Stationair regelaar Trabant 1.1

Een raar geluid? Knarsende tandwielen? Vraag hier om hulp !
Trabantenaar
Technisch Beheerder
Contacteer:

Re: Stationair regelaar Trabant 1.1

Bericht door Trabantenaar » 20 feb 2019, 02:56

De vraag is of een carburateur versleten is of alleen vuil en slechte pakkingen.

Dit type carburateurs zijn niet bijzonder gevoelig voor slijtage. Alleen de automatische choke is niet heel ideaal qua mechaniek.

Spoeiers kunnen echter wel verstopt raken als ze te weinig gebruikt worden, vaak E10 getankt wordt of gewoon op leeftijd zijn. Een benzinefilter houdt helaas niet alles tegen.
Membranen verouderen, waardoor ze intern lekken of helemaal niet meer werken.

Er is ook een topic op het pappenforum over:
http://pf31.pappenforum.de/thread/34229 ... a-gesucht/
Op de 2e pagina staat een filmpje van bijna 22 minuten over de carburateurs waar o.a. de werking en demontage ervan behandeld wordt.

Ik ben zelf overgestapt op injectie, omdat ik dat eigenlijk vanaf aankoop al van plan was te doen.
Toen ik problemen met de carburateur kreeg heb ik ook niet meer dan wat onderzoek gedaan van de carb en een 2e carb geprobeerd wat niet mocht baten.
Ik heb helaas geen 32TLA te koop, alleen 34 (al moet ik ze allemaal eens controleren voor de zekerheid) Maar ben wel van plan er eens de moeite in te stoppen om ze te reviseren.
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 20 feb 2019, 21:48

Dat was een 34 die erop zat, omdat het een 1.3 was......

Trabantenaar
Technisch Beheerder
Contacteer:

Bericht door Trabantenaar » 21 feb 2019, 22:14

eeuwige_student schreef:
20 feb 2019, 21:48
Dat was een 34 die erop zat, omdat het een 1.3 was......
Zaten er nog 2 in dat krat. Heb je die nagemeten? ;) :mrgreen:
Daarom ff extra check. Verschil is niet makkelijk te zien als je er 1 in je handen hebt.
Heb ook al eens een gebruikte 32mm voetpakking in mn handen gehad die dus te klein was. Maar die kreeg ik van een kennis en was een gokje.
Dubbel zo taktisch...

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 22 feb 2019, 21:18

Nooit gemeten, het staat erop..... volgens mij onder bij de voet op de zijkant. Op de originele motoer zat een 32, vervolgens heb ik een paar 34ers gekocht.

matthijsariens

Bericht door matthijsariens » 01 apr 2019, 23:32

Ik heb ondertussen via Polo service brabant achterhaald dat hij nog een paar Pierbug 1B carburateurs heeft.
In het polo circuits zijn dat vervangers van de Weber begreep ik, past deze ook op een 1.1?
Ik voeg 2 foto's toe van de carb die hij stuurde.

De 1.1 loopt niet goed op een 34 neem ik aan? Anders zou ik die graag overnemen. Zoals ik zei is mijn carburateur 'gesloopt' door het laswerk en de verstelde gasklep gaat reviseren weinig oplossen verwacht ik. Bij een goede tweedehandse zou dat natuurlijk wel kunnen.
Bijlagen
Screenshot 2019-04-01 at 23.23.34.png
Screenshot 2019-04-01 at 23.23.50.png

Trabantenaar
Technisch Beheerder
Contacteer:

Bericht door Trabantenaar » 02 apr 2019, 01:37

Matthieu weet een hoop over polo's Maar trabant blokken wijken enigzins af van wat er bij polo geleverd is.

Pierburg 1B3 is de vervanger voor de Weber 32TLA. Die zijn beide op dezelfde motoren geleverd.
Ik heb geen flauw idee of de 1B veel afwijkt van de 1B3, maargoed. Als die van een HZ motor komt, zou het goed moeten zijn.
De Weber is wel beter, mits die goed behandeld is.

Daarnaast heb je voor een pierburg een andere carburateurflens nodig. Boutpatroon van de carb is niet gelijk.

Ik heb trouwens nog nooit foto's gezien van je carburateur wat je precies bedoeld met de vernielingen?
Mogelijk kun je bij revisie juist de boel weer redelijk in orde krijgen.

Overigens. 2e hands carb moet je ook altijd reviseren.

Weber 34 is helaas te groot. Ben er helaas ook nog niet aan toe gekomen om even in de schuur te duiken om te kijken of er toevallig een 32er tussen zit.

Doe trouwens even een berichtje aan hjkv op dit forum. Die heeft zn 1.1 eruit gehaald vanwege carb problemen. Maar wellicht heeft ie hem nog liggen. Bij revisie 2 slechte tot 1 goeie maken is een idee.
Dubbel zo taktisch...

hjkv

Bericht door hjkv » 09 apr 2019, 18:14

Yes, ik heb nog 2 carburateurs liggen. Ik zou er echter niet aan beginnen, hoor. Het is een eindeloos gezeik.
Een ombouw naar 1.05 injectie lijkt me het handigst. Dan moet je ergens een Polo donorauto scoren en dan inlaatspruitstuk, ECU, luchtmeter en benzinepomp overzetten. Dan ben je in een keer van het gezeik af.

Trouwens, volgens mij loopt een 1.1 best prima op een 34TLA, maar dan verbruikt de auto wat meer

Trabantenaar
Technisch Beheerder
Contacteer:

Bericht door Trabantenaar » 09 apr 2019, 21:19

hjkv schreef:
09 apr 2019, 18:14
Dan moet je ergens een Polo donorauto scoren en dan inlaatspruitstuk, ECU, luchtmeter en benzinepomp overzetten. Dan ben je in een keer van het gezeik af.
1.0 injectie is veel simpeler dan de injectie die jij er op hebt ;)
Zelfde systeem als wat ik heb lopen op de mijne. Sterker nog, ik heb m op 1.0 ecu draaien...
Inlaatspruitstuk is origineel te gebruiken, luchtmeter niet aanwezig...
Dubbel zo taktisch...

hjkv

Bericht door hjkv » 10 apr 2019, 11:57

Ja, ik heb 1.3 injectie. Dat is inderdaad weer een ander systeem.
Als je monopoint injectie kunt draaien op het huidige spruitstuk is het misschien niet eens nodig om een donorauto te kopen. Gewoon naar de sloop en een half uurtje knutselen.

Trabantenaar
Technisch Beheerder
Contacteer:

Bericht door Trabantenaar » 10 apr 2019, 19:13

hjkv schreef:
10 apr 2019, 11:57
Ja, ik heb 1.3 injectie. Dat is inderdaad weer een ander systeem.
Als je monopoint injectie kunt draaien op het huidige spruitstuk is het misschien niet eens nodig om een donorauto te kopen. Gewoon naar de sloop en een half uurtje knutselen.
Zolang je alles wat je nodig hebt mee neemt wel.
Tis alleen betrekkelijk vervelend om de carburateurflens (gasklephuis pakking) los te schroeven op een sloperij.

Echter je moet wel opletten. Er bestaan 2 versies. Gasklep is gelijk,Pakking is bij de nieuwe versie gewijzigd en past niet op een trabant. Is op te lossen door een nieuwe pakking te kopen en monteren (sowieso een aanrader)
Nog een nadeel: kabelbomen zijn lichtelijk anders, ECU ook, dus het beste is om een matchende set op de kop te tikken indien je naar injectie wilt.

Het is allemaal redelijk plug and play. Op een paar kleine dingen na.

Lijstje met onderdelen en uitleg hoe ik het bij mijne heb gedaan kan ik indien gewenst per pm geven.
Misschien dat er ooit nog een how-to op het forum komt. Maar ik heb onvoldoende foto's op dit moment daarvoor en zoveel animo is er niet voor.
Dubbel zo taktisch...

Plaats reactie