Zelf remleidingen maken

Heb je een gouden restauratie tip, deel ze hier met ons !
ruton
moderator

Zelf remleidingen maken

Bericht door ruton » 14 aug 2017, 15:25

Je kunt nieuwe remleidingen laten maken, dat kost je per leiding grofweg twaalf euro voor het werk en de twee wartels (M10x1) en als de leiding van koper is iets van 7½ cent per centimeter (5mm of 3/16"). (prijzen Agron aug 2015)

Ga je een hele auto doen, wordt het al snel interessant om zelf met een pijpensnijder en een felssetje op de bankschroef aan de slag te gaan. Felsgereedschap is er al vanaf vijftien euro, dus daar hoeft de pijn niet perse te zitten.
Maar waar moet je bij de aanschaf van een Felsset op letten?
Hetzelfde geldt voor de aanschaf van het verbruiksmateriaal: de wartels, de leidingen en eventueel een buigtang.
Schiet los!

Trabantenaar
Technisch Beheerder
Contacteer:

Re: Zelf remleidingen maken

Bericht door Trabantenaar » 14 aug 2017, 15:54

Bij felssetjes: goedkoop lekker laten staan. Vaak kun je hier geen dubbele felsrand mee maken die voor veel auto's toch echt wel nodig is. Daarbij kan het vaak niet goed overweg met cunifer leidingen.
Daarbij wordt het niet altijd netjes, wat later weer voor lekkages kan zorgen. Of je moet het opnieuw doen.
Je hebt exemplaren die je in een bankschroef moet zetten en netjes in 2 (of zelfs 3) stappen de remleiding felsen. Deze zijn behoorlijk prijzig. Maar leveren wel het beste resultaat.
Deze zijn soms trouwens ook te lenen bij bedrijven.

Niet alle bedrijven vragen trouwens 12 euro voor het werk per leiding.

Sowieso zou ik cunifer aanraden. Maar dan heb je ook een buigtang erbij nodig. Al is een buigtang altijd aan te raden.
Enige nadeel (en gelijk het grootste voordeel) van Cunifer: je doet het maar 1x als je ook roestvrije wartels kan vinden. Betekend dat je buigtang en felsset een dure kostenpost is die erbij komt
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

ruton
moderator

Bericht door ruton » 14 aug 2017, 16:02

Prijzig als in vele tientjes of meerdere honderdjes?
In twee of drie stappen met een bankschroef heb ik indertijd bij Langendijk in Zaandam wel eens gedaan. Dat werden mooie leidingen.

Buigtang:
mijn voorkeur voor koper komt vooral vanwege de buigbaarheid. De 'original DDR' Alfer-leidingen zijn vaak rotdingen om te monteren. Ik wil graag geloven dat je met een buigtang mooie bochtjes kunt maken, maar koper kun ook je met de kop in een wielkast nog wat in de vorm duwen. Neem bijvoorbeeld F39-3 Zwischenrohr, tussen de beide duplexcilinders: dat is een rotbuisje om te monteren.

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 14 aug 2017, 16:22

Cunifer /kunifer is zonder buigtang ook prima te buigen. Een tang heb ik nog liggen. Ik had in het verleden een setje die er alleen maar een "trompetje" van kon maken. Mijn huidige set heeft verschillende tussenstukjes, waarmee ik veel betere aansluitingen kon maken. Volgens mij rijdt er zelfs een 1.1 rond met door mij gemaakte remleidingen. De goedkopere setjes vergen iets meer tijd en precisie, maar kunnen prima werken. Belangrijk is dat je de leiding goed recht doorsnijdt, danwel doorzaagt en vervolgens ver genoeg (maar niet te ver) uit de klem laat komen. Dan met het tussenstukje en de klem er een mooie flens op zetten. Vervolgrns zonder tussenstukje nog eventjes afwerken en klaar.

Trabantenaar
Technisch Beheerder
Contacteer:

Bericht door Trabantenaar » 15 aug 2017, 01:21

eeuwige_student schreef:Volgens mij rijdt er zelfs een 1.1 rond met door mij gemaakte remleidingen.
hmmm... Was die overgebleven leiding toevallig bedoeld voor de voorste 2 leidingen? :mrgreen:
Dubbel zo taktisch...

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 15 aug 2017, 20:29

Die waren toen vast nog mooi genoeg :-)

Trabantenaar
Technisch Beheerder
Contacteer:

Bericht door Trabantenaar » 15 aug 2017, 21:03

eeuwige_student schreef:Die waren toen vast nog mooi genoeg :-)
Met 5 lagen lak en bodenschutz erover is alles mooi :lol: :mrgreen: :lol:
Maar als ik ga upgraden komen er sowieso nieuwe op. ;)
Dubbel zo taktisch...

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 16 aug 2017, 20:21

Owatrol, grondverf, overschilderbare steenslag, lak en zwarte troep? Dat zijn geen 5 lagen lak:-)

Haiko
moderator

Bericht door Haiko » 17 aug 2017, 21:25

ik maak al mijn remleidingen ook zelf. gaat prima en is goedkoper dan kant en klaar.
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

rondjerijder

Bericht door rondjerijder » 20 aug 2017, 10:08

Ik heb hier een goedkoop setje van HBM, hiermee werken is te doen maar het houd niet over.
Nou was ik gisteren in een garage waar ik het professionele ding mocht gebruiken om even een leiding te maken voor een C Kadett.
Het werken hiermee was toch wel even een heel stuk makkelijker en het resultaat net even mooier. Het aanschaffen van zo'n apparaat zal zich echter nooit lonen voor een amateur.
In mijn geval zal ik in het vervolg mijn leidingen [laten] maken met zo'n professioneel apparaat en voor de uiterste nood de HBM kit gebruiken.
Voor die eventuele centen extra ga ik zelf niet meer klooien.

Plaats reactie