Sportuitlaat beter, vergeet het maar...

Alles over motorisch tunen van trabi's, wegligging verbeteren etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Haiko
moderator
Berichten: 4195
Lid geworden op: 12 nov 2010, 17:35
Locatie: Oudehorne, Fryslân

Sportuitlaat beter, vergeet het maar...

Bericht door Haiko » 02 mar 2014, 14:44

Hier een link naar enkele testdiagrammen... een standaard auspuff VSD is beter dan die hongaarse meuk:

http://pf31.pappenforum.de/index.php/Th ... post388071
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

Gebruikersavatar
Maurits
Berichten: 298
Lid geworden op: 24 feb 2013, 11:49
Locatie: Donkerbroek

Re: Sportuitlaat beter, vergeet het maar...

Bericht door Maurits » 04 mar 2014, 09:47

Waar staat de Y-as voor, weet iemand dat?
Nichts ist erfolgreicher als Erfolg

Gebruikersavatar
Haiko
moderator
Berichten: 4195
Lid geworden op: 12 nov 2010, 17:35
Locatie: Oudehorne, Fryslân

Re: Sportuitlaat beter, vergeet het maar...

Bericht door Haiko » 04 mar 2014, 21:08

Citaat van het forum:

Naja das erklärt sich von.selbst.. die oberen sind die Drehmoment kurven die unten zeigen die kw-kurve.. man sieht deutlich dad überall die serienteile besser harmonieren
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

Gebruikersavatar
ruton
moderator
Berichten: 4369
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:01
Locatie: Westelijke Mijnstreek

Re: Sportuitlaat beter, vergeet het maar...

Bericht door ruton » 05 mar 2014, 03:10

Dat citaat betreft die kronkellijntjes, Haiko.
De x-as lijkt mij het toerental, maar de y-as is me ook net echt duidelijk.

Gebruikersavatar
eeuwige_student
moderator
Berichten: 4209
Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
Locatie: Herten
Contacteer:

Re: Sportuitlaat beter, vergeet het maar...

Bericht door eeuwige_student » 05 mar 2014, 07:48

Zondrr het diagram te hebben bestudeerd of het commentaar te hebben gelezen denk ik dat het vermogen is afgezet tegen het toerental. Het vermogen kan staan in pk's of in kw.

Gebruikersavatar
ruton
moderator
Berichten: 4369
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:01
Locatie: Westelijke Mijnstreek

Re: Sportuitlaat beter, vergeet het maar...

Bericht door ruton » 05 mar 2014, 11:40

Tweetakttrabi geeft 26 pk dan wel 19,1 kW. Maar de bovenste lijnen slingeren rond de 40.
Het zou dan de viertakter moeten zijn; de 1.1. levert 31 kW / 42,1 pk. Maar de paardekracht* is een verouderde eenheid, daar meten ze tegenwoordig toch niet meer in?

*En zonder tussen-N is dat ook de verouderde spelling, maar dat terzijde...

Gebruikersavatar
AlexH
Berichten: 87
Lid geworden op: 18 nov 2010, 21:02
Locatie: Sappemeer
Contacteer:

Re: Sportuitlaat beter, vergeet het maar...

Bericht door AlexH » 26 mar 2014, 21:18

Bovenste lijn is de koppel curve. :) Standaard levert de motor maximaal 53 Nm.

De x-as is het toerental en de y-as is afhankelijk van welke lijn je bekijkt (gecombineerde grafieken). Voor de onderste lijnen (groen en rood) betreft het vermogen in kW. Voor de bovenste lijnen (blauw en geel) betreft het het koppel in Nm.

Waarbij de rood/blauw combinatie de waarden met af-fabriek onderdelen betreft en de groen/geel combinatie de waarden met tunings poging (luchtfilters en 'sport auspuff').

Plaats reactie