F22 roest in kogellagerhuis

Lekke knalpot? Problemen met je Benzinetoevoer? Nieuwe schokdempers nodig? Vraag hier hoe je het oplost!
Plaats reactie
ruton
Moderator

F22 roest in kogellagerhuis

Bericht door ruton »

P1100352 roest kopie.JPG
en na een potje borstelen met een staalborstel:
P1100365 kopie.JPG
De belichting doet het erger lijken, het glimt echt wel, maar de plek is wat cameraschuw.
Ik heb er voor de nacht wat fertanwater op gepinseld, de lagers liggen in de vriezer op temperatuur te komen, dus morgen kan ik pas verder.
Maar hoe schadelijk is dit? Als de Fertan de laatste restjes roest fixeert en er daarna vet overheen komt, moet de ellende toch wel veilig weggehouden zijn?
Trabantenaar
Technisch Beheerder
Contacteer:

Re: F22 roest in kogellagerhuis

Bericht door Trabantenaar »

Zolang het geen pasvlak van de lagerschalen is, kan het geen kwaad.
Met een staalborstel zo'n pasvlak schuren is trouwens de boel onbruikbaar maken (de interferentie-montage, is afhankelijk van de juiste maat)
Zolang het dus alleen het stuk metaal tussen de 2 lagers is, kan het geen kwaad, Schuren, flink invetten met lagervet (ook handig voor het monteren van je nieuwe lagers) en dan blijft het normaliter wel goed.

Het geeft wel aan dat als je open lagers gebruikt hebt. Dat de oorzaak van je kapotte lager simpelweg vocht is geweest.
Mogelijk ook de reden waarom er ooit gesloten lagers zijn bedacht. (edit: als je dan de tussenruimte niet invet, is de kans op roest daar trouwens ook weer groter. Immers komt er ook geen vet meer van de lagers daar terecht)
Laatst gewijzigd door Trabantenaar op 30 jul 2019, 19:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Een 1.1 is gewoon dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

Download Trabant 1.1 documentatie(rechtsklik, link opslaan als):
ruton
Moderator

F22 Montage kogellagers

Bericht door ruton »

Ik heb eerst zitten puzzelen met allerlei stukken pijp, schijven en tapeind totdat ik iets had waarmee ik het buitenste wiellager er mooi gelijkmatig in kon persen. Dat werktuig allemaal klaargelegd, met de verfbrander rondjes gedraaid en zo de lagerbaan verhit en vervolgens naar de keuken gehaast om het plastic bakje met het koude lager uit de vriezer te pakken.
En verdraaid, het bevroren lager gleed er zomaar in, zonder kracht uit te oefenen zat het meteen op zijn plaats.

Dat gaf vertrouwen om de asstomp (10) met binnenlager (rechter 11), ook in de vriezer, er maar meteen achteraan te doen. Het buitenlager kon op temperatuur komen terwijl ik e.e.a. opruimde en het een zwik lagervet (niet afgebeeld) voerde.
Dan de koude asstomp (10) met veer (12) langs achter erin duwen en aan de voorkant meteen de naaf (19) erop en aandraaien (21). De naaf drukt op de binnenring van het lager (linker 11) , en laat de buitenring met rust.
Op gegeven moment kan het niet verder, en dan lijkt het zo dat de asstomp nog te ver uitsteekt. Maar je zult zien dat de plastic kap (9) er dan prima op past.
F22_normal.png
Naaf weer eraf, veerschijfje (13) erin met de tandjes naar buiten, borgring (14) , en nog even worstelen met de keerring (15). Die is met een kunststof hamer nog wel op zijn plaats te krijgen als de naaf hem niet diep genoeg erin gedrukt krijgt. Bovendien moet die keerring niet het draaien afremmen, een tikje minder strak vast kan ook. Je hoeft er echt niet de volle 200 Nm op te zetten, 160 Nm voor de asmoer (21) is ook al goed.

De ontdekking van vandaag was dat mijn huidige vriezer stukken kouder is dan dat vriesvakje uit mijn (toen al vintage) studentenkamerkoelkast. Dat was een Vendomatic met versleten deurrubber die nog uit het trouwen van mijn ouders kwam.
Trabantenaar
Technisch Beheerder
Contacteer:

Als de 200nm is aanbevolen moet er 200nm op. Doe dat alleen niet als de boel nog warm/koud genoeg is om alles van zn plek te kunnen draaien.
Minder NM is, ook bij een geborgde moer, vragen om loslopen. Daarnaast ontwikkelen lagers altijd enige speling, en die wordt met goed aandraaien ook enigszins in de kiem gesmoord.

Heb trouwens al vaker vernomen dat die lagers er door ze af te koelen (zelfs zonder het lagerhuis te verwarmen) zo op hun plek vallen. Zowel voor als achter. (muv de latere grote lagers, al helpt dat afkoelen ook aanzienlijk bij de montage)

Een vrieskist in de werkplaats is voor dit soort klusjes dus geen overbodige luxe.
Voor verse ijsjes bij bepaalde weersomstandigheden trouwens ook een goed idee ;)
En een ijspack voor hamer ongelukjes natuurlijk :mrgreen:

btw: wat heb je uiteindelijk nog verder met die roest gedaan?

ruton
Moderator

Bericht door ruton »

De overtollige Fertan weggepoetst en de boel royaal ingevet.

Wat het aandraaimoment betreft: WHIMS, 8. Auflage, 1990, blz 65 & 66; Tafel 2.4. Anschraubmomente.
Daar wordt voor de asmoeren een waarde van 157 tot 196 Nm (of 16-20 kpm) gegeven.

Maar een vrieskist in de werkplaats? Ik vreet er vaker uit dan dat ik er mee sleutel. Ik kreeg alleen wel een fikse uitbrander van de vrouw omdat ik in mijn haast om de asstomp met lager zo koud mogelijk te monteren de deur van het vriesgedeelte niet goed had dicht gedaan (dwz: ik knalde snel die deur dicht en dan veert dat stomme ding weer terug open...).
Daar kom je dan uren later pas achter. :oops:
Trabantenaar
Technisch Beheerder
Contacteer:

Vrieskist met alleen een ijspack. een zwik lagers en asstompen en 1 doos waterijsjes is nog wel te doen toch? ;)

Zou met die aangegeven waarde zelf toch de voorkeur geven aan 170 a 180nm ipv 160. Beetje in het midden zitten.

Plaats reactie