ABE Katalysator

Een raar geluid? Knarsende tandwielen? Vraag hier om hulp !
Plaats reactie
Trabant 601S 1987

ABE Katalysator

Bericht door Trabant 601S 1987 »

Ik kan een nieuwe ABE (?) katalysator kopen die min of meer specifiek voor de Trabant (601, ook tweetakt) is gemaakt.

Is dit een goed idee en zou je hiermee wel in de Duitse Umweltzones mogen rijden?

(Zie ook ander topic over oldtimers en Umweltzone)

Roald, Enschede
Haiko
moderator

Re: ABE Katalysator

Bericht door Haiko »

Zelfs met een KAT kom je de umweltzones NIET zomaar in. Daarvoor zal je Trabant bij de Dekra getest moeten worden. De mileuzones zijn opgedeeld in geel, rood en groen. Als je al mazzel hebt krijg je een rode of gele sticker, maar dan mag je alsnog de groene zones niet in.
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student »

Zolang het geen oldtimer is, kom je er gewoon niet in. Zelfs met de 1.1 met u-kat haal je nog geen groen!
Haiko
moderator

Bericht door Haiko »

het enige wat zo'n U-KAT doet, is het een beetje terugdringen van de blauwe walm (...), de uitlaatgassen worden er echt niet veel schoner van. Kost een hoop, filtert een beetje. Maar een Trabant hoort nu eenmaal een blauwe walm (...) te produceren, althans... dat is mijn mening. Mijn 353 walmt met de choke uit veel meer... :twisted:
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
Andries
moderator
Contacteer:

Bericht door Andries »

En met een oldtimer Trabant (met blauwe platen!) mag je er rustig rondtuffen, mits je maar een kopie van deel 1 achter je voorraam hebt waar duidelijk het bouwjaar op te lezen valt.
Mijn VW-diesel transporter komt er niet in, die is van 1990.
Trabant P60k 1964, Trabant P 601 1982, Citroën Traction Avant 1955, 2xHMW 1956
eeuwige_student
moderator
Contacteer:

En voor de duidelijkheid, blauwe platen zijn toegestaan tot 1978.
Trabantenaar
Technisch Beheerder
Contacteer:

Bericht door Trabantenaar »

in nederland ja, in duitsland is het een aanduiding dat je met een oldtimer rijdt. Dus ff bij de grens of in de buurt ervan de blauwe platen erop (of je waagt t gokje vanaf thuis) en je komt wel de milieuzones binnen zonder problemen. Bouwjaar hoeft niet bekend te zijn, als je het maar geloofwaardig laat. Dus een trabant 1.1 is niet geloofwaardig. Een trabant uit de 80er jaren wel.

Beste is trouwens gewoon naar een tuv garage te rijden net over de grens, en daar aanvraag te doen voor de sticker. Kost 5 euro, is als het goed is direct mee te krijgen en dan weet je waar je aan toe bent. Zij weten het beter dan welke andere nederlander dan ook.
Een 1.1 is gewoon dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com
Haiko
moderator

Bericht door Haiko »

Trust me, een Nederlandse auto moet van voor 1978 zijn wil je ermee in de umweltzone ZONDER plakette. Om een plakkette te kopen, moet de auto aan bepaalde eisen voldoen...

en het heeft geen zin om blauwe platen te gaan wisselen bij de grens, je moet een kopie van je kentekenbewijs zichtbaar in de auto hebben liggen... dus bouwjaar is wel van toepassing...
eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Ook het kopie van je kentekenbewijs is eigenlijk niet voldoende. Officieel moet je er weer speciale papieren voor hebben. In de praktijk nemen ze echter ook genoegen met een kopie indien daar het bouwjaar duidelijk op is te lezen.
Trabant 601S 1987

Bericht door Trabant 601S 1987 »

Heldere berichten, vrouwen en mannen. Beetje inconsequent is het wel dat old-timers er wel in mogen. Mijn Trabi maar om gaan ruilen voor één van 1978? Historisch gezien zouden ze eigenlijk ook moeten zeggen dat DDR-auto's ten alle tijden in de ex-DDR mogen blijven rijden.

Moet je niet mee aankomen bij Klaus Wowereit, burgemeester van Berlijn. Bij de herdenking dat 50 jaar geleden de Muur werd gebouwd is geen enkele ruimte voor nostalgie of klanken dat die bouw terecht was. De Muur was een symbool van een verachtelijk systeem, om zijn woorden maar even kort samen te vatten.
Plaats reactie