Mengverhouding Tabellen

Hoeveel keer moet je nu je remmen nakijken? Hoe smeer je een Trabant? Vraag het hier !
Trabantenaar
Technisch Beheerder
Contacteer:

Mengverhouding Tabellen

Bericht door Trabantenaar »

Om het makkelijk te maken voor Beginnende en Ervaren Trabant rijders.
Deze ontbrak nog op het forum (ik vind in elk geval niks terug). Dus gelijk maar een sticky van gemaakt aangezien de mengverhouding vraag heel vaak langs komt. :)

Het excel bestandje geeft hetzelfde tabelletje, maar dan kun je het makkelijk uitprinten en op je tank plakken.

Afbeelding

Excel Download: http://pobresh.com/forummap/autofora/trabant/mengverhoudingtrabant.xls
Wijzig zo nodig je instellingen om het formaat aan te passen.

Hier en daar zou er in de afronding 1 ml meer in moeten. Maar zo nauw meet je meestal toch niet af.
Een 1.1 is gewoon dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com
ZeeuwseTweetakt

Re: Mengverhouding Tabellen

Bericht door ZeeuwseTweetakt »

Dat is zeker handig, afdrukken op stickervel en ergen onder de motorkap plakken!
eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student »

Nooit gebruikt. Gewoon 1/2 liter olie erin en volgooien als hij tot reserve is leeg gereden. Mocht je een andere verhouding willen? Gewoon op voorhand de flessen juist afvullen.
trabantheugem

Bericht door trabantheugem »

ruton
moderator

Bericht door ruton »

Heugem, daar zijn we nog wel eens. Stel je eens voor.
trabantheugem

Bericht door trabantheugem »

👍
Trabantenaar
Technisch Beheerder
Contacteer:

Er zijn inderdaad meerdere apps voor.
Maar niet iedereen heeft een smartphone en als je er al een hebt, hoef je hem niet mee te hebben.

Dan is zo'n tabelletje wel handig.

Trabidaan

Bericht door Trabidaan »

Ik zie allerlei verschillende verhoudingen langskomen. Van 1:33 tot 1:50. Als beginnend tweetakter probeer ik uit te vinden wat voor mijn kombi uit 1968 de beste verhouding zou zijn. Is er evt ook nog verschil tussen zomer en winter?
Daarnaast, en ik heb inmiddels begrepen dat ik mij nu op heel glad ijs waag, vraag ik me af of het gebruik van synthetische olie beter is dan minerale olie. Ik heb altijd begrepen dat dat bij motorolie wel het geval is.
Ben benieuwd naar de meningen van de kenners.
ruton
moderator

Bericht door ruton »

De juiste mengverhouding hangt af van de bovenste drijfstanglagers, die in de zuigers.
Tot april 1974 waren dat 'ab Werk' bronzen bussen, en die wilden met 1:33 gesmeerd worden.
Vanaf april 1974 zaten er naaldlagers in en was 1:50 vet genoeg.
Je kunt dat dus niet van buiten zien. Ook niet aan het motornummer of het bouwjaar van de motor, want ga er gerust van uit dat die in zijn leven al eens open is geweest en dan is er een goede kans dat die naaldlagers heeft gekregen.

Het verschil tussen zomer en winter zit in de stand van je luchtfilter. Eventueel de banden, maar zeker niet in de olie.

De ideale behandeling van een Trabantmotor die lange tijd heeft stilgestaan, nadat de auto 'rijdend' is weggezet, is demonteren, inspecteren en schoonmaken/vervangen en weer vakkundig in elkaar zetten.
Als je er na twintig jaar stilstand een volle accu en verse benzine in doet, zal die bijna altijd wel lopen, maar vraag niet wat je de krukaslagers kunt aandoen. In de zeldzaamste gevallen zal bij het wegzetten het carter met olie zijn gevuld, en alles dat boven de oliespiegel stond, kan door vochtige lucht wat roest hebben gekregen. Motoren die het op die bruinkoololie uit de DDR moesten doen zullen heel wat koolafzettingen hebben, als die in enen los komt kan dat ook beschadigingen geven. Het lullige is dat een goede moderne olie die koolafzettingen juist los kan maken.

We hebben het in NL nog een beste tijd kunnen redden door gewoon het volgende sloperijmotortje erin te hangen, maar intussen beginnen goede krukassen schaars te worden, en vrijwel al die 'DDR geregenereerde' motoren en krukassen op eBay zijn troep. Ofwel zijn ze die dertig jaar slecht opgeslagen en moeten alsnog nieuwe lagers krijgen, danwel is het oplichting of onkunde, vaak van kleinkinderen die denken dat ze bij het uitruimen van opa's schuurtje goud hebben gevonden.

En dan: Welke olie...
Hadden we daar niet een apart draadje over?
ik kijk naar het vlampunt. Hoe hoger hoe beter, maar er is ook (dure) race/rally-olie met een heel hoog vlampunt, maar die is weer niet zelfmengend. Moet je voor elke rit eerst in de tank gaan roeren, dat schiet ook niet op.

Hij zal op alles rijden, maar van Duitse motordokters heb ik begrepen dat de motoren die met Addinol zijn gesmeerd er bij demontage na 20.000 km van binnen mooi schoon uitzagen, met minimale slijtage. Je hebt de minerale 405 en de half synthetische 406, die heeft een iets hoger vlampunt.

Degene die redeneert dat je gerust de goedkoopste olie kunt nemen omdat ze in de DDR ook geen goede olie hadden, vergeet dat ze in die DDR maar wat graag wel die goede olie hadden gewild, dan had hun trabantmotor veel langer meegegaan.

Wat ik rij? ik ben bijna door mijn laatste flacon Denicol heen - nog in de vorige eeuw heel groot ingeslagen maar veel minder gereden dan toen begroot, en dan kan eindelijk de eerste Addinol 406 ontkurkt worden.
Trabantenaar
Technisch Beheerder
Contacteer:

Over het algemeen is minerale olie het beste voor elke Trabant.
Synthetisch heeft niet de juiste eigenschappen voor de relatief ruime toleranties van Trabant motorblokken (En de meeste blokken zijn zodanig versleten dat er sowieso dikkere olie in moet)

De enige syntheet die ik zou overwegen is de addinol 406.
Waarom? Addinol = een DDR merk, oftewel een van de oorspronkelijke fabrikanten van DDR 2takt olie (dit staat overigens ook nog uitgebreid beschreven op hun duitse website)
De Addinol 405 is de minerale versie en die is vrijwel gelijk aan de originele DDR 2takt olie. Dat is eigenlijk de meest logische keuze, maar deze olie kost gemiddeld 6 euro per liter in Nederland. Waardoor er veel mensen liever voor iets goedkopers kiezen.

Algemeen advies: Gebruik geen action-olie of andere moderne goedkope troep. Dit is allemaal veel te dun voor een Trabant.
Ondanks dat de specificaties op papier gelijk zijn, is de vulgraad van dit soort dunne olie gewoon zwaar ondermaats. Dit geldt overigens voor bijna alle (semi)synthetische oliën van een lage prijscategorie.
Als je geld wilt besparen op olie had je geen Trabant moeten kopen. Hobby's kosten nou eenmaal geld en behoud van je Trabant en zijn motor dus ook.

mbt de mengverhouding:
In een 1968er zal in de regel 1:33 moeten. Verder verwijs ik naar het verhaal van Ruton, anders krijg je daar een herhaling van ;)

Het iets rijker smeren van 1:50 motoren (1:45 bijvoorbeeld) is overigens geen overbodige luxe. Zoals ik al zei, ze zijn vaak al redelijk versleten.
Indien je een sparvergaser hebt (28H1-1, ingevoerd in 1984) is het sowieso geen slecht idee. Die smeren namelijk nog armer omdat ze afgesteld zijn op milieu eisen. Er komt minder benzine in de motor en dus ook minder olie.
Veel te rijk smeren is trouwens ook niet goed, hierdoor krijg je koolafzetting binnen je motorblok en daar kan die slecht tegen.
In weze heeft elke Trabant door de mate van slijtage een eigen mengverhouding waar die het beste mee uit de voeten kan. Maar dat is een kwestie van uitproberen.

Voor 4takt motoren die op leeftijd zijn dien je altijd mineraal of semi-syntheet te gebruiken. Nooit volledig synthetisch. Daar zijn de motoren niet op gebouwd.
De 1.1 mag dus ook geen synthetische olie hebben. 10W40 of zelfs iets dikker (10W50 of 15W50 bijvoorbeeld) ivm de korte versnellingsbak. 10W40 wordt na lange tijd op hoge snelheid te rijden zodanig heet en dun, dat als je eenmaal de afslag hebt genomen, ineens je olielampje gaat branden bij lagere toerentallen. Dit heeft te maken met t feit dat het motortoerental enorm hoog is in de 4 met een gangetje van 120/130 en de olie gewoon zijn warmte niet kwijt kan.

Ennehm kenners: Wij zijn ook maar hobbyisten met een mening.
De echte kenners waren degene die het allemaal ontworpen hebben. Wij kunnen hooguit uitgaan van wat zij indertijd hebben bedacht en daar een beetje op doorfietsen met slijtage en ervaringen in het achterhoofd.

Nog inhaken op de "ideale behandeling na lange stilstand" van Ruton:
Het uit elkaar halen van een motor die nog goed loopt zonder bijgeluiden enkel en alleen om te weten wat je in handen hebt = kapot repareren in mijn ogen... Dat is vragen om problemen en vragen om geld uitgeven terwijl dat nog lang niet had gehoeven.

De meeste motoren kunnen over t algemeen nog wel een tijdje voort, ookal zijn ze niet meer in geweldige toestand door stilstand.
Een gemiddelde Trabant is het tevens niet eens waard.
Over het algemeen wordt een Trabant niet meer gebruikt voor woon/werk verkeer en als een minder blokje het nog 10.000km uit houdt ben je misschien al 3 of 4 jaar verder.
Beter 3 jaar rijden en sparen voor vers dan gelijk met een enorme kostenpost geconfronteerd worden omdat je wilde weten hoe het blok er van binnen nog uitzag...
Mijn advies zou zijn om een reserveblok aan te schaffen en gewoon te doen met wat je hebt.

Wil je voor originaliteit gaan en heb je het geld er voor over, dan kun je inderdaad eens overwegen om gelijk goed werk te verrichten en het blok uit elkaar te halen.
Bouw dan dat reserveblok in en laat het origineel reviseren. Dan kun je tenminste ondertussen nog rondtuffen ;)

Plaats reactie