zomer/winterstand luchtfilter

Een raar geluid? Knarsende tandwielen? Vraag hier om hulp !
Plaats reactie
larseparsje

zomer/winterstand luchtfilter

Bericht door larseparsje »

Hoi Allen,
Ik vraag me af, wat zijn de gevolgen van het hebben van het luchtfilter in de verkeerde stand. Dus winterstand in de zomer en andersom.
En wat is ongeveer de temperatuur waarbij je hem van winter- naar zomer-stand zet

Ik heb al iets gelezen over vastlopers bij het te lang in winterstand houden? Komt dit dan omdat de motor te heet wordt?
ruton
moderator

Re: zomer/winterstand luchtfilter

Bericht door ruton »

De Betriebsanleitung zegt dat je onder de 5ºC de aanzuigpijp op winterstand moet zetten.
Daaruit kun je afleiden dat de 'default' stand de zomerstand is: wijzend naar de tank.

In de praktijk wordt er ook wel bij hogere temperaturen in de winterstand doorgereden, maar leer van mijn fout in de vroege jaren '90, toen ik op een eerste mooie voorjaarsdag boven de twintig graden met plankgas over de A2 reed en op knooppunt Deil een vastloper kreeg. De door het uitlaatspruitstuk voorverwarmde lucht was te warm.

Andersom is het gevolg beperkter: dan stijgt het brandstofverbruik, maar een bevroren carburateur heb ik in NL bij een Trabant nog niet gezien.

Uiteraard inspecteer je bij het omzetten ook even het luchtfilter en klop/blaas/zuig je dat bij behoefte schoon. Slimmeriken zetten op een nieuw filter de kilometerstand.
Het is wel zaak dat dat steelpannetje (Ansaugschnorchel) goed aansluit op het luchtfilterhuis, dus niet dat het rammelt. Ik heb daarvoor een zelfvulcaniserend rubbertje om de uiteinden van de twee klemmetjes gedaan, zodat er geen ongefilterde lucht in de carburateur aankomt. En ja, de bougie van cilinder 1 zit in de weg.
Trabantenaar
Technisch Beheerder
Contacteer:

Re: zomer/winterstand luchtfilter

Bericht door Trabantenaar »

In de winterstand zuigt de motor lucht aan bij de heet wordende uitlaat.
In de zomerstand zuigt de motor lucht bij de tank aan, waar de lucht toch beduidend koeler blijft. (En wellicht nog een vleugje benzinedamp van de ontluchting mee zuigt)

Als je dus op een goed warme dag met in de winterstand rijdt. Is de inlaatlucht veel te warm en dat is slecht voor je mengselvorming. Er zit immers minder zuurstof per m3 lucht in warme lucht dan in koude lucht. Je mengsel wordt er dus eigenlijk wat te rijk van.
In de winter is dat juist een voordeel omdat de benzine door de kou wat sneller neer slaat en er is meer zuurstof per m3 lucht aanwezig. Dus zou het mengsel met koude lucht weer te arm worden.

Maar het kan in de zomer ook voor een vastloper zorgen. Dit omdat de boel gewoon veel te warm wordt en eigenlijk te weinig zuurstof heeft om goed te verbranden met dit rijke mengsel. Het rijdt mogelijk ook niet zo geweldig. (Zelfde idee als constant met de choke aan rijden). Daarnaast zorgt het voor extra koolafzetting in je uitlaat.

Die koelere inlaatlucht zorgt voor een klein beetje koeling van het onderblok.
Dat lijkt niet significant, maar als je alleen warme lucht hebt terwijl de motor al moeite heeft met de koeling door het warme weer, dan vererger je de hoeveelheid warmte.

Dus het is belangrijk dat je in elk geval niet in de zomer met de winterstand rijdt. Andersom is minder problematisch mbt warmlopers maar je zal dan waarschijnlijk moeten blijven choken omdat het mengsel te arm wordt.

Overigens. "Moderne" motoren doen dit omzetten zelf.
Er zit gewoon een defroster klep in de inlaat die wisselt tussen warme lucht van de uitlaat en koude lucht van buiten de auto.
Dit werkt op vacuüm met een klein thermostaatje ertussen en gebeurt dus tijdens het rijden. Al kan men het tegenwoordig bijregelen als de inlaattemperatuur te koud wordt.
Deze defrosterklep is in de jaren 70 al gemeengoed geworden bij diverse andere merken.

Wanneer het omslagpunt ligt... Ik hou een graad of 15 aan. Maar wel rekening houdend met het seizoen.
Dus als het eens 15 graden is in januari zou ik het nog niet doen.
Zo rond maart/april voor de zomerstand en rond oktober voor de winterstand. Tenzij het natuurlijk lang koud of lang warm blijft.
Een 1.1 is gewoon dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com
Plaats reactie