Afslaan bij warme motor

Een raar geluid? Knarsende tandwielen? Vraag hier om hulp !
ruton
moderator

Re: Afslaan bij warme motor

Bericht door ruton »

Willem.L schreef: 09 jan 2022, 17:49 De vlotter is op 17 a 18 mm afgesteld. De laatste tijd is de auto weinig gebruikt door dit mankement en zijn het alleen korte ritjes geweest. De uitlaat hebben we nog niet gecheckt, waar zou deze verstopping kunnen zitten? Ver
De hete uitlaatgassen verwarmen de uitlaat van voor naar achter. Voor kan die meteen beginnen met schoon branden, maar achter komt het vaak niet zover omdat je dan alweer op de bestemming bent. Daarom kan de achterdemper dichtkoeken, waardoor de gassen niet lekker kunnen doorstromen en de motor wordt gesmoord.
Met een langere filevrije snelwegrit kun je de uitlaat schoonbranden en in zekere zin hoort dat tot het gewone onderhoud! Op gegeven moment verdwijnt bij vollast die pluim (als de uitlaat erg dicht zit kan er ook een vonkenregen uitkomen) en je merkt vanzelf wel dat de auto daarna beter trekt.
larseparsje

Bericht door larseparsje »

Is het probleem al opgelost? Zoja wat was het?
Ik heb nu volgensmij precies hetzelfde probleem.

Ik heb vorig weekend nog dik 300 kilometer gereden waarvan minstens 50 op de snelweg. En hij reed als een zonnetje, dus ik weet niet of het bij mij de uitlaat is. Koud en/of stationair loopt de motor goed maar als ik flink gas geef voel ik verlies in vermogen en soms valt ie dan dus ook uit. Dus dan denk ik niet de ontseking? Bougies ook helemaal zwart. Heb er nieuwe in gedaan maar het probleem blijft. Dus ik denk dat ik eerst maar ga kijken bij de brandstof voorziening. (Ik heb er vorig jaar een nieuwe kraan, waterzak en filter op gezet)

Ik heb overigens ook een nieuw luchtfilter op de auto gezet. Ik heb de oude nog, dus die zal ik even terugplaatsen kijken of dat nog verschil maakt.

Groet, Lars
ruton
moderator

Bericht door ruton »

Er is een hele waslijst aan mogelijkheden (02.2. Störungen am Motor) maar ik gok op een (deels) verstopte hoofdsproeier.
Trabantenaar
Technisch Beheerder
Contacteer:

Bericht door Trabantenaar »

Zwarte boegies lijkt mij een teken van te rijk lopen eerlijk gezegd.
Hoewel ze altijd wel zwart zijn door de olieverbranding. Zou je bij een goedlopend blokje toch best nog een reebruine elektrode moeten zien.
Een 1.1 is gewoon dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com
ruton
moderator

Bericht door ruton »

Plaats reactie