Stationair regelaar Trabant 1.1

Een raar geluid? Knarsende tandwielen? Vraag hier om hulp !
matthijsariens
Berichten: 19
Lid geworden op: 16 mar 2018, 21:23
Locatie: Zeist

Re: Stationair regelaar Trabant 1.1

Bericht door matthijsariens » 16 apr 2018, 21:24

Daar ben ik weer :)

Ondertussen voetpakking besteld en gemonteerd, na die montage loopt ie weer slechter dan daarvoor..
Hij loopt nu heel onregelmatig stationair, ik heb er even een video van gemaakt: https://vimeo.com/265045982
In de video gebeurd er dus niets met het gas o.i.d. hij pakt zelf weer op, op de een of andere manier.
Opvallend is dat er (volgens mij) erg veel benzine door de carb loopt (als je van bovenaf erin kijkt zie je dit: https://vimeo.com/265046377

Hierbij nog 2 foto's met de stelschroeven, wat zou hiervoor de normale afstelling moeten zijn?

Ik moest (icm met die benzine en de benzine onder die oude voetpakking) weer aan die acceleratiepomp denken, maar zou dat het onregelmatig lopen verklaren?
Ook de vacuüm slangen zien er niet top uit, die kan ik vervangen, maar zonder het luchtfilter erop doet hij precies hetzelfde, dus dat verklaard het probleem niet denk ik.

Wederom dus weer even deze open vraag, bedankt alvast voor het meedenken!

Matthijs
Bijlagen
IMG_0992.JPG
IMG_0991.JPG

Gebruikersavatar
Trabantenaar
Berichten: 1557
Lid geworden op: 13 jul 2011, 22:45
Locatie: Echt
Contacteer:

Re: Stationair regelaar Trabant 1.1

Bericht door Trabantenaar » 16 apr 2018, 21:52

Het kan zijn dat de boel een keer is afgesteld toen de voetpakking al lek was. Betekend dus dat die nu te rijk zal lopen omdat men het teveel aan lucht heeft proberen te compenseren.

Als je acceleratiepomp het begeven had, kon je gasgeven maar zou die gelijk uitvallen of enorm gaan smoren (inhouden). Ook met dichte choke klep.
Dan kan die inderdaad ook wat rijker stationair lopen. Maar hij reageert op je filmpje wel goed op het gas heb ik het idee.

Foto 0992 is je co stelschroef
Foto 0991 is je stationair toerental stelschroef

In principe kun je geen co stellen (mengsel) zonder een co meter.
Wat je wel kan doen is de huidige positie markeren en de schroef een halve slag naar rechts draaien terwijl de motor loopt. Je merkt vanzelf of de motor daar beter van gaat lopen of juist slechter.
Door te markeren weet je in elk geval waar je naar terug kan gaan als het slechter gaat lopen. Linksom draaien maakt het mengsel nog rijker.
Merk je dat het wel helpt zou ik het af laten stellen door iemand met een co meter. Of er zelf een aan te schaffen. Want te rijk lopen is niet zo problematisch (behalve dat het niet lekker loopt) maar te arm wil je liever niet ;)
Overigens kan een 1.1 probleemloos met een 4gas meter afgesteld worden bij elke willekeurige garage die nog weet waar de carburateurschroevendraaiertjes liggen ;)
Percentage moet tussen de 1,5% en 2,5% liggen bij een toerental van c.a. 800rpm.

Onregelmatig stationair toerental kan ook komen door een probleem met de ontsteking. maar aangezien het probleem groter wordt met een nieuwe voetpakking vermoed ik een te rijk mengsel.
Het is wel aan te raden om die te controleren.
Daarnaast is het handig om te controleren of je vacuumvervroeger wel zn werk doet. Met afgekoppelde vacuumslang moet de motor reageren. Maar gezien het onregelmatig lopen op dit moment, is dat lastig te bepalen.
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

matthijsariens
Berichten: 19
Lid geworden op: 16 mar 2018, 21:23
Locatie: Zeist

Re: Stationair regelaar Trabant 1.1

Bericht door matthijsariens » 16 apr 2018, 22:42

Bedankt voor je snelle antwoord.

Hij reageert inderdaad heel goed op het gas.
Ik ga morgen even testen met die co stelschroef. Als dat effect heeft laat ik die eerst afstellen.

Ik heb de verdeler kap, rotor en bougies vervangen. De kabels heb ik gecontroleerd op lekkage (in het donker met een plantenspuit gecheckt op vonkjes), die zijn goed.

Nu ik weet dat het de stationair stelschroef is speelt dat misschien ook mee, daar reageert hij namelijk niet op (3-4 slagen uitgedraaid en geen verschil). Ik heb hem stationair afgesteld door de gasklep af te stellen, maar dat is misschien niet de bedoeling.

Zodra ik het getest heb laat ik het weten! Bedankt weer.

Gebruikersavatar
Trabantenaar
Berichten: 1557
Lid geworden op: 13 jul 2011, 22:45
Locatie: Echt
Contacteer:

Re: Stationair regelaar Trabant 1.1

Bericht door Trabantenaar » 17 apr 2018, 20:50

Kabels willen nog wel eens overslaan op de metalen mantel. Daar zie je niks van als je een plantenspuit gebruikt. Maargoed dan zou de motor ook slechter lopen (niet altijd op 4 poten)
Stationair stelschroef moet op rond de 1,5 slag open staan als basis.
Gasklep afstellen is alleen voor verhoogd stationair toerental (en moet op de choke gesteld worden) Als je zorgt dat de motor harder draait door de gasklep open te zetten ben je ook weer een lapmiddeltje aan het gebruiken om een foute afstelling of ander probleem weer recht te trekken.
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

matthijsariens
Berichten: 19
Lid geworden op: 16 mar 2018, 21:23
Locatie: Zeist

Re: Stationair regelaar Trabant 1.1

Bericht door matthijsariens » 23 apr 2018, 21:22

We zijn een stapje verder :)

Na het afstellen van de stationair toerental schroef en het terugstellen van de gasklep loopt hij al een stuk beter.
Bij een wat hoger toerental stottert hij nog wel iets, maar dat is minimaal.

De halve slag van de co schroef had eigenlijk geen merkbaar effect. Ook het loshalen van de vacuumslang heeft geen effect (zo wel bij laag als hoog toeren).

Het plan is nu om hem eerst af te laten stellen door een garage en van daar eventueel naar die vacuum vervroeger te kijken.

Groeten!

Matthijs

Gebruikersavatar
Trabantenaar
Berichten: 1557
Lid geworden op: 13 jul 2011, 22:45
Locatie: Echt
Contacteer:

Re: Stationair regelaar Trabant 1.1

Bericht door Trabantenaar » 24 apr 2018, 00:49

Op zich is het geen ramp als die niet gelijk op de co schroef reageert. Daarom moet je er ook een CO kast bij hebben. Als die direct flink zou reageren is het namelijk ook een zaak om hem af te stellen.

Laat het ontstekingstijdstip ook nakijken. Die moet zonder aangesloten vervroeger op ongeveer 6 graden zitten.
Je moet een "kale" stroboscoop hiervoor gebruiken. dus ingesteld op 0 graden en gericht op de Z bij het vaantje van de krukaspoelie.
Het kerfje moet op die Z terecht komen. Niet tussen de 2 letters maar precies op het uiteinde van dat Vtje aan de linker kant. (wordt vaak fout gedaan) Die Z staat namelijk voor 6 graden voorontsteking (daarom staat ie ook links van de O). de O is de Oberer Totpunkt ofwel bovenste dode punt.
Even het kerfje op de poelie markeren kan enorm helpen.

De vervroeger is ook te testen door de stroboscoop te gebruiken. Je kunt de vervroeging namelijk zien. Hoe hoger het toerental, hoe meer er vervroegd moet worden. Blijft het ontstekingstijdstip nagenoeg gelijk, dan werkt de vervroeger niet.
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

matthijsariens
Berichten: 19
Lid geworden op: 16 mar 2018, 21:23
Locatie: Zeist

Re: Stationair regelaar Trabant 1.1

Bericht door matthijsariens » 19 feb 2019, 23:40

Het is al even geleden, maar het probleem is helaas nog niet voorbij.
Ik heb alles door een garage laten checken (veel ervaring met polo's van vroeger, dus bekend met het blokje), die hebben uiteindelijk de hele carb uit elkaar gehaald en kwamen met de volgende bevinding:

Mmm matig. Was niet te stellen. Heb nu carburateur tot laatste schroefje los gehad. Ze hebben een keer de gasklep los gehad. Dat is funest. Krijg je haast niet meer goed. Het choke gedeelte klopt ook niet. Daar zit een armpje aan die opnieuw vast gelast zit. Die zit niet helemaal op de juiste stand. Ik heb geprobeerd alles een beetje te middelen maar dat valt niet mee😢. Probeer hem zo eens.

Ik rij er nu nog steeds regelmatig mee maar er is geen pijl op te trekken, dan loopt hij netjes, dan slaat hij de hele tijd af, dan loopt hij weer heel hoog etc. Kortom; wat mij betreft tijd voor een nieuwe carburateur. Waar zou ik kunnen beginnen en wat zou een 2e hands carb moeten kosten ongeveer? Ik woon in Utrecht.

Alvast bedankt weer!

Matthijs

Gebruikersavatar
Trabantenaar
Berichten: 1557
Lid geworden op: 13 jul 2011, 22:45
Locatie: Echt
Contacteer:

Re: Stationair regelaar Trabant 1.1

Bericht door Trabantenaar » 19 feb 2019, 23:56

Weber 32TLA is het. Zijn binnen het polo circuit makkelijker te krijgen. polo service brabant bijvoorbeeld.
Kosten, geen idee. Wat de gek ervoor geeft. Maar 2e hands carburateurs gaan net zo goed problemen hebben.

Het kan ook zijn dat de boel gewoon eens gereviseerd moet worden. Dus een keer een ultrasoonbadje bijvoorbeeld.
Bij een 2e hands carburateur is dat sowieso aan te raden.

Als de carb zelf goed is (geen losgemaakte gasklep en of opnieuw vastgelaste armpjes) kun je hem in de meeste gevallen wel weer goed krijgen met een revisie beurt.
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

matthijsariens
Berichten: 19
Lid geworden op: 16 mar 2018, 21:23
Locatie: Zeist

Re: Stationair regelaar Trabant 1.1

Bericht door matthijsariens » 20 feb 2019, 00:01

Bedankt voor de snelle reactie! Dan ga ik op zoek naar een Weber 32TLA. Een tweede handse reviseren lijkt me inderdaad de beste optie dan. Dankjewel!

Gebruikersavatar
ruton
moderator
Berichten: 4230
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:01
Locatie: Westelijke Mijnstreek

Re: Stationair regelaar Trabant 1.1

Bericht door ruton » 20 feb 2019, 00:19

Reviseren behelst toch wat meer dan alleen een ultrasoon badje. Want schoon en versleten blijft versleten.
Van iemand die niet met de eerste de beste tevreden is, heb ik afgelopen jaar twee namen gekregen waar je ze ter revisie zou kunnen aanbieden. Frank Köster uit Wittstock of Detlef Kunze (van project601) in Großröhrsdorf.

Plaats reactie