voorste naaf verwijderen

Lekke knalpot? Problemen met je Benzinetoevoer? Nieuwe schokdempers nodig? Vraag hier hoe je het oplost!
eeuwige_student
Erelid
Contacteer:

Re: voorste naaf verwijderen

Bericht door eeuwige_student »

Succes, maar volgens mij moeten er genoeg setjes van het andere model naaftrekker rondslingeren om die te proberen.

Verder snap ik het gebruik van kopervet. Maar volgens mij heb ik ooit gelezen dat dat nu juist niet de bedoeling was. Volgens mij ook volstrekt niet nodig. Als jeze een keer hebt losgekregen, willen ze jaren later ook weer los.
Haiko
Erelid

Bericht door Haiko »

ik smeer voor de zekerheid "overal" kopervet op delen die weer los moeten kunnen. Tevens monteert dit wat soepeler dan droog op droog staal.
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving
Trabantenaar
Technisch Beheerder
Contacteer:

Bericht door Trabantenaar »

Eerlijk gezegd zou ik bij zo'n niet meewerkende naaf in elk geval eerst zorgen dat de trommel los kan. Om hem er vervolgens terug op te zetten. Je naaf trekt minder snel krom met de trommel er nog op ;) En uitboren van de borging makkelijker op de auto.

Kopervet? Hou asjeblieft keramisch vet aan. Zeker voor delen die tegen elkaar bewegen. Om de simpele reden dat het niet opdroogt tot poeder, zoals kopervet wel doet.
Kopervet kan niet tegen warmte en droogt sowieso uit zichzelf al op. Kopervet is leuk voor tussen het wiel en de naaf.
Bij remmen (die flink warm worden) dus liever niet.
Een 1.1 is gewoon dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als):
even002

Bericht door even002 »

Voor de tussenstand,

Grappig, de gedachte dat de remtrommel op de naaf het hele zaakje steviger maakt, was ook bij opgekomen....

Ondertussen niet verder gekomen met het project door tijdgebrek, wel een koetje besteld in Duitsland.
Wacht nu ook even tot het koetje binnen is, om dat eerst te proberen.

Vr. gr. Frans
ruton
Moderator

Bericht door ruton »

Wel al die tijd kruipolie erover en met die trechter de spanning erop gehouden?

De trommel kan het wel steviger houden, maar je moet ook nog voldoende tapeind houden om de wielbouten er helemaal op te kunnen draaien. Van de latere bouwjaren zijn die wielbouten wat korter.
even002

Bericht door even002 »

Zijn we weer...

Vorige week het koetje ontvangen uit Duitsland (via Ebay gekocht voor 25 euro)
Was er sceptisch over, maar het heeft wel de klus geklaard.
Zoals eeuwige_student al zij, je hebt de kracht waar het zijn moet.

Niet dat het zo éénvoudig ging, moest nog behoorlijk wat kracht uitoefen, maar het voelde wel meer solide dan de trekker die je op de 4 wielmoeren vast zet.
Het enigste probleem waar ik tegenaan liep was het vasthouden van de naaf. Het koetje heeft geen gat waar je een buis in kunt zetten om de naaf tegen te houden met draaien. Ik heb dit opgelost door een buis tussen de wielboutdraadeinden te houden , waardoor deze niet meer kon draaien.

Iedereen bedankt voor de adviezen..
eeuwige_student
Erelid
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student »

Jouw oplossing heb ik ook met regelmaat toegepast. Maar bij gebrek eraan heb ik het ook gedurfd om het gewoon met een wiel op de grond te doen.

Die simpele trekkers geef je op het eerste gezicht minder kans, maar ze blijken een stuk beter te werken. Daarbij nooit de kans dat je de naaf krom trekt.
Trabantenaar
Technisch Beheerder
Contacteer:

Bericht door Trabantenaar »

klinkt misschien heel stom. Maar als een naaf zo vast zit. Is dan een werkplaatspers die vanaf de achterkant duwt niet een stuk praktischer? Betekend uiteraard wel de fusee demonteren. Maar zo gaat het bij "moderne" auto's in elk geval.
En wellicht lijkt dat wat veel werk voor als je de remmen gaat doen. Maar in zo'n geval zeg ik: doe het gelijk volledig. Dan hoef je de komende 10 jaar (als het niet langer is) er niet meer in de buurt van te komen, tenzij je te weinig gebruikt maakt van de auto.
Een 1.1 is gewoon dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als):
Plaats reactie