Tacho demonteren enzo...

Wil je een nieuw instrumentenpaneel? Andere zetels? Vraag het hier !
Haiko
moderator

Tacho demonteren enzo...

Bericht door Haiko » 03 mei 2011, 19:35

Okay jongens, als je altijd al hebt willen knutselen aan je Tacho, de zaak "nullen", of bijv. van een extra voorloop "nul" voorzien, dan heb ik hier een leuke Link van het nachbarforum:

http://forum.wartburg13.de/viewtopic.ph ... ilit=tacho" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar de echte die-hards kunnen natuurlijk altijd nog proberen de zaak met een boormachine te nullen, met als resultaat:
- tijdverknoeiing
- kapotte tandwielen in je tacho
- frustratie als je net ff doorschiet en de teller weer op 000001km staat en weer opnieuw kunt beginnen :mrgreen:
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

Evan_s

Re: Tacho demonteren enzo...

Bericht door Evan_s » 14 jun 2011, 20:45

Hoe krijg ik dat ding eigenlijk open? Ik moet mijn tacho namelijk ook nog eens uit elkaar schroeven. Controlelampje voor dimlicht werkt al maaaanden niet meer, tachoverlichting werkt bijna niet en volgens mij ligt er een lampje oid los in te stuiteren.

Haiko
moderator

Bericht door Haiko » 14 jun 2011, 20:48

die tachoring aan de voorkant voorzichtig met een kleine platte schroevendraaier omzetten, dan kun je het glaasje er zo af halen. Aan de achterzijde is het een kwestie van boutjes losdraaien. Mocht je hem verneuken, ik heb nog wel een tacho met chromen ring liggen ;)
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 14 jun 2011, 20:49

maar om de lampen te verwisselen hoef je hem natuurlijk niet open te maken. De fittingen kan je er gewoon aan de achterzijde uittrekken!

Haiko
moderator

Bericht door Haiko » 14 jun 2011, 20:51

wordt anders alleen lang schudden eer dat dat lampje door en van die kleine gaatjes eruit valt :roll:
dus open dat ding! ;)

Evan_s

Bericht door Evan_s » 14 jun 2011, 21:01

eeuwige_student schreef:maar om de lampen te verwisselen hoef je hem natuurlijk niet open te maken. De fittingen kan je er gewoon aan de achterzijde uittrekken!
Heb dat net nog even geprobeerd, lampje zag er niet stuk uit, dus doorgemeten: nul V.. Dát euvel komt dus ergens anders vandaan. Ik kon niet goed de 3 draadjes volgen, maar leiden deze naar het zwarte relais achter de zekeringkast?

ruton
moderator

Bericht door ruton » 14 jun 2011, 21:17

Evan_s schreef:Controlelampje voor dimlicht werkt al maaaanden niet meer,
Als je op dat oranje lampje tussen de 60 en 70 doelt: dat is een controlelampje voor de 'Scheinwerfereinstellung Hoch' en die bedien je aan de buitenkant van het voertuig met dat zwarte plastic heveltje onder de koplampring. Het lampje zit aangesloten op het heveltje onder de rechter koplamk.
tachoverlichting werkt bijna niet.
Is af fabriek zo. Die 2x2Watt stellen inderdaad niet veel voor. Als iemand een passend 4 of 5 Watt lampje of een LEDje heeft, houd ik me ook aanbevolen.

Haiko
moderator

Bericht door Haiko » 14 jun 2011, 21:22

met LED zul je zelf iets moeten solderen.. 12V LED is er wel, dus die kun je zonder weerstand in een oude lampenfitting solderen. (lampje stuk maken, en uit de fitting peuteren). Ik heb alleen nog een 12V Blauwe LED kunnen vinden...

Evan_s

Bericht door Evan_s » 14 jun 2011, 21:43

ruton schreef:
Evan_s schreef:Controlelampje voor dimlicht werkt al maaaanden niet meer,
Als je op dat oranje lampje tussen de 60 en 70 doelt: dat is een controlelampje voor de 'Scheinwerfereinstellung Hoch' en die bedien je aan de buitenkant van het voertuig met dat zwarte plastic heveltje onder de koplampring. Het lampje zit aangesloten op het heveltje onder de rechter koplamp.
Nooit geweten dat het daar aan gelinkt is, maar is het dan wel de bedoeling dat het lampje brandt? Of is dan de verlichting verkeerd afgesteld?
Haiko schreef:met LED zul je zelf iets moeten solderen.. 12V LED is er wel, dus die kun je zonder weerstand in een oude lampenfitting solderen. (lampje stuk maken, en uit de fitting peuteren). Ik heb alleen nog een 12V Blauwe LED kunnen vinden...
Goede tip, ga ik proberen zodra ik de tacho uit elkaar heb!

ruton
moderator

Bericht door ruton » 14 jun 2011, 22:21

Evan_s schreef:Nooit geweten dat het daar aan gelinkt is, maar is het dan wel de bedoeling dat het lampje brandt? Of is dan de verlichting verkeerd afgesteld?
Bij een beladen voertuig moeten de lampen wat meer naar beneden schijnen; iets dat menige moderne-auto-chauffeur ook niet door heeft, gezien de verbliindende bakken xeonlicht. Met die heveltjes kun je de lampen hoog (APK-stand) danwel laag richten. En om je binnen te laten weten hoe de rechter lamp staat, is er dat lampje. Het is ook een geschikt reservelampje, natuurlijk, net als het buislampje van de binnenverlichting.
Goede tip, ga ik proberen zodra ik de tacho uit elkaar heb!
Voor alleen de lampjes hoef je dat ding niet te slopen.

Plaats reactie