hulp !
Gebruikersavatar
GertjanT
Berichten: 140
Lid geworden op: 06 jun 2011, 14:48
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Brandstof E10

Bericht door GertjanT » 19 aug 2015, 23:06

Dat hele E10 is een dwaas iets wat ten koste gaat van het oerwoud, maar dat terzijde (uit principe tank ik daarom in Duitsland altijd superplus, zeker voor de Amazon).

Uit een test van de ADAC bleek ooit dat E10 eigenlijk E7,5 is, ongeveer. Dus daarmee is het verschil met E5, wat iedereen zonder morren en horrorverhalen tankt, wel erg klein. Ik zou niet weten waarom die paar procenten echt een verschil zouden maken. En, ik kan de bron niet meer vinden, er is recent een test gedaan met verschillende carburateurs in bakken benzine (super, E5 en E10 geloof ik), waaruit juist de E5 er het slechts af kwam, om een reden die ik ook vergeten ben...

Kortom: tank superplus/98 waar het kan, maar E5 of E10 is geen ramp.

Gebruikersavatar
ruton
moderator
Berichten: 4531
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:01
Locatie: Westelijke Mijnstreek

Re: Brandstof E10

Bericht door ruton » 19 aug 2015, 23:13

Honingliefhebbers moeten geen E10 tanken. Duitsland verbouwt steeds meer koolzaad, maar van die gele velden kunnen de bijen geen lekkere honing maken, koolzaadhoning is bitter.

Gebruikersavatar
ruton
moderator
Berichten: 4531
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:01
Locatie: Westelijke Mijnstreek

Re: Brandstof E10

Bericht door ruton » 20 okt 2016, 16:47

Per 1 januari 2017 gaan de Belgen Euro95 ook vervangen door E10, zo las ik in het blaadje van de KNAC.
Net als Frankrijk gaat België euro 95 vervangen door E10. Dat betekent dat met name bestuurders van oudere auto’s moeten opletten aan de pomp.

De maatregel zal per 1 januari 2017 worden ingevoerd, waardoor het na die datum niet meer mogelijk is om ‘gewone’ Euro 95 te tanken. In Euro 95 zit standaard 5 procent ethanol, bij E10 is dat – de naam zegt het al – 10 procent. In Frankrijk is reguliere Euro 95 al jaren niet meer te krijgen en ook Duitsland is grotendeels overgestapt op E10, hoewel het vinden van ‘E5’ daar nog te doen is.

Het besluit van België betekent dat bestuurders van oudere auto’s moeten opletten, want E10 kan in die gevallen rubberen slangen en pakkingen aantasten. Wie wil weten of z’n auto geschikt is kan dat controleren op e10check.nl. Blijkt dit niet het geval, dan is het raadzaam om uit te wijken naar duurdere ‘premium’-brandstoffen, die vaak een octaangetal van 98 hebben of VSPe Power Plus Multishot van Millers Oils aan de benzine toe te voegen (verkrijgbaar in onze webshop).

Volgens het Gazet van Antwerpen zal de E10-brandstof zo’n één tot drie cent duurder zijn dan wat de Belgen nu gewend zijn. In Nederland is E10 verkrijgbaar onder de noemer ‘BlueOne95’ en is in dat geval juist iets goedkoper dan Euro 95. Het aandeel op de brandstofmarkt is echter minimaal: BlueOne95 is bij slechts 200 tankstations in ons land verkrijgbaar.

Volgens Paul van Selms van United Consumers is een overheidsmaatregel als die in België de enige weg om de grootschalige invoer van E10 te bewerkstelligen: “Oliemaatschappijen zitten niet op extra brandstoffen of grote, dure wijzigingen te wachten zolang de markt er niet om vraagt.” Het feit dat de lagere belastingdruk op E10 inmiddels niet meer van toepassing is, hoogstwaarschijnlijk onder druk van de brandstoflobby, bevestigt die stelling. (Bron: Autoweek)

Met zeven cent prijsverschil tussen euro95 of super98 (en straks dus vier cent tussen E10 en super98) loont over de grens tanken nog steeds, want het prijsverschil tussen NL en BE is nu al snel 0,25 cent per liter.

Gebruikersavatar
Trabantenaar
Technisch Beheerder
Berichten: 1749
Lid geworden op: 13 jul 2011, 22:45
Locatie: Echt
Contacteer:

Re: Brandstof E10

Bericht door Trabantenaar » 20 okt 2016, 22:54

in duitsland is de E10 juist goedkoper dan de E5.

Ach en zo snel zullen ze daar niet van de E5 afstappen.
Tot een paar jaar geleden (zal er hooguit 4 zijn) kon ik nog Euro 91 krijgen bij diverse pompstations en was de E10 er nog niet aldaar (91 pomp is nu dus E10 pomp).
En hoe lang is dat al niet meer in NL en BE te krijgen? ;)
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

Gebruikersavatar
ruton
moderator
Berichten: 4531
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:01
Locatie: Westelijke Mijnstreek

Re: Brandstof E10

Bericht door ruton » 26 okt 2018, 02:18

https://www.knac.nl/moderne-benzine-zel ... ieke-auto/
Brandstoftoevoeging

Veel eigenaren van klassieke auto’s tanken om problemen te voorkomen met bio-ethanol Super loodvrij 98 of een ander benzine met een hoog octaangetal (98 of hoger), maar alleen de aanduiding super of 98 octaan is geen garantie dat een benzine ethanolvrij is. De KNAC heeft brandstofmaatschappijen gevraagd of ze nog benzine leveren die vrij is van bio-ethanol en dat blijken er nog drie te zijn. In alfabetische volgorde zijn dat BP Ultimate (98 octaan), Firezone Competition 102 (102 octaan) en Shell V-Power (98 octaan). Volgens Firezone zal dat nog lang zo blijven, omdat deze speciale benzines niet onder de richtlijnen vallen van de EU.
In mijn grensregio kan ik bij de Belgen alleen nog maar met ethanol tanken. (als ik daar fout zit hoor ik het graag), en dan zijn er nog een paar Duitse pompen waar je voor een Nederlandse prijs tenminste nog wel fatsoenlijke naft krijt.

Ook een interessant draadje: https://pf31.pappenforum.de/thread/1652 ... 00-tanken/

Gebruikersavatar
ruton
moderator
Berichten: 4531
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:01
Locatie: Westelijke Mijnstreek

Re: Brandstof E10

Bericht door ruton » 17 jan 2020, 18:28

Een zeer leesbare uitleg over benzine, octaangetal en ethanol: https://www.mvwautotechniek.nl/benzine-brandstof/

Gebruikersavatar
Trabantenaar
Technisch Beheerder
Berichten: 1749
Lid geworden op: 13 jul 2011, 22:45
Locatie: Echt
Contacteer:

Re: Brandstof E10

Bericht door Trabantenaar » 17 jan 2020, 20:08

Ik heb inmiddels ook al gelezen over mensen die met speciale stabilisator rijden zodat je gewoon met E10 zou kunnen rijden.
Zeker in bepaalde gevallen lijkt me dat een handig "nood" middeltje als er geen 98 of 95 E5 aan de pomp beschikbaar is en je toch echt moet tanken.

Iemand die hier al ervaringen mee heeft in een Trabant of ander carb blokje?
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

Gebruikersavatar
ruton
moderator
Berichten: 4531
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:01
Locatie: Westelijke Mijnstreek

Re: alcoholvrije benzine

Bericht door ruton » 18 jan 2020, 13:43

In het faecesboek is net een discussie gaande. Koude start problemen door de verminderde verbrandingswaarde.
Toch maar even een zoekrondje gedaan.
De brandstoffen Competition 102 van Salland Olie (onder meer verkrijgbaar bij de stations van Firezone) en BP Active Ultimate 98 zijn vrij van ethanol.
...
Shell Vpower is in de BeNeLux en Duitsland-oostenrijk-zwitserland (DACH) ethanol vrij en in Frankrijk is Vpower ethanol houdend volgens het Shell Technical Information Centre (TIC) BeNeFrUx (anwb 2016)
Dat die link niet meer nieuw is, blijkt eruit dat Competition102 sinds 1 oktober 2019 niet meer verkrijgbaar is.
De KNAC heeft brandstofmaatschappijen gevraagd of ze nog benzine leveren die vrij is van bio-ethanol en dat blijken er nog drie te zijn. In alfabetische volgorde zijn dat
  • BP Ultimate (98 octaan),
  • Firezone Premium 98 (98 octaan) en
  • Shell V-Power (98 octaan).
Firezone leverde tot 1 oktober 2019 Competition 102, maar heeft dat dus vervangen door loodvrije superbenzine zonder bio-ethanol. (KNAC 30 sept 2019)
Actueler is onderstaande anwb-mededeling:
Op dit moment is er nog overal E5 benzine verkrijgbaar ook al is dat vaak E98 en de premium brandstoffen.
  • BP Ultimate,
  • Shell V Power en
  • Esso Synergy Supreme+
zijn op dit moment bio-ethanol vrij. Op dit moment zijn er geen tekenen dat dit binnenkort gaat veranderen. (anwb 17 december 2019)
Let bij die Esso Synergy Supreme+ inderdaad op dat plusje! Zonder is oktaan 95, en dat is pils*.

Nog meer anwb:
Hoe zit het in de buurlanden?

Duitsland
E10 wordt op grote schaal aangeboden in Duitsland maar ook Euro 95 is nog goed verkrijgbaar. E10 wordt aangeduid als Super E10 of Super 95 E10. Euro 95 heet in Duitsland Super of Super 95 of ook wel Super E5, Super 95 E5, Super 95 Oktan, Super bleifrei, Superbenzin of E5 Eurosuper.Daarnaast is er ook nog SuperPlus 98 (Super Plus 98/98 Oktan), dit betreft een reguliere premium brandstof (geen E10 variant).

Frankrijk
In Frankrijk is Euro 95 nauwelijks meer langs de snelweg te verkrijgen. E10 wordt in Frankrijk aangeduid als SP95-E10. In deze naam staat SP voor Sans Plomb (ongelood), 95 voor octaangetal 95 en E10 voor een bijmenging van 10% bio-ethanol. Buiten de snelwegen om is de gewone Euro 95 (E5) wel goed verkrijgbaar. Loodvrije Superplus 98 (Super Sans Plomb 98) is goed verkrijgbaar. Bij BP heet deze benzine Super Green.

België
Sinds 1 januari 2017 is Euro 95 (Super 95/Eurosuper 95/Essence Sans Plomb) vervangen door 95 E10. Op alle pompen met E10 is een groene sticker aangebracht met de vermeldingen Benzine 95 E10. Gewone Euro 95 is niet meer verkrijgbaar. Als je auto niet geschikt is voor E10 moet je Superplus 98 (Super Sans Plomb 98) tanken.
*5% alcohol

Gebruikersavatar
ruton
moderator
Berichten: 4531
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:01
Locatie: Westelijke Mijnstreek

Re: Brandstof E10

Bericht door ruton » 22 jan 2020, 21:36

In Duitsland: Total Excellium Super Plus https://www.total.de/produkte/kraftstoffe/excellium/excellium-super-plus
Diesem Kraftstoff wird kein Ethanol zugesetzt und verursacht deswegen auch keinerlei Probleme mit der Materialbeständigkeit, etwa mit Dichtungen oder mit dem Kraftstoffsystem von Oldtimern.

Reken je niet te snel rijk: in België zijn ook Total-tankstations, maar de Excellium 98 heeft niet voor niets een andere naam:
Bevat biobrandstoffen, in lijn met de wetgeving
https://www.total.be/nl/mijn-tankstation/brandstoffen-het-station/brandstof-voor-benzinevoertuigen-total-excellium-98

Gebruikersavatar
Trabantenaar
Technisch Beheerder
Berichten: 1749
Lid geworden op: 13 jul 2011, 22:45
Locatie: Echt
Contacteer:

Re: Brandstof E10

Bericht door Trabantenaar » 22 jan 2020, 22:12

"bevat bio brandstoffen" als er meer in zit van E5, moet er een stickertje E10 op. Alles E5 en minder moet er E5 als stickertje op zitten. En dan KAN het biobrandstof bevatten. Hoeft echter niet.
Dus gewoon opletten bij de pomp.
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

Plaats reactie