Kortsluiting contactslot/startmotor

Werken je lampjes niet meer? Doet je ruitenwisser het niet? Vraag hier hulp !
serpentoflight
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 feb 2017, 00:05

Kortsluiting contactslot/startmotor

Bericht door serpentoflight » 17 mei 2017, 22:16

Vanavond vertelde mijn vader dat zn trabant 't niet meer deed
Afijn ontsteking bougies nagelopen
Bleek draad van ontsteking door te zijn. dit gerepareerd.

Accu was leeg gestart dus startkabels erop.

Toen vroeg ik m'n vader te starten en hij sloeg aan :) maar vervolgens flinke rook bij startmotor en bij contactslot gelijk weer afgezet...

Na controle blijkt nu achter het contact slot van een aantal draden de buitenmantel weggefikt...
Wat me opviel is dat 2 draden zowiezo los zitten...

En ik kan het uiteraard repareren kwestie van nieuwe draden trekken

Maar ik vraag me af wat de oorzaak geweest is iemand enig idee?

Wel heb ik afgelopen week een nieuwe (gereviseerde) startmotor gemonteerd
Maar ook dit is gewoon goed en netjes gebeurt dus kan me niet voorstellen dat het daar aan ligt...
Het gedeelte van de startmotor wat rookte was ook het start relais.. Niet de motor zelf...

Ik denk zelf door die los zittende draden slecht contact en daardoor warmte en gevolg fik?

Of kan het ook door de startkabels van mijn moderne diesel??

Het is overigens een trabant 601 12 volt ;)

Jullie mening of iemand ervaring mee?

Gr Rens
Laatst gewijzigd door serpentoflight op 18 mei 2017, 00:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Trabantenaar
Berichten: 1555
Lid geworden op: 13 jul 2011, 22:45
Locatie: Echt
Contacteer:

Re: Kortsluiting contactslot/startmotor

Bericht door Trabantenaar » 17 mei 2017, 22:28

heb je de startmotor wel juist aangesloten? Klinkt alsof de kabels omgedraaid gemonteerd zijn.

Tevens kan er een probleem zijn met de massa van het blok als andere mogelijke oorzaak.
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

serpentoflight
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 feb 2017, 00:05

Re: Kortsluiting contactslot/startmotor

Bericht door serpentoflight » 17 mei 2017, 23:59

Jazeker....

hoe is deze verkeerd aan te sluiten vraag ik mij zowiezo af?

Directe plus kan maar op een manier erop en de stuurstroom met schuif zelfde verhaal....

Maar snap overigens dat je die vraag steld ;)

Massa zal ik eens nakijken
Je doelt op de Massa naar blok zelf toe? Niet massa van contactslot...
Want daar viel me al op dat die los erin zat en nog een draad zelfde verhaal zoals ik al boven beschreef wel aangesloten maar trok ze zo achter uit de aansluiting van 't slot zeg maar..

Gebruikersavatar
ruton
moderator
Berichten: 4229
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:01
Locatie: Westelijke Mijnstreek

Re: Kortsluiting contactslot/startmotor

Bericht door ruton » 18 mei 2017, 09:50

Michiel01 uit Meppel heeft onlangs een 601 kaalgestript. Misschien heeft hij een kabelboom over.
Hoe meer je de verbrande kabels door dezelfde kleurcodes kunt vervangen, hoe minder gedonder jij of een volgende eigenaar in de (verre) toekomst ermee heeft.

Gebruikersavatar
Trabantenaar
Berichten: 1555
Lid geworden op: 13 jul 2011, 22:45
Locatie: Echt
Contacteer:

Re: Kortsluiting contactslot/startmotor

Bericht door Trabantenaar » 18 mei 2017, 17:08

Alle massapunten controleren en dus ook van blok en contactslot. Kan heel wat ellende veroorzaken als de stroom niet goed terug in de accu kan komen via de daarvoor bestemde route(motormassa)
Dan zoekt ie zich een andere weg in het systeem en zeker met starten gaan er dan flink wat ampère door kabels heen die daar niet voor bedoeld zijn.
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

Gebruikersavatar
Andries
moderator
Berichten: 1218
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:50
Locatie: Drachten
Contacteer:

Re: Kortsluiting contactslot/startmotor

Bericht door Andries » 18 mei 2017, 17:42

ruton schreef:Michiel01 uit Meppel heeft onlangs een 601 kaalgestript. Misschien heeft hij een kabelboom over.
Toen ik nog geregeld Trabantjes sloopte knipte ik de kabelbomen altijd kapot ondanks dat er vaak vraag naar was.
Je hebt het wel vaak over kabelbomen welke minimaal 25 jaar oud zijn, maar vaak veel ouder met alle mogelijke gebreken: hard geworden en/of gescheurde isolatie, corrosievorming met hoge overgangsweerstand, aanpassingen voor die ene Trabant, klungelige reparaties etc. Mijn advies was en is altijd: slechte bedrading vervangen door nieuw en niet door gebruikt!
Warmgeworden bedrading door (kort)sluiting geeft smeltende isolatie en als die tegen elkaar aankomen krijg je rooksignalen.
Mijn Trabi ook al eens snel aan de kant moeten zetten toen er rook onder het dashboard weg kwam. Zaten ook verschillende draden tegen elkaar aangeplakt, dus vernieuwen.
Trabant P60k 1964, Trabant P 601 1984, Citroën Traction Avant 1955, Volvo katterug 1964, 2xHMW 1956

Gebruikersavatar
ruton
moderator
Berichten: 4229
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:01
Locatie: Westelijke Mijnstreek

bedrading kabels kleuren kabelboom

Bericht door ruton » 18 mei 2017, 17:58

Dat zal ik zeker niet weerspreken, maar als alle draden dezelfde kleur hebben, is eraan werken het onbegonnen werk. Ik dacht dat ik ooit een bookmark had gemaakt naar een winkel die draden in alle kleuren verkocht, maar als ik 'm nog heb, vind ik die zo snel niet meer.

Edit: Google vindt 'm wel: Rick Donkers Auto Electrics.

Of een engelse winkel.

Gebruikersavatar
eeuwige_student
moderator
Berichten: 4148
Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
Locatie: Herten
Contacteer:

Re: Kortsluiting contactslot/startmotor

Bericht door eeuwige_student » 18 mei 2017, 19:14

Dat er bij het contactslot iets gebeurd vind ik vreemd. Dat ligt niet aan slecht contact. Het lijkt of hij de plus kreeg via het contactslot in plaats van via de pluskabel. Dus ik heb twijfels bij de aansluiting op de startmotor. Anders zit er iets fout in het startrelais.

Gebruikersavatar
Trabantenaar
Berichten: 1555
Lid geworden op: 13 jul 2011, 22:45
Locatie: Echt
Contacteer:

Re: bedrading kabels kleuren kabelboom

Bericht door Trabantenaar » 18 mei 2017, 19:40

Das nog eens een verrektes handig linkje 8-)

Draden met allemaal dezelfde kleur is inderdaad niet echt handig. Dan moet je ze aan de uiteindes gaan labelen met verschillende kleuren isolatietape om enigszins te weten welke welke is.

Op zich is het hergebruik van oude kabels niet zo problematisch. Mits je goed kijkt wat de staat van de kabels is. Bij oudere auto's zoals de trabant zitten de kabels redelijk onbeschermd in de auto en kan de isolatie dus makkelijker uitdrogen en scheuren door invloed van vocht, vuil en wind.

Bij nieuwere auto's zie je dat daarom de kabels ook nog in een sleeve of krimpkaus en bij hete delen ook nog in een extra stuk plastic zitten. Waarbij de uiteinden en tussenopeningen netjes zijn afgetaped met isolatietape. Hierdoor blijven die kabels een stuk beter behouden.
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

serpentoflight
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 feb 2017, 00:05

Re: Kortsluiting contactslot/startmotor

Bericht door serpentoflight » 18 mei 2017, 19:50

De pluskabel zit gewoon goed aangesloten daar ben ik 100 procent zeker van...

Ik gok dus toch op inderdaad verouderde bedrading en dat daar sluiting is ontstaan.helaas is door het korte brandje onder 't dashboard niet meer te achterhalen waar de sluiting is begonnen...

ik ga eerst de bedrading vervangen een dezer dagen door nieuw (tijd is het grootste probleem) dan de massa blok en contactslot controleren.

dan weer testen mocht het dan weer fout gaan dan
Verdenk ik ook de nieuwe revisie startmotor

Dus we gaan het zien

Plaats reactie