luchtfilter winterstand

Een raar geluid? Knarsende tandwielen? Vraag hier om hulp !
Plaats reactie
ZeeuwseTweetakt

luchtfilter winterstand

Bericht door ZeeuwseTweetakt »

De laatste dagen had ik wel erg stotterende inhoudende auto, ook op de 80km weg was het horten en stoten.
Ik had het vlotterniveau al gecontroleerd, maar alles leek goed. Bedenk ik mij vandaag dat de aanzuigbuis nog in zomerstand stond..
Deze op het spruitstuk gericht, en de motor draait weer loeistrak! Ik wist niet dat het zo veel invloed had op de verbranding, de carburateur is toch niet na 5 kilometer al bevroren bij plus 10 graden Celsius? Kan het zijn dat het mengsel eigenlijk te arm is afgesteld, en dat hij daardoor zo snel inhoud?
ruton
moderator

Re: luchtfilter winterstand

Bericht door ruton »

O jawel. Zo snel bevriezen, dat kan. Het is ineens vies koud geworden.
Kombiarjen

Bericht door Kombiarjen »

Op wat voor brandstof rij je? De premium brandstoffen, dus geen e10? Merk het zelf ook. Tijdens warm draaien, ff na koude start, niet (goed) stationair blijven lopen. Totdat de motor een beetje op temperatuur is. Ga vandaag proberen wat er met de euro95 e5 gebeurt. Wordt vervolgd...
ruton
moderator

Bericht door ruton »

Monteurs die de gevolgen van goedkope benzine mochten oplossen hebben het mij overtuigend weten uit te leggen dat je beter merkbenzine kunt tanken en hetzelfde kun je in je eigen carburateur zien na een tijd ethanol rijden. Twee maanden geleden heb ik (al met het oog op de winterpauze) met jerrycans groot ingekocht: shell V-power Racing*, en niet alleen rijdt onze Honda uit 1998 daar merkbaar lekkerder op: je kunt die benzine ook nog eens beter bewaren omdat die niet zo rap uiteenvalt als E5 of erger nog E10. De hoge klopvastheid heeft in een Trabant geen meerwaarde, de afwezigheid van ethanol des te meer.

En als je zo'n 100+ octaan-benzine op het juiste moment** tankt, betaal je er in Duitsland evenveel voor als in Nederland voor euro95 E10.

*Het had ook BP/Aral Ultimate, Esso Synergy Supreme+ (let op die plus!), Texaco Euro XL, Total Excilium Super Plus, Avia Superplus98 of Firezone Premium 98 kunnen zijn: Allemaal alcoholvrij.

**In Duitsland kan de prijs gedurende de dag veranderen. Over het algemeen tank je het gunstigste 's avonds na zessen:https://www.verivox.de/kfz-versicherung/ratgeber/benzinpreisvergleich-lohnt-sich-1000985/
Trabantenaar
Technisch Beheerder
Contacteer:

Bericht door Trabantenaar »

En te hoog octaangetal kan wel degelijk negatief effect hebben.
Dat hangt hoofdzakelijk af op welk octaangetal de motor is afgesteld. Als je motor is afgesteld met 95 E5 zal die op 100+ octaan mogelijk juist weer slechter lopen, dit omdat niet alleen de waarde van zelfontbranding omhoog gaat, maar ook de temperatuur waarop de brandstof überhaupt ontbrand.

Octaanboosters zijn vrijwel allemaal gebaseerd op ethanol. Gebruik dat spul dus niet. Want de effecten zijn gelijk aan het gebruik van E10.
Een 1.1 is gewoon dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com
ZeeuwseTweetakt

Bericht door ZeeuwseTweetakt »

Tja, ik zou het liefst op Aspen rijden. Dat blijft goed en stinkt vrijwel niet, maar dat word nogal duur rijden met 3.60 euro per liter..
ruton
moderator

Bericht door ruton »

Dat zou dwaas zijn. Als je dat in je auto gooit, heb je echt geld teveel. Kijk eens op welke doelgroep Aspen is gericht: Zeer welgestelde dames die in witte zomerkleding met bloemetjeshandschoenen de tuinman instructies geven. En karts en watersporters. Allemaal kleine motoren. Om dezelfde reden vind ik Triboron geen succes.

De bottom line is: probeer -zeker in de stallingsperiode- ethanol te mijden en vergeet in het voorjaar het luchtfilter niet. Accepteer dat je dat bij dansende temperaturen misschien nog eens voor een paar dagen terug moet zetten, maar maak niet de fout die ik 25 jaar geleden maakte om op de eerste onverwacht warme voorjaarsdag in de winterstand de snelweg op te gaan. Na 60 km liep de motor bij Deil vast en is nooit meer los gekomen.
Plaats reactie