Koelribben zwart verven
Koelribben zwart verven
Zijn er hier leden die ervaring hebben met het zwart verven van de koelribben op het Trabant-motorblok?
Ik las net ergens dat dit bij luchtgekoelde motoren de temperatuur lager houdt door het welbekende effect dat zwart warmte beter afdraagt.
Ik las net ergens dat dit bij luchtgekoelde motoren de temperatuur lager houdt door het welbekende effect dat zwart warmte beter afdraagt.
- eeuwige_student
- moderator
- Berichten: 4234
- Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
- Locatie: Herten
- Contacteer:
Re: Koelribben zwart verven
Mijn natuurkunde is lang geleden, naar zwart absorbeert toch juist beter (zwarte straler)?
Re: Koelribben zwart verven
Dat ziet de warmte in het donker onder het koelblik niet.
Aangenomen dat verf en aluminium de warmte even goed geleiden, dan trekt de verf het oppervlak wel strak en glad, zodat er veel minder micro-oppervlak is om de warmte aan de lucht af te staan.
Waarom zie je dan zo weinig zwarte koelribben op bijvoorbeeld processorkoelers?
Staat er op de omslag van dat 'ergens' misschien "De mooiste broodje aap-verhalen"?
Aangenomen dat verf en aluminium de warmte even goed geleiden, dan trekt de verf het oppervlak wel strak en glad, zodat er veel minder micro-oppervlak is om de warmte aan de lucht af te staan.
Waarom zie je dan zo weinig zwarte koelribben op bijvoorbeeld processorkoelers?
Staat er op de omslag van dat 'ergens' misschien "De mooiste broodje aap-verhalen"?
Re: Koelribben zwart verven
Of zwart nu beter warmte afgeeft of opneemt, zou het enig merkbaar effect hebben
Met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid denk ik van niet.

Met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid denk ik van niet.
Het was Trabannekom
Re: Koelribben zwart verven
Ik las het in een boek over tuning/hotrodden van VW-kever motoren.
De motor is vrijwel de enige warmtebron onder de motorkap, en aangezien er vrijwel geen licht bij de koelribben komt wordt er geen warmte of energie van buitenaf geabsorbeerd. Zwart neemt snel warmte op, maar straalt het ook snel weg.
Was even benieuwd of het hier ook eens geprobeerd is en dan met name de ervaringen ermee.
De motor is vrijwel de enige warmtebron onder de motorkap, en aangezien er vrijwel geen licht bij de koelribben komt wordt er geen warmte of energie van buitenaf geabsorbeerd. Zwart neemt snel warmte op, maar straalt het ook snel weg.
Was even benieuwd of het hier ook eens geprobeerd is en dan met name de ervaringen ermee.
Re: Koelribben zwart verven
Theoretisch "geneuzel" dat niet van toepassing is op een Trabant




Het was Trabannekom
Re: Koelribben zwart verven
waarom verven? Die dingen worden vanzelf wel zwart 

Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
Re: Koelribben zwart verven
In de electronica worden over het algemeen zwart geëloxeerde aluminium koelblokken gebruikt. Blank aluminium wordt alleen gedaan omdat die goedkoper zijn.
Maar inderdaad, de cylinders van de trabant zijn al vrij donker van zichzelf en zwart maken zal niet veel uitmaken.
Op motoren wordt het wel gedaan voor de optiek maar daar zitten ze in het zicht (en in de zon)
Maar inderdaad, de cylinders van de trabant zijn al vrij donker van zichzelf en zwart maken zal niet veel uitmaken.
Op motoren wordt het wel gedaan voor de optiek maar daar zitten ze in het zicht (en in de zon)
Valves! Who needs Valves?
Re: Koelribben zwart verven
Verplaats dit eens naar de Kletskoekhoek ......................... 

Re: Koelribben zwart verven
Beginnen we niet aan Mel.
Trabant P60k 1964, Trabant P 601 1984, Citroën Traction Avant 1955, Volvo katterug 1964, 2xHMW 1956