Mengverhouding Tabellen

Hoeveel keer moet je nu je remmen nakijken? Hoe smeer je een Trabant? Vraag het hier !
ruton
moderator

Re: Mengverhouding Tabellen

Bericht door ruton »

Trabantenaar schreef: 30 apr 2021, 01:04De Addinol 405 is de minerale versie en die is vrijwel gelijk aan de originele DDR 2takt olie.
Addinol kan jou hiervoor aanklagen. Die bruinkoolsmurrie van toen wordt echt niet meer gemaakt.
Je kunt het een opvolger noemen, maar verder gaat elke vergelijking mank.
In een 1968er zal in de regel 1:33 moeten. Verder verwijs ik naar het verhaal van Ruton, anders krijg je daar een herhaling van
En ik zeg dat een blok uit 1968 in de regel al tijdens de DDR open is geweest. Jaartal en motornummer zeggen niets, je moet hem open maken.
In weze heeft elke Trabant door de mate van slijtage een eigen mengverhouding waar die het beste mee uit de voeten kan. Maar dat is een kwestie van uitproberen.
En hoe wil je dat dan vaststellen? Als je 1:33 smeert en meestal korte ritten rijdt, gaat vooral je uitlaat dichtkoeken. Zelfs al duw je de choke op tijd terug. Versleten zuigerveren kun je niet met extra olie compenseren. Al is een hogere viscositeit wel te prefereren. Als je de mate van slijtage wilt vaststellen, zul je de boel toch echt open moeten maken. Dat is geen kapot repareren, dat is voorkomen dat je de boel helemaal aan gort rijdt en het door niemand meer te redden is. Het zou fijn zijn als er over 20 jaar ook nog goede trabantmotoren in elkaar gezet kunnen worden.
De echte kenners waren degene die het allemaal ontworpen hebben.
Alsof de tijd heeft stilgestaan. Er zit ook geen lood meer in de benzine. Je kunt er nog steeds voor doorleren, hoor: http://www.trabant-motorentechnik.de/
Trabantenaar
Technisch Beheerder
Contacteer:

Bericht door Trabantenaar »

Ieder zijn mening.
Daarom zijn wij hobbyisten en geen kenners.

Mbt tot addinol 405:
ik zei VRIJWEL hetzelfde. Ik zei niet exact. Er zit nogal wat verschil tussen die woorden...

Ik verwacht overigens niet dat er over 20 jaar nog goeie revisieboeren zijn. Ze zijn nu al schaars.
En er zijn genoeg mensen die zelfs mooi gereviseerd spul binnen de korste keren aan gort rijden door verkeerde olie, te rijk smeren of verkeerd gebruik van de auto. Vind ik erger...

Wees realistisch.

Natuurlijk is het beste alles uit elkaar en nieuw.
Maar laat anderen ook een mening hebben en ieder zelf kiezen wat die met zijn spul doet.

Diegene die het anderen goed willen laten doen. Doen dat vaak zelf ook niet of zelfs slechter.

Als de juf/meester zei dat je binnen de lijntjes moest kleuren en de juf/meester deed dat zelf ook niet... Waarom zou de leerling dat dan wel doen?

Nogmaals: Ieder zijn mening maar wees realistisch.
Een 1.1 is gewoon dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com
ruton
moderator

Bericht door ruton »

Trabantenaar schreef: 30 apr 2021, 11:07 Mbt tot addinol 405:
ik zei VRIJWEL hetzelfde. Ik zei niet exact. Er zit nogal wat verschil tussen die woorden...
Nee, nee, nee. Het is allebei tweetaktolie. En daar houdt de vergelijking op. Binnen die productgroep vormen ze kwalitatief twee uitersten. Waarbij de bruinkoolvariant alleen nog antiquarisch te krijgen is.
Plaats reactie